مديرروابط عمومي واموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش:

تبليغ تورهاي خارجي به بهاي تخريب منافع ملي صورت مي گيرد

روح الله مهدي نژاد: ارسال پيامك هاي تبليغاتي تورهاي خارجي تيشه اي برريشه نوپاي گردشگري كشور وتخريب منافع ملي است.

به گزارش روابط عمومي واموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، درپي ارسال پيامك هاي تبليغاتي تورهاي مسافرتي خارجي، روح الله مهدي نژاد درمطلبي به تشريح مضرات وآسيب هاي اين تبليغات كه تخريب منافع ملي را درپي دارد پرداخت :

ايران را بسياري به عنوان عروس خاورميانه و زيباترين كشور چهارفصل منطقه مي شناسند. حديث  شيريني است شرح زيبايي هاي اين سرزمين كهن ، كه از هر زبان چو مي شنويم نامكرراست.

وقتي گردشگران خارجي در ماسوله ، شوش ، كيش و اورامانات كردستان از شوقشان براي ديدن زيبايي هاي طبيعي ايران مي گويند ولي بسياري از هموطنان ما در روياي سفر به دبي و انتاليا غرق هستند. شايد كم نباشند ، هموطناني كه جنگل هاي زيباي حرا ، ابشارهاي بي نظير استان كردستان ، جنگل ابرشاهرودرا نديده يا نشنيده اند اما بارها و بارها به دنبال شناخت جاذبه هاي گردشگري تركيه و امارات و مالزي .... در صفحات اينترنت جستجو كرده اند.

 اين روزها اما گردشگري كشورما قصه پر غصه اي دارد ، ديروز با دميدن در كرناي خودي مرغ همسايه را پروار كردند و آمار سفرگردشگران ايراني را به كشورهاي همسايه را به رشدي 50 درصدي رساندند و امروز تيشه را براي زدن ريشه زدن نوپاي گردشگري خودي و تخريب واضح و آشكار مقاصد توريستي داخلي برداشته اند.

وقتي پيامك هاي تلفن همراه ما را از سفر به جاذبه هاي داخلي بازداشته و در عوض با بزك كردن قورباغه همسايه ، بلبلي بد آواز مي فروشند آيا نبايداز خود پرسيد براستي ما را به كجا مي برند؟

براستي آیا مردمان سایر نقاط جهان هم با زيبايي هاي كشورشان همين معامله را مي كنند؟

در حالي كه كشورهايي مثل امارات و تركيه به مدد تبليغات گسترده و هدف دار شبكه هاي فارسي زبان براي جذب گردشگران ايراني با هم رقابتي تنگاتگ دارند ، برخي داخلي ها نيز آب به آسياب شان مي ريزند و با ارسال پيامك ها سعي مي كنند تا گردشگران داخلي را كه بدنبال تماشاي ايران و ايرانگردي هستند را براي سفر به استانبول و انتاليا و دبي ترغيب كنند ؟

سياست ورود ارزان توريست و فروش خدمات گران مهمترين ابزار اين دلالان داخلي است . روشي كه در چند سال گذشته منجر به افزايش سفر هموطنان ما به كشورهاي همسايه شده است .هزينه سفر به تركيه بيش از 350 دلار نيست، اما با فروش گران خدمات ارز را به داخل كشورشان مي كشانند. در حالي كه اين سياست در كشور ما برعكس است.

شايد به همين دليل است كه در سال هاي افول سفرهاي گردشگري به ايران، تركيه 13 ميليون و امارات متحده عربي 6 ميليون گردشگر خارجي داشته اند.

ترکیه را شاید بتوان خوش‌ اقبال‌ترین همسایه در جذب گردشگران ایرانی دانست. آژانس‌های گردشگری ترکیه اعلام کرده‌اند که این کشور از آغاز سال 2014 تاکنون شاهد رشد 50 درصدی سفر ایرانیان بوده است و استانبول به تنهایی حدود 387 هزار ایرانی را در سال 2013 به خود جذب کرده است.
افزایش 50 درصدی مسافرت ایرانیان به ترکیه در نوروزپارسال در حالی بودکه نوروز 92 ،شاهد کاهش 60 درصدی ورود مسافران ايراني به تركيه نسبت به سال قبل بوديم . سالي که برخی آژانس‌های گردشگری ترکیه که به طور انحصاری در زمینه گردشگری و جذب توریست از ایران فعالیت می‎کردند، ورشکسته شدند.

اي كاش قدري درنگ مي كرديم  و مي فهميديم كه ديگر سهميه گردشگران به مدد همين رفتار بيگانه پرستي يك سويه شده و در ازاي سفر ميليون ها گردشگر ايراني كه به تركيه ، مالزي و دبي سفر مي كنند سهم ما از ورود گردشگران خارجي در سال 92 تنهاحدود يك ميليون نفر  بوده است .

اي كاش قدري درنگ مي كرديم و مي دانستيم وقتی که ارز را به بهانه‌های مصرفی و تفریحی از کشور خارج می‌کنیم و بجای آن كالاي بنجل را وارد مملکت می‌کنیم٬ چه ضربه اي به ارزش پول مملكت مي زنيم.

 حقیقتا با آمارهای موجود در تعداد سفرهای تفریحی خارجی و هزینه‌های اضافی که در آن‌ها صورت می‌گیرد از یکسو و این همه ظرفیت داخلی گردشگری و اماکن ناشناخته که در كشورمان داریم از سوی دیگر٬ بی‌انصافی است که خودمان را حامی اقتصاد ملی بنامیم.

در هر صورت لازم است تا برای ارتقای گردشگری داخلی٬ مردم ما نگاه اغراق اميز خود را از مرغ همسايه بردارند و آن را غاز نبينند . تورگردانان نيزبا تبليغ هاي صادقانه و تلاش براي رونق سفرهاي داخلي  دست اندركاران صنعت گردشگري را به گرمي بفشارند  تا همگي طرحي نودراندازيم و گردشگري داخلي را دريابيم.