با امضای تفاهم همکاری میان جهاد دانشگاهی و سازمان منطقه آزاد کیش:

بهره‌ برداری از برج نو آوری کیش تا یک ماه آینده

دکتر مظفری در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی از بهره‌ برداری از برج نو آوری کیش تا یک ماه آینده خبر داد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر حمیدرضا طیبی در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری میان جهاد دانشگاهی و سازمان منطقه آزاد کیش که در ساختمان جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: جزیره کیش امکانات خوبی در زمینه آموزش عالی و کاربردی دارد که می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی توسعه پیدا کند. به علت وجود منابع هیدروکربنی در جزیره کیش، حضور جهاد دانشگاهی برای بهره‌برداری و حفاظت از محیط‌زیست این جزیره می‌تواند مفید باشد.

وی با بیان این که جهاد دانشگاهی در حوزه اشتغال‌ خانگی دارای تجارب ارزنده‌ای است، افزود: حضور دکتر مظفری به عنوان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش فرصت خوبی است که دستاوردهای جهاد را در خدمت توسعه جزیره کیش بگذاریم.

طیبی افزود: امیدواریم امضای این تفاهم نامه سر آغاز خوبی برای خدمت به مردم کیش و هم‌چنین صادرات محصولات فناورانه جهاد دانشگاهی باشد.


توجه به استارتاپ‌ها در کیش

بهره‌برداری از برج نوآوری کیش تا یک ماه آینده

در ادامه این جلسه، غلامحسین مظفری، مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان این که برای من افتخاری است که عنوان کارمند جهاد دانشگاهی را با خود دارم، گفت: جهاد دانشگاهی مجموعه باافتخار و خوش‌نام و توانمندی است. یکی از سرمایه‌های جهاد دانشگاهی حضور افرادی است که در خارج از جهاد نگاه مثبتی به این مجموعه دارند و در تلاش‌ هستند که از توانمندی‌های جهاد استفاده کنند.

وی ادامه داد: کیش جزیره‌ای با ویژگی‌های خاص است که در سه دهه اخیر، قدرت‌های مختلف زحمات مختلفی را در این جزیره کشیدند. بهترین برندهای دانشگاهی کشور در جزیره کیش حضور دارند و دانشجویان خوبی در این دانشگاه‌ها حضور دارند.توجه به استارتاپ‌ها و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و هم‌چنین توسعه علم از جمله اولویت‌های ما در سازمان منطقه آزاد کیش است.

مظفری در ادامه، از بهره‌برداری از برج نوآوری کیش تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: علاوه بر برج نو آوری کیش، شهرک علم و فناوری در جزیره کیش ایجاد شده است. شاید بتوان گفت که برخی واحدهای تولیدی که در کیش حضور دارند در جهان کم‌نظیر هستند.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان این که در جزیره کیش می‌توان بسیاری از فعالیت‌ها را به صورت پایلوت انجام داد و سپس به کل کشور تعمیم داد گفت: منطقه آزاد کیش مجموعه‌ای است که به صورت ساختاری متمرکز است و مدیریت یکپارچه در کیش محقق شده است به همین علت منطقه آزاد کیش قدرت مانور خوبی در این زمینه دارد.

مظفری ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های اقتصادی زمینه فعالیت‌های مشترکی با جهاد دانشگاهی وجود دارد؛ البته ما باید محدودیت زمانی را هم در نظر بگیریم و پس از امضای این تفاهم‌نامه، هر چه سریع‌تر کارگروه‌هایی را برای تحقق اهداف تفاهم‌نامه مشخص کنیم تا بتوانیم قدم‌های مهمی را برای کشور برداریم.

وی با اشاره به لزوم گسترش توریسم سلامت و همکاری با مرکز درمان ناباروری رویان در این راستا گفت: کیش می‌تواند پایگاه خوبی برای گسترش توریسم سلامت باشد.

پیشنهاد  ایجاد نمایشگاه دائمی در کیش

در بخش دیگری از این جلسه، دکتر محمد صادق بیجندی، رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان با بیان این که برای جهاد دانشگاهی که دارای سه پارک علم‌وفناوری و ۲۴ مرکز رشد است فرصت مناسبی است که از حضور در جزیره کیش استفاده کند، گفت: ایجاد محدوده‌ای برای حضور  تلفیقی از  پارک‌های علم‌وفناوری و مراکز رشد در برج نوآوری کیش می‌تواند سازنده باشد.

وی ادامه داد: در حوزه مشاغل خانگی، دانش فنی و فرآیندها در اختیار جهاد دانشگاهی است و ایجاد یک نمایشگاه دائمی در کیش برای فروش و ارائه محصولات خرد و کوچک خانگی سودمند خواهد بود.کیش می‌تواند در حوزه آموزش پزشکی، نفت‌وگاز، تایید صلاحیت‌های حرفه‌ای و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه استارتاپ‌ها به مرکز ثقل تبدیل شود.

لزوم جدی گرفتن گردشگری دانشجویی در کیش

در ادامه این جلسه، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به لزوم توجه به مردم بومی جزیره کیش و آسیب‌های اجتماعی آن‌ها، گفت: باید ظرفیت استفاده دانشجویان با هزینه‌های متوسط از امکانات جزیره کیش فراهم شود و بحث گردشگری دانشجویی در این جزیره جدی گرفته شود. علاوه بر آن، برگزاری رویدادهای محیط‌زیستی و هم‌چنین توجه به حفاظت از محیط‌زیست جزیره امری مهم است.

موقعیت مناسب برای همکاری جهاد دانشگاهی و سازمان منطقه آزاد کیش

در بخش دیگری از جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری میان جهاد دانشگاهی و سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان این که این یک موقعیت ویژه برای همکاری میان جهاد و سازمان منطقه آزاد کیش است، گفت: با توجه به تحریم‌ها، گرانی قیمت دلار و در نتیجه افزایش هزینه‌های خارجی و هم‌چنین حضور دکتر مظفری در راس سازمان منطقه آزاد کیش، اکنون موقعیت بسیار خوبی برای همکاری میان جهاد دانشگاهی و منطقه آزاد کیش است و اگر الان نتوانیم در حوزه گسترش همکاری میان جهاد و سازمان منطقه آزاد کیش کاری کنیم در آینده، فراهم کردن بسترهای این همکاری دشوار خواهد شد.امیدواریم امضای این تفاهم‌نامه منجر به ارتباطی شود که هم برای منطقه آزاد کیش، هم برای جهاد دانشگاهی و هم برای ایران مفید باشد.

برنامه‌ریزی برای ایجاد شهر دانشی در کیش

در ادامه، غلامحسین مظفری، مدیر عامل منطقه آزاد کیش در واکنش به برخی پیشنهادهای مطرح شده در این نشست گفت: ایجاد نمایشگاه دائمی برای فروش محصولات مشاغل خانگی فرصت خوبی برای افراد بومی جزیره کیش ایجاد می‌کند. افراد بومی جزیره کیش نیازمند توجه جدی هستند و مهم‌ترین بخشی که در این زمینه مورد غفلت واقع شده تولیدات بومی این افراد مانند شیرینی‌ها و غذاهای سنتی کیش است.

وی افزود: در بحث آموزش‌های مهارتی، ما در کیش مجموعه فرهنگسرای سعدی را راه‌اندازی کردیم و در تلاشیم که در این مجموعه مرکز استعدادیابی و مهارت‌یابی هم ایجاد کنیم. مشارکت جهاد دانشگاهی در این زمینه می‌تواند سودمند باشد. اهمیت به محیط‌زیست در دستور کار ما قرار دارد و در این راستا، جشنواره تابستانی با حذف پلاستیک را در دستور کار داریم.

مظفری در پایان با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد شهردانشی در کیش گفت: ایده شهر دانشی را دکتر مسعود نیلی و دکتر رضا فرجی‌دانا مطرح کرده بودند و امیدواریم بتوانیم از حضور جهاد دانشگاهی در شورای راهبردی این شهر دانشی استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، موضوع تفاهم‌نامه میان جهاد دانشگاهی و سازمان منطقه آزاد کیش همکاری‌های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و فناوری و هم‌چنین خدمات مشاوره‌ای، خدمات تخصصی، فنی و عمرانی بین سازمان منطقه آزاد کیش و جهاد دانشگاهی به منظور طراحی، اجرا، نظارت و پایش پروژه‌های پژوهشی ، آموزشی و اشتغال‌زایی و کار آفرینی با به کار گیری امکانات، تسهیلات و خدمات طرفین است.

این تفاهم‌نامه در بخش‌های پژوهش و فناوری، خدمات تخصصی، فرهنگی، رفاهی، آموزشی، اشتغال و کارآفرینی به شرح زیر است:

حوزه پژوهش و فناوری و خدمات تخصصی:

۱- ارائه مشاوره‌های تخصصی در اجرای پژوهش‌ها و پروژه‌های علمی، پژوهشی و فناوری در حوزه‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و معماری به سازمان منطقه آزاد کیش،

۲- همکاری در تعریف و انجام پروژه‌های تحقیقاتی فناورانه و اجرایی،

۳- همکاری در برگزاری همایش‌های علمی مرتبط در جزیره کیش،

۴- مشاوره، نظارت و اجرای پروژه‌های عمرانی سازمان،

۵- همکاری و مشاوره در راه‌اندازی مراکز فنی و خدمات تخصصی موردنیاز در جزیره کیش،

۶-  بررسی و همکاری در ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم‌وفناوری،

 

حوزه فرهنگی:

۱-مشاوره و اجرای پروژه‌های افکارسنجی مورد نیاز

۲-همکاری و مشارکت در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی

۳- همکاری و مشارکت در فعالیت‌های سراسری نوآورانه در ارائه قالب‌های جدید علمی و فرهنگی

۴- همکاری و مشارکت در برگزاری همایش‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها، جشنواره‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های علمی و فرهنگی، نمایشگاه‌ها و اردوهای گردشگری، علمی، آموزشی و سیاحتی

۵- مشارکت در تالیف و انتشار کتاب در زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری

۶- همکاری در حوزه‌هایی از قبیل اطلاع‌رسانی کتاب و کتابخوانی، شعر، ادبیات و داستان، اقدام و ادیان، مناظره‌های دانشجویی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی، میراث فرهنگی، دستاوردهای انقلاب اسلامی، تحلیل محتوای صرف برخی از کالاهای فرهنگی در حوزه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، سبک زندگی، محیط زیست، محرومیت‌زدایی، تقویت همبستگی و انسجام ملی

 

حوزه پشتیبانی و رفاهی:

۱-خدمات فنی و مهندسی (مطالعات و اجرا)

۲- استفاده از خدمات رفاهی متقابل (زمین، امکانات، گردشگری و پزشکی)

 

حوزه آموزش اشتغال و کارآفرینی:

۱-همکاری و مشاوره در برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت مورد نیاز و درخواستی سازمان

۲-اجرای نظام جامع آموزش و پایش نیروی کار در جزیره کیش

۳-همکاری و مشاوره برای راه‌اندازی دفتر آموزش و اعزام نیروی کار به خارج از کشور

۴- همکاری و مشاوره در برگزاری مجموعه رویدادهای کارآفرینی در جزیره کیش

۵- همکای و مشاوره در برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه اشتغال و کارآفرینی در جزیره کیش

۶- همکاری و مشاوره و راه‌اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی و مهارتی پیشرفته با همکاری مراکز علمی خارجی در جزیره کیش

۷- همکاری و مشاوره در راه‌اندازی مرکز تخصصی و مهارتی آموزش گردشگری با همکاری کشورهای خارجی

۸- همکاری و مشاوره در راه‌اندازی دو شتاب دهنده در حوزه گردشگری و شهر هوشمند در جزیره کیش

۹- همکاری و مشاوره در راه‌اندازی مراکز نوآوری و شکوفایی در جزیره کیش

۱۰- همکاری و مشاوره در آموزش نیروهای تخصصی مورد نیاز منطقه با دعوت از افراد متخصص خارج از کشور

۱۱- نیازسنجی رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌های کیش متناسب با اهداف و ماموریت‌های سازمان

مدت این تفاهم‌نامه از تاریخ امضا به مدت دو سال است که پس از انجام توافقات و طی قراردادهای جداگانه‌ای با رعایت مقررات مربوطه و پس از اخذ مصوبات و مجوزهای مورد نیاز مطابق مقررات و قوانین موضوعه بین طرفین تفاهم‌نامه و با امضای صاحبان امضای مجاز منعقد می‌شود.