تبدیل روغن‌های پسماند به گازوئیل زیستی در جزیره قشم

مدیر محیط زیست سازمان منطقه‌ی آزاد قشم گفت: این سازمان در عملیات فرآیند تبدیل روغن‌های پسماند به گازوئیل زیستی از طریق سیستم بایو دیزل پیشگام مناطق آزاد کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خلیج‌فارس از قشم،«سیدهاشم داخته» با بیان این مطلب افزود: دستگاه بایودیزل تیم تحقیقاتی سوخت‌های زیستی و گروه ترویجی دوستداران محیط زیست کشور به‌علت سابقه‌ی همکاری 10 ساله اداره‌ی محیط زیست منطقه‌ی آزاد قشم با دفتر تشکیلات کوچک محیط زیست برنامه توسعه و عمران سازمان ملل، به این اداره هدیه شده است.

وی گفت: این سیستم توانایی تبدیل روزانه 60 لیتر پسماند روغن‌های خوراکی به گلیسیرین و بایودیزل را دارد و ادغام 20 لیتر آن در 100 لیتر گازوئیل به عنوان مکمل سوخت، نقش مهمی در بهینه کردن سوخت و کاهش گازهای آلاینده دارد.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: تولید سوخت زیستی از طریق سیستم بایودیزل در قشم، می‌تواند این منطقه را به پایلوت تولید سوخت پاک کشور تبدیل کند.

به گفته‌ی وی، جمع‌آوری و تحویل پسماند روغن‌های خوراکی از سوی صنایع غذایی، فست فود فروشی‌ها، رستوران‌ها و حتی مصرف‌کنندگان خانگی می‌تواند نام قشم را به عنوان تولیدکننده‌ی گازوئیل زیستی کشور معرفی کند.

داخته خاطرنشان کرد: بازگرداندن پسماند روغن‌های خوراکی به چرخه‌ی اقتصادی کشور به‌عنوان یک حرکت نوین می‌تواند سطح سلامت هوای پاک را در کشور ارتقا دهد.

قشم