جزیره کیش پیشرو در اجرای طرح حذف کیسه های پلاستیکی

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بر ضرورت مشارکت گسترده ساکنان و گردشگران دررفع چالش های محیط زیستی در جزیره کیش تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه ای که پنجشنبه 19 اردیبهشت با حضور دکتر محمد هادی ایازی مشاور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در امور اجتماعی ، سعید پور علی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان، مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست و جمعی از مدیران و مسئولان حوزه های مختلف و شرکت های تابعه این سازمان در ساختمان معاونت اجتماعی برگزار شد، چالش ها و راهکارهای زیست محیطی در جزیره کیش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

استفاده از کیسه های پارچه ای،ممنوعیت عرضه کیسه های پلاستیکی رایگان ، استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی ،آموزش و فرهنگ سازی ،وضع قوانین ممنوعیت مصرف کیسه های پلاستیکی ،اتخاذ سیاست های تشویقی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای اطلاع رسانی از جمله موضوعات مطرح شده  در این نشست بود.

دکتر ایازی مشاور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در اموراجتماعی در این نشست با تاکید برلزوم شناسایی فرصت ها و طراحی برنامه هایی برای ارتقا سطح سلامت زیست محیطی کیش گفت : این جزیره با بستر سازی مناسب ،ایجاد زیر ساخت و گسترش فعالیت های مسئولان ،شهروندان و کسبه در زمینه تفکیک زباله و مدیریت پسماند و همچنین الگو سازی  و ایجاد انگیزه برای گردشگران، می تواند در زمینه حفظ محیط زیست و سلامت پایلوت سرزمین اصلی و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد.

دکتر ایازی افزود: جوامع مختلف صنفی و تمامی مجموعه های فعال در حوزه های مختلف در جزیره کیش هر یک به سهم خود باید در این حرکت ارزشمند مشارکت کرده و با مسئولت پذیری و ایفای نقش موثر، به اجرای طرح حذف پلاستیک در جزیره کیش کمک کنند.

وی افزود : تحقق این امر مستلزم شناسایی چالش ها، آموزش ، فرهنگ سازی، اصلاح الگوی مصرف و نهادینه شدن آن در رفتار ها است که موجب ارتقا سطح کیفی زندگی و در نهایت کاهش هزینه ها می شود.

سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز به بررسی مجدد شیوه نامه شورای حفاظت از محیط زیست و تجدید نظر در چینش مسئولان این شورا اشاره کرد و گفت: پس ازاصلاح شیوه نامه  با حضور مسئولین بالا رتبه در این شورا امکان تصمیم گیری جامع فراهم می شود. وی لایحه سازی، تدوین قوانین وارائه آن به  هیئت مدیره سازمان و در نهایت تسهیل اجرای مصوبات را از مزایای برگزاری مستمراین شورا برشمرد.

پور علی در ادامه گفت: برای ترویج نو آوری در فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست ،استفاده از استارت اپ ها مفید است و افزود: برای آموزش و فرهنگ سازی می توان با کمک مدارس، بازار ، رو حانیون و مساجد ، هنرمندان ،هیئت ها، صدا و سیما و رسانه های مکتوب و نهاد های مدنی ازظرفیت  شبکه های اجتماعی بهره جست تا قوانین حمایتی محیط زیست در جامعه ترویج یابد.

مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش  نیز با بیان مشکلات متعدد پیش روی اداره محیط زیست برای اجرایی کردن برنامه های طراحی شده گفت: تا کنون مصوبات زیادی داشته ایم که به مرحله عمل نرسیده است و  تمام سعی ما برای داشتن جزیره بدون پلاستیک بی نتیجه مانده چرا که کنترل مبادی وررودی یکی از اساسی تری مشکلات برای جلوگیری از ورود پلاستیک به کیش است.

وی افزود: ایجاد کار گروه مشخص برای پیشبرد این طرح و ارائه برنامه ریزی و راهکارهای کاربردی ضروری است  تا همزمان با اجرای طرح با ساز و کار های نظارتی نتیجه مطلوب محقق شود.

محمدی افزود : با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش  به عنوان بخش حاکمیتی در وضع قوانین و اجرای طرح دریافت جریمه  از متخلفان، قانونمند سازی حوزه های مختلف امکان پذیر می شود.  همچنین با در نظر گرفتن ضمانت اجرایی برای بخش های مختلف سازمان که دست اندر کاران این شورا هستند ، دریافت جرائم به عنوان سیاست های تنبیهی  مفید واقع می شود.

در پایان این جلسه مقرر شد تا پس از ماه مبارک رمضان با برگزاری مستمرجلسات و مشورت همه بخش های تاثیر گذار بر این حوزه، جمع بندی نهایی حاصل و مصوبات اجرایی شود.