برگزاری کارگاه هم اندیشی تکنولوزی عالی بتن در جزیره کیش

در کارگاه هم اندیشی تکنولوزی عالی بتن ضرورت استفاده از پوزولان ها در ارتقاء کیفیت مصالح مصرفی و صنعتی سازی در جزیره کیش بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، کارگاه آموزشی با عنوان بررسی ضرورت استفاده از پوزولان ها در ارتقاء کیفیت سازه های بتنی در جزیره کیش با حضور مصطفی خانزادی معاون عمرانی و امور زیربنایی و جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان، شرکت های تابع و ناظران و پیمانکاران فعال در جزیره کیش چهارشنبه دوم مرداد در سالن ابن سینا مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

در این نشست دکتر خانزادی با اشاره به مشکلات سازه های بتنی در دو بخش مخلوط بتنی و اجرا ها در جزیره کیش گفت: برای برطرف کردن مشکلات موجود پوزولان ها از لحاظ کمی و کیفی نقش تاثیر گذاری در بهبود روند کار دارد.

معاون عمرانی و امور زیر بنایی اظهار داشت: پوزولان ها مواد سیلیسی آلومین دار هستند که به خودی خود خاصیت گیرش کمی داشته و به صورت گرد نرم در مجاورت رطوبت و در دمای معمولی با هیدروکسید کلسیم واکنش شیمیایی نشان داده و ترکیباتی با خواص سیمانی بوجود می آورد.

خانزادی با بیان اینکه پوزولان ها به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند گفت: استفاده از پوزولان های مصنوعی نسبت به پوزولان های طبیعی خواص و مزایای بیشتری دارد. اگر چه در خیلی از کشورهای دنیا پوزولان های طبیعی وجود ندارد اما خوشبختانه در ایران که در بسیاری موارد کشوری غنی است پوزولان های طبیعی در دسترس است.

وی افزود: پوزولان های مصنوعی که از انواع "خاکستر بادی، دوده سیلیسی (میکروسیلیس)، سرباره و مس باره است کاربرد بیشتری در ارتقا کیفیت سازه های بتنی دارد.

به گفته خانزادی در سازه های بتنی سیمان را به صورت فله ای به میزان زیادی برای بتن استفاده می کنند که مضر بوده و علاوه بر ابعاد اقتصادی بر محیط زیست هم تاثیر دارد.

وی اظهار داشت: یکی از بهترین پوزولان هایی است که در ساخت سد بندر شهید رجایی از آنها استفاده می کردند فلای عش بوده است که مواد درون ریز ضد محیط زیست مضر برای سلامتی انسان ها نداشته و می توان این موارد را از خاصیت های خوب فلای عش و پوزولان ها دانست.

گفتنی است بتن با دو جزء اصلی مصالح ریزدانه و خمیر چسبانده، رایج ترین ماده در صنعت ساختمان است که با مقاومت فشاری بالا، برای انواع سازه ها استفاده می شود. امروزه استفاده از مواد پوزولانی به عنوان مصالحی دارای خاصیت سیمانی و جایگزین شونده در قسمتی از سیمان پرتلند مخلوط های بتنی مورد توجه زیادی قرار گرفته است چون استفاده از پوزولان ها نیازمند عملیات حرارتی پر هزینه نیست و آسیاب پوزولان هم به دلیل سختی کمتر، بسیار ساده تر از آسیاب کلینکر سیمان است.