جزيره كيش نمونه موفق حمايت از صنايع دانش بنيان

حمايت از صنايع دانش بنيان با هدف تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي از مهم ترين اولويت هاي سازمان منطقه آزاد كيش است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان، معاون سرمايه گذاري و اقتصادي سازمان منطقه آزاد كيش، در نشست توجیهی اقتصـاد دانش بنیـان؛ گـواهی، مزایـا و حمایت ها كه صبح 20 تير در مركز همايش هاي بين المللي کیش آغاز شد گفت: تاكيد دكتر مونسان مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش در جهت حمايت از توليد و اشتغال و توسعه زير ساخت هاي لازم براي فعاليت شركت هاي دانش بنيان، سبب شد تا سازمان منطقه آزاد كيش در سال گذشته در زمينه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي  بين مناطق آزاد كشور رتبه ممتاز را كسب كند.

وي با اشاره به برگزاري منظم جلسات ستاد تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي در سازمان منطقه آزاد كيش به رياست دكتر مونسان گفت : رفع موانع توليد، كاهش بروكراسي هاي اداري وتسريع در صدور مجوز فعاليت اقتصادي از جمله مصوبات اين جلسات در راستاي حمايت از فعالان اقتصادي به ويژه شركت هاي دانش بنيان بوده است.

وي از صدور كارت VIP براي واحد هاي صنعتي  دانش بنيان و فعال در زمينه انتقال فناوري و  توسعه صادرات خبر داد و گفت : دارندگان اين كارت ها از خدمات حمايتي متعددي از جمله تسهيلات بانكي كه تامين بخشي از منابع مالي آن را سازمان منطقه آزاد كيش برعهده دارد بهره مند مي شوند.

دكتر جيرفتي با اشاره به واگذاري 97 قطعه زمين در شهرك تازه تاسيس صنعتي شماره 6 كيش در يك سال گذشته گفت : در اين مدت كوتاه  در نخستين فاز شهرك صنعتي شماره 6 كيش، 16 واحد صنعتي به بهره برداري رسيده است كه اين بيانگر رونق فعاليت شركت هاي صنعتي و دانش بنيان در كيش است.

وي از آغاز مرحله دوم واگذاري 100 قطعه زمين دراين شهرك صنعتي خبر داد و گفت: در راستاي حمايت از شركت هاي صنعتي و دانش بنيان علاوه بر واگذاري زمين با نرخ حمايتي،  صاحبان صنايع، هزينه صدور پروانه ساخت و همچنين بهاي زمين را به صورت اقساطي و پس از آغاز بهره برداري از طرح ها پرداخت مي كنند.

معاون اقتصادي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش از تخصيص 168 دفتر با تمامي امكانات لازم از جمله، اينترنت، خطوط تلفن و فكس،  سالن جلسات، منشي و فضاي اداري براي فعاليت شركت هاي دانش بنيان نوپا در جزيره كيش خبر داد و افزود: سازمان منطقه آزاد كيش  ساخت سوله هايي را آغازكرده است تا شركت هايي كه به مرحله توليد محصولات صنعتي دانش بنيان رسيده اند بتوانند از اين فضا ها براي راه اندازي  خطوط توليد خود استفاده كرده و به سهولت به سود آوري برسند.

دكتر جيرفتي همچنين  از آغاز فعاليت مركز بين المللي رشد فناوري سلامت و ايجاد دهكده استارت آپ در كيش خبر داد و گفت: اين دو طرح نوين در كشور، جزيره كيش را به پايلوت فعاليت شركت هاي دانش بنيان در سطح ملی و منطقه تبديل خواهد كرد.   

همچنين دكتر كرامتي معاون امور شركت ها و موسسات دانش بنيان معاونت علمي رياست جمهوري نيز در اين نشست با توضيحاتي پيرامون روند نام نويسي شركت هاي دانش بنيان در سامانه اين معاونت و فرايند ارزيابي چند مرحله اي  اين شركت ها توسط كميته هاي كارشناسي گفت: 110 طرح حمايتي براي تقويت و توسعه شركت هاي دانش بنيان آماده شده است و شركت هاي توليد كننده محصولاتي كه در شمار 10 گروه تعيين شده به عنوان محصولات دانش بنيان قرار مي گيرند مي توانند از اين طرح هاي حمايتي بهره مند شوند. 

وي افزود:  ورود به لیست شرکتهای دانش بنیان به معنی امکان استفاده از قوانین حمایتی نیست و برای استفاده از این قوانین باید هر طرح توسعه ای، تولیدی یا سرمایه در گردش به کارگروه ارائه شود تا طرح توسط کارگزار این کارگروه به تایید برسد و سپس شرکت ها میتوانند از قوانین حمایتی استفاده کنند.

وي با تاكيد بر لزوم هموار كردن مسير تجاري سازي محصولات شركت هاي دانش بنيان و اعلام آمادگي براي ارائه خدمات مشاوره اي گفت: معافيت هاي مالياتي و گمركي، استقرار شركت ها، دفاتر و واحدهاي توليدي دانش بنيان در محدوده شهرها، بخشودگي هاي جرايم تامين اجتماعي براي كار فرمايان خوش حساب و تسهيلات سربازي براي كاركنان و كارشناسان  شاخص و كليدي اين شركت ها  از جمله برنامه هاي معاونت امور شركت ها و موسسات دانش بنيان معاونت علمي رياست جمهوري در جهت حمايت از توسعه شركت هاي دانش بنيان در سطح كشور است.

دکتر رضا صراف، معاون دانشجويي و فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلي تكنيك تهران) نيز در اين نشست با ابراز خرسندي از فعاليت موفق شعب بين المللي دانشگاه هاي معتبر كشور در جزيره كيش گفت: جوانان ارزشمند ترين سرمايه هاي كشور هستند و ما با ايجاد دانشگاه هاي نسل 3 يعني دانشگاه هاي كار آفرين و محصول محور تلاش مي كنيم تا شرايط كار و فعاليت براي جوانان فرهيخته و با انگيزه كشور فراهم شود چرا كه اين بهترين راهكار پيشگيري از مهاجرت نخبگان و متخصصان داخلي  به خارج از كشور است.   

به گفته دكتر صراف، راه اندازي مركز سرمايه گذاري و توسعه شركت هاي دانش بنيان، ايجاد مركز رويدادهاي بين المللي علمي در جزيره كيش و برگزاري ماهانه نشست هاي علمي، برگزاري دوره هاي آموزشي با حضور اساتيد مجرب خارجي و داخلي براي صنعت كاران كشورمان و تبادل اطلاعات با ايرانيان مقيم خارج از كشور با هدف كاهش هزينه آموزش و اعزام كارشناسان به خارج، از جمله برنامه هاي در دست اجراي دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جزيره كيش است.

دکتر محمد حسین صادقی، مشاور رییس صندوق نو آوری و شکوفایی هم در اين جلسه با اعلام اينكه تا كنون30 هزار و 86 شركت دانش بنيان در سراسر كشور ثبت شده و فعال است گفت: از اين تعداد 56 درصد يعني 1 هزار و 733 شركت نو پا بوده و به تازگي فعاليت خود را آغاز كرده اند.  27 درصد از اين مجموعه شامل  838 شركت هم  به مرحله توليد محصولات دانش بنيان رسيده اند. 515 شركت صنعتي هم دارای فعالیت دانش بنیان هستند.

وي با اشاره به تسهيلاتي كه صندوق نو آوری و شکوفایی براي شركت هاي دانش بنيان اختصاص داده است گفت: اين تسهيلات در سطح و مبالغ مختلف متناسب با ميزان فعاليت و نياز شركت هاي دانش بنيان به آنها اعطاء مي شود.

به گفته دكتر صادقي  اصلی ترین تفاوت تسهیلات این صندوق با سایر صندوق ها و بانکهای کشور این است که نرخ سود تسهیلات این صندوق هفت درصد کمتر از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار است. تضامین ساده‌تر، قبول ریسک بیشتر، سرعت بررسی بالاتر، عدم نیاز به آورده نقدی، بالا بودن سقف پرداختی و ... از جمله دیگر مزایای وام ها و تسهیلات این صندوق است.

صادقی تصریح کرد: علاوه بر اعطای وام و تسهیلات، این صندوق می تواند با شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید، توسعه، فروش و صادرات محصولات دانش بنیان‌ مشارکت كوتاه مدت داشته باشد.

اين نشست فردا نيز در سالن رازي مركز همايش هاي بين المللي كيش  ادامه خواهد داشت.