تاکید مرتضی بانک برعزم جدی مناطق آزاد کشور در تکریم سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و کارآفرینان به عنوان پیشران توسعه مناطق آزاد

مشاور رییس جمهور از تحول جدی و تنوع برنامه های مناطق آزاد کشور برای تکریم و جذب سرمایه گذاران و تولید کنندگان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در آيين گشايش پنجمين نمايشگاه بين المللي بورس، بانك و بيمه و دهمين نمايشگاه معرفی فرصت هاي سرمايه گذاري كيش كه عصر دوشنبه ٣٠مهر در مركز همايش هاي بين المللي این جزیره برگزار شد گفت: امروزه مناطق آزاد با نگرشی نوین، برنامه های متنوعی برای تکریم و جذب سرمایه گذاران و تولیدکنندگان تدارک دیده اند.

وی با بیان اینکه نگاه مناطق آزاد به جریان سرمایه، تحول آفرین و ارزشمند است تاکید کرد: سرمایه گذار، تولید کننده و کارآفرین پیشران توسعه در مناطق آزاد هستند و ما برای بسترسازی و تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی در مناطق آزاد برنامه های متعددی را در دست اجرا داریم.

به گفته مرتضی بانک ایجاد اکوسیستم کسب و کار، تشکیل صندوق ضمانت و حمایت از سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و کسب و کارها، ایجاد بورس بین الملل، راه اندازی پنجره واحد فعالان اقتصادی، تشکیل مراکز نوآوری و فناوری؛ استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان، توسعه گردشگری مبتنی بر ابزارهای مالی، صدور کارت گردشگری اعتباری، سامانه اعتبارسنجی کسب و کارها و راه اندازی بستر تبادلات مبتنی بر ارز رمزهای مجازی از جمله طرح ها و برنامه های شورایعالی مناطق آزاد در جهت تسهیل فعالیت سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در این مناطق است.  

وی از طراحی و ایجاد اکوسیستم کسب و کار فناور محور و مبتنی بر فناوری اطلاعات خبر داد و افزود: این اکوسیستم، بازاری الکترونیکی برای مرتبط کردن کسب و کارها است که بر اساس ابزارهای مالی اعتباری از جمله برای الکترونیک فعالیت می کند و هم  اکنون آماده سرویس دهی به فعالان اقتصادی است.

مرتضی بانک با اشاره به تشکیل صندوق ضمانت و حمایت از سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و کسب و کارها اظهار داشت: ایجاد این صندوق که بر سه محور اعتماد آفرینی، اعتبار آفرینی و ارتباط آفرینی فعالیت خواهد کرد برخی از ریسک های مخاطره آمیز مانند ریسک نقدینگی، سرمایه در گردش و تداوم فعالیت را برای کسب و کارها کاهش می دهند.

به گفته مشاور رییس جمهور ایجاد بورس بین الملل با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی، تسهیل ورود کسب و کارهای داخلی در فضای بین المللی، ایجاد فضای ارتباطی مناسب بین سرمایه پذیران و سرمایه گذاران خارجی، توزیع مناسب سرمایه، هدایت سرمایه های غیر ریالی به سمت کسب و کارهای فعال در سطح بین المللی از دیگر طرح های موفقی است که مراحل نهایی راه اندازی خود در مناطق آزاد را طی می کند.

وی همچنین راه اندازی پنجره واحد فعالان اقتصادی را راهکاری در جهت تسهیل فرآیندهای ارتباطی و کاری برای فعالان اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: مرحله نخست این طرح با عنوان «سیفام» (سامانه یکپارچه فعالان اقتصادی مناطق آزاد و ویژه) در ماه جاری به بهره برداری رسیده است تا فرآیندهای سرمایه گذاری، ثبت سفارش، ارزش افزوده، ثبت شرکت، درخواست پروانه بهره برداری را پوشش داده و با یک پارچه کردن مسیر دسترسی، ضمن جلوگیری از مراجعات غیر ضروری، پیچیدگی فرآیندها را برای فعالان اقتصادی تسهیل کند.

مرتضی بانک با بیان اینکه دستورالعمل ایجاد و تشکیل مراکز نوآوری و فناوری، استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در مناطق آزاد ابلاغ شده است افزود: برخی مناطق آزاد برای ایجاد این مراکز گام های ابتدائی را برداشته اند. البته حلقه مشاوره، تامین و حمایت مالی نیازمند حضور و مشارکت نهادهای مالی در این مراکز است.

وی با اعلام اینکه توسعه گردشگری مبتنی بر ابزارهای مالی، با صدور کارت گردشگری اعتباری و همکاری بانک قرض الحسنه مهر ایران از هفته آینده وارد مرحله عملیاتی می شود اظهار داشت: این طرح که تسهیل گردشگری داخلی به مناطق آزاد از عمده ترین نتایج آن است، نمونه بارزی از تلفیق فناوری اطلاعات و ابزارهای مالی در ایجاد راهکار مشترک برای خدمت رسانی به هموطنان خواهد بود.

به گفته مشاور رییس جمهور سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی کسب و کارهای فعال در مناطق آزاد که زمینه حضور معنادار در تعامل با نهادهای مالی، بازارهای فروش و بسترهای کسب و کار را ایجاد می کند، هم اکنون براساس مدل متناسب سازی شده اعتبارسنجی برای مناطق آزاد طراحی شده و آماده خدمات رسانی به فعالان اقتصادی است.

راه اندازی بستر تبادلات مبتنی بر ارز رمزهای مجازی آخرین برنامه ذکر شده مشاور رییس جمهور در مناطق آزاد کشور بود. وی با بیان اینکه ارز رمزها ضمن تسهیل تعاملات کسب و کارها فرآیند جهان شمول شدن فعالیت ها را فراهم می آورد و محدودیت ها و موانع نظام تبادلات پولی را نیز مرتفع می کند افزود: طراحی ارز رمزهای داخلی و ارتباط با ارز رمزهای بین المللی هم اکنون فراهم شده و به زودی در این زمینه خبرهای خوبی خواهیم داشت.

مرتضی بانک با بیان اینکه امروزه هیچ سرمایه گذار، صاحب ثروت و کارآفرینی بدون تکیه و مشاوره با نهادهای مالی اقدام به حرکت نمی کند، موفقیت در سرمایه گذاری ها را حاصل مطالعه و تعامل نزدیک با بانک ها، بیمه ها، بورس و شرکت های تامین سرمایه دانست و گفت: نهادهای مالی در توسعه اقتصادی و ایجاد و تسهیل بسترهای سرمایه گذاری نقشی محوری دارند.

وی با اشاره به جایگاه بانک، بورس و بیمه در رشد اقتصادی کشور گفت: بانک ها می توانند با تامین مالی پروژه ها در فرآیندی تسهیل شده، حضور جدی در زنجیره اعتباردهی، آسان سازی رویه ها و روندهای مواجهه با سرمایه پذیران، پذیرش و استقبال از ایده های خلاقانه در مشارکت و هدایت منابع مالی به سمت پروژه های زیرساختی و اقتصادی و ایفای نقش فعال در توسعه و تکمیل زنجیره ارزش اکوسیستم های مالی را مد نظر قرار دهند.

مشاور رییس جمهور همچنین ابراز امیدواری کرد صنعت بیمه در کشور با توسعه فعالیت در حوزه مدیریت ریسک، طراحی بیمه نامه های متناسب با نیازهای فعالان اقتصادی و بویژه سرمایه گذاران، پایه گذاری و ارائه بیمه نامه های اعتباری، بیمه نامه های تداوم کسب و کار و بسته های بیمه ای صنایع و کسب و کارها و حرکت از ارائه بیمه نامه های تک بعدی به ارائه راهکارهای تجمیع شده بیمه ای دامنه فعالیت های خود راتوسعه دهد.

 وی افزود: بازار سرمایه و بورس کشور نیز می تواند با تحرک و انعطاف بیشتر در ارائه ابزارهای تامین مالی طرح ها و پروژه ها در کنار ابزارهایی مانند اوراق استصناع، منفعت و مشارکت و توسعه فیزیکی و موضوعی بورس ها به ویژه بهره برداری از ظرفیت های مناطق آزاد گامی موثر بردارد.

مشاور رییس جمهور با تاکید بر اینکه نهادهای مالی باید از نگاه و محصولات سنتی خارج شوند، و با توجه به شرایط نوین و مشکلات متفاوت سرمایه گذاران، کارآفرینان و تولیدکنندگان راهکارهای جدید ارائه کنند ابراز امیدواری کرد: خلاقیت و نوآوری در بسته های مالی نمود بیشتری یافته و نزدیکی مشارکت جویانه نهادهای مالی با صنعت شکل بگیرد تا فضای مراجعه به بسترهای مشارکتی تغییر یابد.

گفتنی است همایش و نمایشگاه بین المللی کیش اینوکس 2018 تا سوم آبان در کیش ادامه دارد.