برگزاری سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار کیش

در سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار کیش وضعیت عرضه اقلام وکالاهای مصرفی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار کیش با هدف کنترل قیمت ها و نظارت بر نرخ عرضه کالاها، به همت معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش و با حضور محمدرضا سعیدی معاون اقتصادی، علی امیدی مدیر بازرگانی معاونت اقتصادی، نمایندگان نیروی انتظامی، معاونت عمرانی و بازرسی سازمان و شرکت های سرمایه گذاری و بندر وفرودگاه و جمعی از نمایندگان صنوف پذیرایی و تامین کننده ارزاق عمومی، کالاهای مصرفی و پروتئینی برگزار شد.

در این کارگروه ضمن بررسی آخرین وضعیت قیمت و تامین کالاهای مصرفی به ویژه مایحتاج اصلی خانواده ها در خصوص کیفیت و کمیت کالاهای مصرفی و نرخ عرضه این اجناس بحث و تبادل نظر شد.

محمدرضا سعیدی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست ضمن تشکر از همکاری خوب بخش خصوصی در مدیریت بازار کالاهای مصرفی کیش گفت: طرح راه اندازی میادین میوه و تره بار با همکاری شرکت سرمایه گذاری و شرکت عمران و خدمات در دستور کار قرار گرفته و مقرر شد تا راه اندازی این میادین مکانی موقت برای ارائه میوه و تره بار و سایر اقلام اساسی در نظر گرفته شود.
علی امیدی با اشاره به بررسی های اداره بازرگانی از 29 قلم از اجناس مصرفی  گفت: برخی اقلام مانند برنج ایرانی و روغن، با افزایش اندک قیمت مواجه شده است که بیشتر بخاطر افزایش هزینه حمل و نقل بوده و در برخی اقلام هم تفاوت قیمت وجود نداشته است. همچنین خرید اقلامی مانند کنسرو و حبوبات افزایش یافته است.
مدیر بازرگانی معاونت اقتصادی افزود: در 6 ماهه ابتدای امسال 13 هزار و 100  بازرسی و در یک ماه گذشته هزار و 200  مورد بازرسی توسط کارشناسان اداره بازرگانی سازمان انجام شده است. نظارت کارشناسان اداره بازرگانی به صورت مستمر از فروشگاه ها و مراکز عرضه مواد خوراکی در حال انجام است و شهروندان می توانند از طریق سامانه 124 شکایات خود را اعلام کنند.
نماینده معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این جلسه به مکان یابی، اقدامات اولیه و طراحی بازار تره بار کیش اشاره کرد و گفت: زمینی به مساحت 10 هکتار بین باغ راه و شهرک صنعتی کیش مشخص شده که با تعیین حدود قانونی و نقشه مناسب با کمک شرکت عمران و خدمات ساخت آن آغاز می شود. 
نمایندگان صنوف در این جلسه با اشاره به تامین و انبار کالاهای اساسی در جزیره و افزایش 40 درصدی کرایه حمل بار خواستار کاهش کرایه  حمل ونقل بار از سرزمین اصلی شدند.
محسن ناصری رییس هیات مدیره مراکز پذیرایی کیش به رایزنی مدیر عامل منطقه آزاد کیش با وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اختصاص سهمیه گوشت به کیش اشاره کرد و افزود: با پیگیری ها و هماهنگی با  معاونت پشتیبانی دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی سهمیه برای کیش به میزان دو میلیون نفر سالیانه در نظر گرفته شده و تا  هفته آینده این سهمیه در اختیار قرار می گیرد.
سادات نجفی رییس جامعه بازرگانان و بازاریان کیش در این جلسه به همکاری بازاریان و صنوف مختلف بازار در تامین کالا اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات عمده تجار کیش هزینه بالای حمل و نقل از کشورهای حوزه خلیج فارس است و لنج های موجود کیش بدلیل افزایش قیمت سوخت قادر به جابجایی کالا نیستند.
وی گفت: بر اساس قانون مناطق آزاد کشتی های باری در حوزه آبهای ایران سوخت گازوئیل را با قیمت مصوب 300 تومان دریافت و در آبهای آزاد بر اساس قیمت بین المللی محاسبه می شود و همین تفاوت قیمت باعث افزایش قیمت حمل کالا از مبدا شده است. 

گفتنی است جلسات کار گروه تنظیم بازار اقدامی در جهت مدیریت کیفیت، کمیت و نرخ عرضه در تناسب با میران تقاضای کالاهای اساسی و مصرفی شهروندان و خدمات دهندگان مراکز پذیرایی و گردشگری در جزیره کیش است.