رحیم پور معاون آسيا، اقيانوسيه، و مشترك المنافع وزارت امور خارجه :

توسعه مبادلات اقتصادی و تقویت ارتباطات تجاری و بین المللی دومین محور فعالیت های وزارت امور خارجه

زمينه سازي براي توسعه مبادلات اقتصادي و تقويت ارتباطات بين المللي ايران با ساير كشورها مسئوليت جديد وزارت خارجه در دوران پساتحريم است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، ابراهيم رحيم پور معاون آسيا، اقيانوسيه، ومشترك المنافع وزارت امور خارجه در مراسم گشايش هفتمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کشور و دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و همايش اقتصاد ايران در پساتحريم "كيش دروازه ورود" با اشاره به اينكه در وزارت امورخارجه پس از برجام دغدغه ما مسائل منطقه اي و بعد اقتصادي روابط بين المللي است گفت : زمينه سازي براي توسعه مبادلات اقتصادي و تقويت ارتباطات بين المللي ايران با ساير كشورها مسئوليت جديد وزارت خارجه در دوران پساتحريم است.

وي افزود: سفراي ما تلاش مي كنند تا در راستاي رونق اقتصادي ارتباطات قوي و اثرگذاري بين بخش هاي داخلي و كشورها برقرار شود چرا كه در شرايط كنوني كارنامه سفيران جمهوري اسلامي ايران با موفقيت در برقراري روابط اقتصادي سنجيده خواهدشد.

رحيم پور با اشاره به اينكه برگزاري نشست هاي متعدد با حضور سفيران و هيئت هاي بلند مرتبه خارجي در تهران نشانگر تغيير نگرش بين المللي در خصوص ايران است گفت: بر اساس آمارهاي ارائه شده در سال 2014 تنها يك سوم مراودات تجاري ايران با كشورهاي همسايه است و اين ميزان در مقايسه با عملكرد قطب هاي مهم اقتصادي جهان آمار ضعيفي است.

وي افزود: ما نيازمند توسعه روابط تجاري با همسايگان خود هستيم و در شرايط كنوني كه تمايل براي مراودات اقتصادي و تجاري با ايران افزايش بي سابقه اي داشته است ايجاد يك پيوند عميق اقتصادي با منطقه راهگشاست.

معاون آسيا، اقيانوسيه، و مشترك المنافع وزارت امورخارجه با بيان اينكه در سال هاي گذشته تحريم ها از يك سو و بي تدبيري در بهم ريختن ساختار داخلي از سوي ديگر حركت در مسير توسعه را با مشكلات جدي روبرو كرده بود افزود: در شرايط پساتحريم براي استفاده از فرصت هاي پيش رو برنامه ريزي اصولي ضروري است.

رحيم پور با اشاره به اينكه ايران علاوه بر ذخاير نفت و گاز و منابع معدني زير زميني از سرمايه ارزشمند منابع انساني و كارشناسان مجرب و با انگيزه برخوردار است اظهار داشت: همسايگي با 15 كشور ثروتمند و قرارگرفتن در موقيت جغرافيايي خاص و همسايگي با خليج فارس فرصت هاي ارزشمندي را براي توسعه اقتصادي پيش روي ما گسترده است .

وي دسترسي نداشتن برخي كشورهاي همسايه ايران به آبهاي آزاد را فرصت خوبي در جهت افزايش مبادلات تجاري كشورمان برشمرد و گفت: مي بايست خردمندانه از اين فرصتها استفاده كردهو در آمدهاي ارزي را به ميزان قابل توجهي افزايش داد.

معاون آسيا، اقيانوسيه، و مشترك المنافع وزارت امورخارجه با اشاره به تمايل چيني ها براي طراحي جاده جديد ابريشم گفت: بايد تلاش كنيم تا بهره وري خود را از مزاياي راه هاي ترانزيتي جديد افزايش دهيم.

وي با بيان اينكه برخي كشورها نظير سنگاپور با وجود وسعت كم به لحاظ سياست هاي قوي و مدبرانه به بزرگ ترين قدرت هاي اقتصادي منطقه تبديل شده اند گفت: خصوصي سازي يكي از واجب ترين نيازمندي هاي ايران است و مسئولان مي بايست براي حركت در اين مسير عزم جدي داشته باشند.

دومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و هفتمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری و همایش اقتصاد ایران در پسا تحریم دوشنبه شب با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور و مدیرعامل منطقه آزاد کیش، علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش آغاز به کار کرد.
این نمایشگاه ها تا 21 آبان ماه پذیرای بازدیدکنندگان است.

همایش اقتصاد ایران در پسا تحریم " كيش دروازه ورود " نیز طی روزهای 19 تا 21 آبان ماه با ارائه 7 پنل تخصصی در محل همایش های بین المللی کیش ادامه خواهد داشت..