تولید یك میلیارد متر مكعب گازاز میدان كیش تا آذر

برداشت یک میلیارد متر مکعب گاز از فاز اول میدان گازی کیش به دستور وزیرنفت تا آذرماه امسال باید محقق شود.

به گزارش روابط عمومى و امور بين الملل سازمان منطقه آ زاد کيش به نقل از تسنیم، میدان گازی کیش که در جنوب جزیره کیش و در فاصله 30 کیلومتری شرق جزیره لاوان قرار دارد در سال 1384 با 66 تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز درجا کشف شد.

البته مقدار ذخیره اقتصادی گاز برای این میدان در حدود 38.3 تریلیون فوت مکعب و مقدار میعانات گازی حدود 398 میلیون بشکه برآورد شده است.طرح توسعه میدان گازی کیش با توجه به پراکندگی و گستردگی منطقه اجرا در خشکی و دریا و ظرفیت مخزن در سه فاز پیش‌بینی شده است.

حجم گاز قابل استحصال میدان کیش که گفته می‌شود معادل شش فاز پارس جنوبی است و با تکمیل طرح، روزانه می‌توان سه میلیارد فوت مکعب گاز و 45هزار بشکه میعانات گازی از آن تولید کرد. در صورت تکمیل فاز اول امکان تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و ١١ هزار و ٣٠٠ بشکه میعانات گازی محقق می‌َشود.

به گفته عبدالرضا حاجی حسین نژاد؛ مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) تاکنون ١٣ حلقه چاه حفر شده اما کار انتقال گاز صورت نگرفته است باید انجام شود؛ ضمن این که اقدام‌های مربوط به مناقصه خطوط لوله دریایی هم نیزدر حال انجام است.

به گزارش تسنیم، قرارداد 10 میلیارد دلاری توسعه میدان گازی کیش که هفدهمین میدان گازی جهان از نظر ذخایر گازی نیز شناخته شده است، بهمن‌ 1388 میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پتروپارس، سازه و جهان پارس با مدیریت بانک ملت امضا شد، اما به دلیل تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز طرح توسعه میدان گازی کیش توسط بانک ملت و نبود تفاهم بر سر چگونگی اجرای طرح توسعه، 18 ماه توسعه این میدان متوقف شد تا این که در مردادماه 1391 قرداد کنسرسیوم ایرانی لغو شد و اجرای طرح به شرکت متن واگذار شد.