دكتر مونسان در آيين افتتاح هجدهمين همايش صنايع دريايي در كيش؛

توسعه دریانوردی و حمل و نقل دریایی در جنوب کشور راهی موثر در رشد صنایع دریایی کشور

مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش در افتتاحيه هجدهمین همایش صنایع دریایی در جزیره کیش توسعه دریانوردی و حمل و نقل دریایی در جنوب کشور را راهی موثر در رشد صنایع دریایی دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در مراسم گشایش این هجدهمين همايش صنايع دريايي كشور كه با حضور امير دريابان شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، امير دريادار سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش، دكتر مونسان مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش، مهندس سعيد نژاد معاون وزير و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، امير سرتيپ حاتمي قائم مقام وزير دفاع و فعالان عرصه صنايع دريايي در جزيره كيش مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: اميدوارم نتايج حاصل از اين همايش و نمايشگاه، باب تازه‌اي در خصوص جذب و بومي سازي فناوري روز جهان در صنايع دریایی كشور و توسعه آن گشوده و موجب افزايش کیفیت ارایه خدمات در سطوح بالای جهانی در کشور شود.

علی اصغر مونسان با بیان اینکه كشور پهناور ايران با مرزهاي طولاني آبي به لحاظ برخورداري از منابع عظيم دريايي يكي از كشورهاي مستعد دنياست، افزود: با این وجود علیرغم پیشرفت های چشمگیری که در سال های بعد از انقلاب در حوزه بهره برداری از دریا و توسعه صنایع مرتبط شده است لیکن به نظر می رسد قابلیت ها و استعداد های کشور به ویژه در حوزه اقتصاد دریایی بسیار بیش از دستاوردهای حاصله بوده و هنوز کشور ايران به مقام و جايگاه اصلي خود در سهم جهانی اش از منابع دريايي نرسيده است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه موقعيت جغرافيايي، اقتصادي و ژئو پليتيك کشور فضای کافی را برای افزایش فعاليت ها و اقدامات توسعه طلبانه در اين صنعت مهم فراهم کرده است و از این رو می توان مسیر ترقی کشور و تولید ثروت را با تمرکز بیشتر در حوزه حاشیه سواحل به ویژه سواحل جنوب کشور بیشتر کرد.

مونسان ضمن اشاره به اینکه وقتی صحبت از صنایع دریایی می شود تصور عامه به روی ساخت کشتی متمرکز می شود، یاد آور شد: صنعت دریایی فراتر از کشتی‌سازی است. مهم‌ ترین بخش این صنعت که می‌تواند در توسعه سواحل جنوب کشور هم بسیار مؤثر باشد دریانوردی و حمل‌ و نقل دریایی است. حوزه‌های دیگری نیز مانند شیلات و ماهیگیری، تجارت دریایی، صنایع تولید سازه‌های دریایی، گردشگری و بسیاری از فرایندهای توسعه سواحل جزو صنایع دریایی بوده و در پیشرفت مناطق ساحلی موثر هستند.

وی اظهار داشت: باید در نظر داشت که اگر منطقه‌ای از نظر جمعیتی توسعه‌ یافته باشد، صنایع مختلف هم در کنار آن شکل می‌گیرند و شکل‌گیری مراکز و شهرک‌های صنعتی هم در یک منطقه، موجب توسعه و افزایش تمرکز جمعیتی در آن خواهد شد. با این نگاه توسعه سواحل در جنوب کشور مستلزم تقویت بنیه این مناطق از لحاظ نیروی انسانی مجرب و متخصص و سرمایه گذاری همزمان بر روی توسعه صنعت دریایی است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: ایجاد پس کرانه‌های ارتباطی و صنایع مرتبط در بخش‌های تجارت مجدد، لجستیک، بسته‌بندی، ترانزیت و شیلات در شهرهای کمتر توسعه یافته جنوب کشور نیازمند سرمایه‌گذاری های بزرگ برای ساخت بنادر تجاری است که در صورت برنامه‌ ریزی مناسب، خوشبختانه سرمایه و منابع آن در کشور وجود دارد, نمونه بارز آن, ساخت بندری مستعد توسط بخش خصوصی در همین پسکرانه همجوار جزیره کیش می باشد که البته هنوز از تمام ظرفیت های آن استفاده نشده است.

مونسان با بیان اینکه مراکز علمی کشور ثابت کرده اند که توان تربیت نیروی انسانی و کارشناس را در عرصه های مختلف علمی دارا می باشند، افزود: تاکنون این مراکز توانسته اند به ياري خداوند متعال در ابعاد نوین علوم و فنون مانند فناوري هاي پزشكي، هسته اي، فضايي و همچنین ابعاد اقتصادي مانند صنايع نفت و گاز، مواد غذایی، عمرانی, دريايي، هوانوردي و غیره, کشور را از حضور متخصصین خارجی بی نیاز نمایند.

وی در خصوص رفع مشکلات مالی در صنایع دریایی کشور گفت: به نظر می‌رسد می توان با راه اندازی بانک تخصصی در حوزه صنعت دریایی تأمین منابع مالی پروژه‌های این صنایع را پشتیبانی کرده و با توجه به بازده بالای سرمایه گذاری ها در این زمینه, بدون اتکا به دولت و با مشارکت سرمایه بخش خصوصی و بانک های خارجی این موسسات مالی را ایجاد کرد.

همچنین مونسان در ادامه گفت: آنچه که امروز به عنوان توان دریایی کشور چه در عرصه نظامی و چه در زمینه های اقتصادی ظهور یافته است همه از جوشش همت و توان جوانان این مرز و بوم بوده که در طول تاریخ پس از انقلاب تنها به نقطه اي مستقيم از خود باوري و تكيه بر همت ايراني چشم دوخته اند و آنچه كه تاكنون به دست آمده نیز نه تنها مایه غرور ملي بوده  بلكه جهان نیز ايراني مستقل، توانمند و باشكوه را تحت لواي دين مبين اسلام به عنوان کشوری موثر در عرصه جهانی پذیرفته است.
وی ساخت سكوهاي عظيم نفتي، كشتي هاي بزرگ باربري و نفتي، بنادر و تاسيسات دريايي، شناورهاي كوچك و صيادي و ايجاد ميليونها شغل مستقيم و غير مستقيم در زمينه صنايع و محصولات دريايي را ماحصل نگرشي متفاوت از كار و تلاش فعالان این عرصه دانست.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطر نشان ساخت: ملت بزرگ ايران با رهنمودهای مقام معظم رهبری و هم قدم با دولت تدبیر و امید در مسير توسعه ای فراگیر و با هدفی عالی تحت استراتژی "اقتصاد مقاومتی" قرار گرفته است، اقتدار کشور در گذر از این مسیر در پشتيباني مردم از دولت و خدمتگزاران نظام نمود یافته و اين راه همان راهي است كه متخصصان, مهندسين و كارگران این عرصه مي پيمايند.
وی ضمن اشاره به برزاري همزمان نمایشگاه صنايع دريايي در كيش گفت: اين نمايشاه همان خود باوري، ابتكار و تخصص دريايي ايران است. وي افزود: برگزاري اين نمايشگاه ها اين فرصت را براي متخصصين ايجاد مي كند تا با فعاليت ها و اقدامات همكاران خود در ساير شركت و موسسات و همچنين نهادهاي دولتي و خصوصي و صنايع بين المللي دريايي از كشورهاي مختلف آشنا شده و با آنان به تبادل نظر پردازند و بتوانند ضمن بهره مندي از توان علمی همدیگر, در جهت اعتلاي هرچه بيشتر اين صنعت همكاري هاي مشترك را نيز آغاز نمايند.
مونسان اعلام کرد: جزيره زيباي كيش در ميانه خليج فارس پيوندي عميق با دريا دارد، فرح بخشي و لطافت اين منطقه گردشگري نه تنها سالانه بیش از یک و نیم میلیون گردشگر را به خود می خواند بلکه تاسیسات دریایی آن, همطراز با بسیاری بنادر توسعه یافته دیگر, مستعد برقراري روابط تجاری گسترده با سایر نقاط تجاری دنیا می باشد.
وی در خصوص وجه مهم اقتصاد دريايي كيش گفت: این وجه مهم مربوط به توسعه بندرصيادي و بندر تجاري كيش است بطوريكه اين منطقه را به لحاظ ساختاري براي پردازش كالا از طريق ري اكسپورت و صنايع تبديلي آماده می سازد. بدين لحاظ اهميت اين بندر تجاري و توسعه آن يكي از اصلي ترين برنامه هاي سازمان منطقه آزاد کیش است. در همين راستا با اختصاص سهم عمده اي از بودجه عمراني كيش به اين بخش, توسعه این بندر تا پهلوگیری شناورهای 35 هزار تنی هدف گرفته شده و به نظر می رسد تا بهره برداری از این طرح ملی زمان زیادی باقی نمانده است.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان از زحمات و تلاش دست اندركاران برگزاري هجدهمين همايش دريايي و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع دريايي و دريانوردي که با تأسي از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در سال "اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل"، گام‌هاي مؤثري در جهت رشد و توسعه هرچه بيشتر صنايع دريايي و دريانوردي برداشته اند، تقدیر و تشکر کرد.
شایان ذکر است، هجدهمین همایش صنایع دریایی و هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی از 27 تا 30 مهر در جزیره کیش برپاست.