جزیره کیش مامن پوزه عقابی های درحال انقراض

سواحل جزیره کیش میزبان تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش٫ با آغاز فصل بهار، زمان تخم گذاری لاک پشت های دریایی نیز در جزیره کیش شروع می شود.

سواحل کیش هر ساله میزبان لاک پشت های پوزه عقابی است که از گونه های در خطر انقراض هستند .

تا کنون بیش از20 قطعه لاک پشت پوزه عقابی در سایت جزیره کیش تخمگذاری کرده اند  که مدت زمان بیرون آمدن نوزادان بین 50 تا 80 روز به طول می انجامد.

از مجموع 5 گونه لاک پشت دریایی که در خلیج فارس زندگی میکنند و همگی در خطر انقراض هستند، تنها لاک پشت پوزه عقابی برای تخمگذاری و زاد آوری به سواحل کیش می آید .

گفتنی است فصل جدید زاد آوری لاک پشت های پوزه عقابی در جزیره از  2 اسفند 94 با تخمگذاری زود هنگام یک قطعه لاک پشت آغاز شد.

فصل تخمگذاري لاك پشتهاي پوزه عقابي (Hawksbill sea turtle) در جزیره کیش معمولا از اواخر اسفند تا خرداد ماه است و هر لاک پشت بین 80 تا 120 تخم می گذارد که براساس بررسیهای انجام شده علمی از هر 100 تخم یکی از آنها شانس تبدیل شدن به یک لاک پشت بالغ را بدست می آورد. به همین علت این گونه لاک پشت ها در خطر انقراض قرار دارند.

لاک پشت ها برای تخمگذاري، شب هنگام به سواحل ماسه اي مي آيند و به كمك باله هاي عقبي لانه اي به عمق تقريبي 35 سانتي متر حفر مي كنند و پس از تخم گذاري روي آن را با ماسه هاي موجود در ساحل مي پوشانند. نوزادان لاک پشت ها حدودا 60 روز بعد متولد شده و به كمك نور منعكس شده از سطح دريا راه را پيدا كرده و به سمت دريا مي روند.

شایان ذکر است حفاظت از لاک پشت های دریایی جزیره کیش با اجرای "برنامه حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتهای دریایی کیش" از بهار 1386 در حال اجرا بوده و هر ساله تعداد قابل توجهی از نوزادان لاک پشت ها روانه دریا می شوند و به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی کیش علاقه مندان بسیاری نیز دارد.

 لاك پشت هاي دريايي از جمله گونه هاي تحت حمايت جهانی مي باشند که به لحاظ درجه بندي حساسيت زيست محيطی به عنوان گونه هاي در معرض خطر انقراض معرفي شده اند.