علیرضا عادلی سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش:

تریپ عامل ایجاد رقابت نا سالم در کیش

علیرضا عادلی از طرح نظارتي مشترک معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش و سرپرست معاونت شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش در خصوص پيشگيري از نشر اکاذیب و شایعه پراکنی در زمينه پرداخت تریپ به رانندگان وسايل نقليه عمومي و مراکز ارائه خدمات گردشگری و تفریحی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی رضا عادلی سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش ضمن اشاره به اینکه گردشگری به عنوان یک پدیده اقتصادی صنعت مادر در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: تلاش های فراوانی در حال انجام است تا از نفوذ عوال مؤثر در تضعیف گردشگری جلوگیری شود و امکانات رشد و توسعه این صنعت فراهم شود.

وی شیوع پدیده پرداخت کمیسیون "تریپ" به رانندگان خودرو های هایس و مینی بوس های شخصی توسط مدیران مراکز پذیرایی، اقامتی، تفریحی و گردشگری را اخلال در شبکه حمل و نقل عمومی جزیره عنوان كرد و گفت: این امر موجب ایجاد رقابت نا سالم در جزیره کیش شده است. بدین منظور اقتضا میکند با متصدیان راه اندازی حمل و نقل خودروهاي پلاک شخصی که امنیت اجتماعی را نیز به مخاطره انداخته اند، برخورد قانونی شود.

عادلی افزود: با توجه به اینکه حاصل فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز و غیر مجاز بخش های گردشگری و مراکز اقامتی، تفریحی و پذیرایی، جذب مسافر و گردشگر به شیوه های غیر متعارف "پرداخت تریپ" است، ضروریست بانیان امر که همان صاحبان کانترهای مستقر در بازارها، هتل ها، مبادی ورودی فرودگاه و بندرگاه و به ویژه دفاتر خدمات گردشگری و آژانس های هواپیمایی هستند، توسط مراجع مربوطه شناسایی شده و با آنان برخورد قانونی شود. زیرا هر گونه فعالیت در امر حمل و نقل مستلزم اخذ مجوز از شورای ترافیک است.

سرپرست معاونت حمل و نقل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: در حال حاضر رانندگان خودروهای هایس و مینی بوس شخصی، بدون هماهنگی با مراجع ذیربط و اخذ مجوزهای قانونی ضمن انعقاد قرار داد با مراکز یاد شده با بکارگیری یک نفر به عنوان عکاس به طور خود مختار در سطح شهر اقدام به جابجایی مسافر می کنند. حال آنکه این اقدام علاوه بر اخلال در ناوگان حمل و نقل عمومی جزیره، بطور یقین سبب دلزدگی گردشگران می شود. زیرا رانندگان این خودرو ها با معرفی مسافر به مراکز طرف قرار داد به شیوه های مختلفی، آنان را سر کیسه کرده و مبالغ گزافی را دریافت می کنند.

وی در خصوص حذف "تریپ" از خدمات گردشگری گفت: جهت ساماندهی مراکز خدمات پذیرایی، اقامتی، بازارها و مراکز فروش خدمات گردشگری اقداماتی از جمله برگزاري جلسه با مدیران آژانس ها و شرکت های تاکسی رانی، اطلاع رسانی به رانندگان وسایل نقلیه عمومی، صدور و ابلاغ بخشنامه انضباطی در خصوص تریپ و شایعه پراکنی و اعمال برخوردهای قانونی اعم از لغو امتیاز تاکسی، بر خورد با رانندگان خاطی، ابطال کارت تردد، توقيف خودرو در پارکینگ، همچنین راه اندازی گشت مشترک با همکاران واحد نظارت گردشگری، استقرار مأموران و خودرو های گشت در محل رستوران های موزيك زنده، تذکر شفاهی به رانندگان تاکسی و مینی بوس ها، جلوگیری از فعالیت مینی بوس های پلاک سفید فاقد مجوز های لازم در خصوص تورگردانی و خدمات گردشگری از معاونت گردشگری و معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام شده است.

همچنین عادلی یادآور شد: با توجه به سیاست های ابلاغی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش هیچکدام از هتل ها حق در اختیار گرفتن مینی بوس های اختصاصی نداشته و بر اساس شرح وظائف مصوب ابلاغی، تورگردانی جزء لاینفک خدمات گردشگری است. در این راستا هیچ راننده مینی بوس پلاک شخصی حق اخذ تریپ از مراکز پذیرایی، اقامتی، گردشگری، ورزشی و بازارها را نداشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، خودرو متوقف و به پارکینگ هدایت می شود و فرد خاطی نیز جهت رسیدگی به تخلف به مراجع ذیصلاح معرفی می شود. همچنین با افرادی که اقدام به پرداخت تریپ کنند برخورد قانونی خواهد شد.

وی خاطر نشان ساخت: در زمینه توسعه گردشگری باید با فرهنگ سازی در خصوص روند صحيح برخورد با مسافر و نهادینه كردن روش هاي درست تبلیغات مطابق با استانداردهاي قانوني عمل کرد.در بسیاری از کشورها در کانترهای گردشگری، به جای اینکه خدمات گردشگری بفروشند، فقط به معرفی جاذبه های گردشگری می پردازند. اعتقاد من این است که باید توأمان آموزش رفتاری و فرهنگ سازی، بین مدیران، متولیان و حتی کارکنان مراکز گردشگری ایجاد شود و به تناسب آن در بحث حمل و نقل هم این فرهنگ سازی انجام شود تا بتوان به یک نقطه ایده آل رسید. بدون اين مقدمات و مراحل اوليه، جزیره کیش با معضلات زیادی در بخش گردشگری مواجه می شود. اگر گردشگر پول خوب بپردازد ولی در عوض خدمات ضعیفی دریافت کند، مناطق وکشورهای رقیب در این میدان گوی سبقت را می ربایند.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش با بیان اینکه رانندگان وسایط نقلیه عمومی در کیش جزو زحمتکش ترین افراد هستند، ضمن اعلام سامانه 141 برای ساکنان و گردشگران کیش جهت اطلاع رسانی تخلفات احتمالی درشبكه حمل و نقل جزیره به مسئولان، گفت: ما در بحث رسیدگی به تخلفات، دو اصل سرعت عمل و دقت در عمل را مد نظر داریم.

شایان ذکر است در ناوگان حمل و نقل جزیره کیش تعداد 79 مینی بوس پلاک عمومی، 55 مینی بوس پلاک شخصی، 22 هایس، 128 تاکسی زرد،523 تاکسی سفید و 14 تاکسی مشکی لندنی مشغول خدمات رسانی به ساکنان و گردشگران هستند.