وزيري هامانه در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي انرژي در جزيره كيش؛

تبديل ايران به بازيگر كليدي بازار جهاني انرژي از اهداف برنامه ششم توسعه است

قائم مقام وزير نفت درافتتاحيه دوازدهمين همايش بین المللي انرژي از تبديل ايران به بازيگر كليدي بازار جهاني انرژي در برنامه ششم توسعه وزارت ئفت خبرداد.

به گزارش روابط عمومي و اموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، وزيري هامانه قائم مقام وزير نفت عصر امروز دوشنبه 21 دي در مراسم گشايش نمايشگاه بين المللي انرژي در جزيره كيش با اشاره به پتانسيل هاي ايران براي تبديل شدن به بازيگر كليدي در بازار انرژي جهان گفت: وجود ذخاير عظيم نفت و گاز در كشور علاوه بر تامين نيازهاي داخلي مي تواند زمينه ساز توسعه تعاملات بين المللي بوده و جايگاه كشورمان را در بازار پر رونق انرژي جهان تثبيت كند.

هامانه با اشاره به اينكه در شرايط پسا تحريم امكان  افزايش توليد منابع هيدروكربوري در جهت ايجاد ثروت هاي مولد و پايدار  و شتاب بخشيدن به رشد همه جانبه كشور فراهم و آينده اي بسيار روشن پيش روي ما ترسيم شده است گفت: در افزايش توليد منابع هيدروكربوري توجه به مولفه هاي مهمي از جمله آمايش سرزمين، تامين نياز داخلي نفت و گاز و فراورده ها و محصولات پتروشيمي و ملاحظات زيست محيطي در بهره گيري از ظرفيت ها و منابع هيدروكربوري ضروري است .

قائم مقام وزير نفت افزود: در شرايط پسا تحريم استفاده بهينه و هدفمند از توان بخش خصوصي فعال در عرصه نفت و گاز و تقويت ارتباط بخش هاي دولتي و خصوصي حركت در مسير موفقيت و رونق اقتصادي را تسهيل مي كند.

هامانه تاكيد كرد: ذخاير بزرگ انرژي و گنجينه ارزشمند نيروي انساني جوان، توانمند و مجرب نيروي محركه شتابان توسعه اقتصادي كشورخواهد بود .  

وي اظهار داشت: تكيه بر نيروي انساني توانمند و  فرهيخته به عنوان سرمايه اي ارزشمند،  در صنعت نفت كشور با ايجاد اشتغال مولد، كشور را به صورت جهشي در مسير تحقق اهداف توسعه اي به پيش مي برد.    

وي با اشاره به تاكيد رهبر معظم انقلاب بر اهميت اقتصاد مقاومتي در توسعه همه جانبه كشور گفت:  در دوران پسا تحريم ايران مي تواند با عمل بر محور اقتصاد مقاومتي و تقويت صنعت نفت مسير شتابان توسعه را طي كند و به همين دليل  در سياست ها و راهبردهاي برنامه ششم توسعه، اقتصاد مقاومتي محور تدوين برنامه ها است.

قائم مقام وزير نفت با تاكيد بر لزوم تغيير نگرش به درآمدهاي حاصل از نفت و گاز در سياست هاي ابلاغي برنامه ششم توسعه كشور اظهار داشت: اين درآمدها بايد از منابع تامين بودجه عمومي به منابع سرمايه اي و زاينده اقتصادي تبديل شود و براي دستيابي به اين اهداف، ايجاد زنجيره ارزش صنعت نفت و گاز و كاهش شدت انرژي ضروري است. ضمن اينكه مي بايست علاوه بر بهره برداري و توسعه ميادين نفت و گاز به ويژه ميادين مشترك به اجرايي شدن  سياستهاي كلي اصل 44 توجه جدي داشت.

هامانه با بيان اينكه ارزش افزوده از طريق تكميل زنجيره ارزش نفت و گاز و توسعه توليد كالاهاي مصرف كننده انرژي كه داراي بازدهي بهينه هستند محقق مي شود گفت: اين رويكرد در قالب توسعه همه جانبه پايدار، دانش بنيان، مردمي و  عدالت بنيان و براي دستيابي به رشد اقتصادي شتابان، پويا و پايدار مد نظر دولت است.  

قائم مقام وزير نفت گفت: ارتقاء صنعت نفت به عنوان صنعتي سرآمد، در آمد زا با تكيه بر توانمندي هاي داخلي و همكاري هاي بين المللي از اهداف كلان وزارت نفت در برنامه ششم توسعه است.

وي  افزود: وزارت نفت در راستاي تحقق اهداف چشم انداز نظام جمهوري اسلامي ايران  تاكيد ويژه اي بر راهبرد اقتصاد مقاومتي داشته و برنامه هاي توسعه اي صنعت نفت با محوريت اقتصاد مقومتي  از ابتداي سال 93 در حوزه هاي مختلف بالادستي با تاكيد بر ميادين مشترك و پايين دستي شامل گاز رساني، ساخت پالايشگاه و پتروشيمي با جديت پيگيري مي شود.

وزيري هامانه افزود: در راستاي اجراي اقتصاد مقاومتي خروج غير تورمي از ركود و حمايت از ساخت داخل ، 10 قلم اصلي كالاي پرمصرف داخلي انتخاب  شده و اقدامات سريع و موثري در جهت عملياتي كردن مراحل ساخت اين كالاها انجام شده است .

همچنين تدوين نقشه راه وزارت نفت از زمان ابلاغ سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي از اسفند 92 در وزارتخانه  پيگيري و در نهايت برنامه اقتصاد مقاومتي صنعت نفت در پنجم خرداد 93 به تصويب شوراي اقتصاد رسيد.

قائم مقام وزير نفت  با اشاره به لزوم تحليل دقيق شرايط داخلي و بيروني صنعت نفت و شناخت نقاط ضعف و قوت براي تبديل تهديد ها به فرصت ها گفت: بررسي راهكارهاي دستيابي ايران به جايگاه مطلوب در بازار انرژي بين المللي، وضعيت كنوني منابع نفت وگاز و تعيين اولويت و چگونگي مصرف منابع انرژي براي تدوين نقشه مسير توسعه  و پيشرفت صنعت نفت ضروري است .

وزيري هامانه با بيان اينكه اصلي ترين مزاياي اقتصاد ايران را بايد در صنعت نفت جستجو كرد اظهار داشت: با تكيه بر صنعت نفت ضمن حفظ استقلال بودجه كشور از در آمدهاي نفتي زمينه لازم براي توسعه اقتصادي پايدار كشور فراهم مي شود.

وي پيشبرد ديپلماسي اقتصادي و انرژي ايران، كمك به تضمين امنيت ملي كشور از طريق توسعه همكاري ها و تعاملات منطقه اي و بين المللي  همچنين سهم عمده اي از توليد ناخالص داخلي و درآمدهاي ارزي كشور و نيز  امكان تامين 95 درصد انرژي اوليه مورد نياز كشور را از اصلي ترين مزيت هاي صنعت نفت برشمرد.

لازم به ذكر است دوازدهمین همایش و نمایشگاه بین المللی کیش با حضور سید کاظم وزیری هامانه قائم مقام وزیر نفت، مونسان مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش، رضا پدیدار رئیس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، جوزپه پریزوسو عضو شورای جهانی انرژی ایتالیا و جمعی از فعالان این حوزه در مرکز همایش های بین المللی کیش آغاز بکار کرد .
در این نمایشگاه که از امروز تا 24 دی ماه در محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی کیش دایر است آخرین فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری و سرمایه پذیری و دستاوردهای سازندگان و تولیدکنندگان نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و انرژی های نو ارائه می شود.
در این رویداد اقتصادی 160 شرکت داخلی و 35 شرکت خارجی آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید مخاطبان قرار می دهند .