مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در افتتاح نمایشگاه صنایع دریایی؛

توسعه سواحل از مهمترین اولویت های کیش است

دکتر مونسان در مراسم افتتاح نمایشگاه صنایع دریایی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری گفت: توسعه سواحل کیش از مهمترین برنامه های سازمان منطقه آزاد کیش است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی اصغر مونسان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در افتتاح هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش و در جمع خبرنگاران در خصوص ماموریت منطقه آزاد کیش در توسعه سواحل مکران و جنوبی در برنامه ششم توسعه گفت: با وجود اهمیت توسعه سواحل و پتانسیل های دریایی کشور در شمال و جنوب تا کنون بهره برداری خوبی از این ظرفیت ها نشده است.

مونسان  یاد آور شد: چهار  منطقه آزاد کیش، قشم، اروند و چابهار در سواحل جنوبی کشور قرار دارند  و این مناطق محل خوبی برای اشتغالزایی و تولید ثروت است.

وی با بیان اینکه دریا محل بسیار مهمی برای تولید ثروت و اشتغال است افزود: توسعه سواحل مکران و جنوبی تاکید مقام معظم رهبری است  که در راستای اجرای این تاکیدات تلاش کرده ایم با برگزاری جلسات مستمر تجربیات موفق خود را در حوزه دریایی به دیگر مناطق آزاد منتقل کنیم. همچنین روند توسعه زیر ساخت های جزیره هندورابی نیز توسط سازمان منطقه آزاد کیش در حال پیگیریست و عملیات احداث بندر و فرودگاه این جزیره رو به اتمام است.

مونسان در خصوص ورود کشتی های تجاری به  بندر کیش گفت: توسعه بندر تجاری کیش یکی از اولویت های ما در برنامه ریزیها بوده است. با انجام لایروبی این بندر در سال 93 آبخور بندر تجاری کیش از منهای 5 به منهای 10 متر رسید. همچنین عملیات احداث اسکله 35 هزار تنی با هدف پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما در دست اجرا  است که این اسکله در نیمه اول سال 96 به بهره برداری می رسد.

وی در خصوص توسعه طرح های دانش بنیان و صنایع دریایی در جزیره کیش گفت: 420 واحد صنعتی فعال در قالب 6 شهرک صنعتی در کیش در حال فعالیت هستند که عمده آنها صنایع های تک و دانش بنیان هستند و در حوزه تولید دارو، تجهیزات پزشکی، حفاری و تجهیزات نفتی در رتبه های بالای صنعتی قرار داریم.

 مونسان با بیان اینکه ماموریت جدیدی برای کیش در ابلاغیه مقام معظم رهبری تعریف شده،  اظهار داشت: جزیره کیش با 30 درصد افزایش صادرات و 30 درصد افزایش تولید از برنامه طراحی شده جلوتر است.

وی در خصوص میزان صادرات و واردات در جزیره کیش گفت: میزان واردات جزیره کیش حدود 19 درصد کاهش یافته و میزان صادرات کیش از 60 میلیون دلار به حدود 380 میلیون دلار افزایش داشته که رقم قابل توجهی است. واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات جزو واردات خوب محسوب می شوند. ولی وارداتی که باعث مصرف گرایی در کشور شود جزو واردات بد است که این رقم در سال حدود 30 میلیون دلار است.

مونسان تاکید کرد: جزیره کیش محل واردات بد و قاچاق کالا نیست.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش ضمن اشاره به اینکه گردشگری دریایی کیش یکی از موضوعاتی است که به صورت جدی در حال پیگیری است، افزود: در حال حاضر عمده گردشگران کیش از راه هوایی به جزیره کیش وارد می شوند. ما به دنبال خریداری شناورهای مسافری هستیم تا بتوانیم خطوط کشتیرانی را در سواحل جنوبی کشور راه اندازی کنیم. قرار است به زودی مسیر کیش به چابهار و بالعکس راه اندازی شود.

گفتنی است، هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی کیش 27 مهر آغاز به کار کرد و تا جمعه 30 مهر ادامه دارد.