جزیره کیش به عنوان شهر سبز نمونه، الگوی حفظ محیط زیست برای کشور است

اهتمام سازمان منطقه آزاد کیش در حفظ محیط زیست و پاک نگاه داشتن منطقه به عنوان الگویی سبز برای سایر نقاط کشور است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، باتوجه به اينكه تمامي طرح هاي عمراني، اقتصادي وگردشگري جزيره كيش با محوريت حفاظت و توسعه زيست محيطي اجرا مي شود لذا بخش عمده ای از بودجه عمراني منطقه برای حفاظت از محيط زيست هزینه می شود كه طرح مديريت پسماند و طرح هاي زيست محيطي خاص از جمله پروژه هايي است كه مستقيما با هدف حفظ محيط زيست در جزيره كيش اجرا مي شود.

احياي زيست گاه هاي دريايي، با اقداماتي نظير قلمه زدن مرجان ها، استقرار مجسمه در زيرآب، استقرار سنگ هاي مرجاني در بستر كه موجب بالا رفتن تنوع زيستي درمناطق مذكور و ايجاد سايت هاي جذاب براي گردشگران شده نمونه هایی از فعاليتهاي انجام گرفته در بخش محيط زيست این جزیره مرجانی است.

اختصاص 200 هكتار از زمين هاي جزيره كيش به پارك حيات وحش كه با توجه به محدوديت زمين در منطقه اقدام شايسته اي بوده است. حفظ تنوع زيستي ارزشمند به ويژه آهوان جزيره كيش، گونه هاي متعدد و متنوع پرندگان بومي و مهاجر كيش و همچنين گونه هاي ارزشمند پوشش گياهي جزيره از جمله اهداف اين طرح است. در حال حاضر طراحي اين سايت به منظور بهره برداري براي مقاصد گردشگري و فرهنگ سازي حفاظت از محيط زيست در حال اجرا است.

همچنین، منطقه ساحلي حفاظت شده لاك پشت هاي دريايي در محدوده اي به طول هزار متر  كه بهترين سايت تخم گذاري براي مراقبت از نسل رو به انقراض لاك پشتهاي پوزه عقابي تبديل شده است.

محيط بانان سازمان منطقه آزاد كيش مدت 9 سال است كه در اين سايت در فصل تخم گذاري لاك پشت ها ( از اواخر اسفند تا اواسط مرداد) بصورت شبانه روزي از لاك پشت ها محافظت مي كنند. در اين سايت با هدف كمك به حفظ اين گونه رو به انقراض  وضعيت لاك پشت ها ي تخم گذار و نوزادان  در تمام مراحل تخم گذاري و تبديل تخم ها به نوزاد به دقت و با روش هاي علمي مانيتور مي شود.

لازم به ذکر است، با توجه به اينكه يكي از اهداف اصلي شكل گيري سازمان منطقه آزاد كيش توسعه صنعت گردشگري بوده است  توجه به شاخص هاي اصلي توسعه پايدار به ويژه محيط زيست مي تواند در بسط گردشگري پايدار و حصول اطمينان از بهره وري بهينه و ثمر بخشي اقدامات سازمان منطقه آزاد كيش در توسعه جزيره بسيار موثر باشد.