برگزاری دومین نشست تخصصی میراث فرهنگی جزیره کیش

رئیس کمیته ملی موزه های ایران: توجه جدی به میراث و هویت فرهنگی کیش ، ازمهم ترین عوامل تحقق توسعه پایدار در این منطقه است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش این نشست به همت معاونت گردشگري سازمان و با هدف بررسی نقش میراث فرهنگی کیش و تاثیر آن بر توسعه صنعت گردشگری منطقه، ساعت 19 شنبه 26 مرداد باحضورمجید ملانوروزی معاون گردشگری سازمان، دکتر سید احمد محیط طباطبائی، رئیس کمیته ملی موزه های ایران و عضو شورای فنی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تهران ، مسیح الله صفا رییس جامعه هتلداران کیش و جمعی ازفعالان عرصه گردشگری و اصحاب رسانه در هتل میراژ کیش برگزارشد .

مجید ملانوروزی دراین نشست برضرورت توجه به زیرساخت های فرهنگی درجهت تحقق توسعه پایدار تاکیدکرد و گفت: زیرساخت های فرهنگی مهم ترین شاخص شهرهای پیشرفته جهان درعلم جامعه شناسی است و جزیره کیش برای رونق این صنعت باید به میراث فرهنگی ارزشمندخود توجه ویژه داشته باشد.

وی بابیان اینکه شهرهای موفق درعرصه صنعت گردشگری با استفاده هوشمندانه از میراث ملموس و ناملموس فرهنگی در مسیرتوسعه حرکت کرده اند گفت: درحالیکه برخی کشورهای منطقه به سختی تلاش می کنندتا با استفاده ازفعالیت های فرهنگی برای خود هویت ایجاد کرده و رشد کنند ، کشور ما با وجود پیشنیه غنی فرهنگی در زمینه رشد گردشگری با معرفی میراث فرهنگی خود فعالیت مطلوبی نداشته است.

وی اظهارداشت : تلاش معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش بر آن است تا با استفاده هوشمندانه و کارشناسانه ازمیراث فرهنگی جزیره کیش زمینه جذب گردشگران بیشتر به این منطقه تقویت شود.  

 دکتر سید احمد محیط طباطبائی، رئیس کمیته ملی موزه های ایران بابیان اینکه اصالت زیرساخت های فرهنگی کیش بی نظیر است گفت: کیش تنهایک جزیره باساختاری ساده نیست و باید باتقویت هویت فرهنگی وارزش های خود درجهت توسعه پایدارحرکت کند.

وی افزود: ازقرن نوزدهم بیشترکشورهای جهان توسعه اقتصادی خود را برمبنای فعالیت های فرهنگی و حفظ محیط زیست قرارداده و تلاش کردند با حفظ و معرفی میراث فرهنگی خود درسطح بین المللی گردشگران بیشتری راجذب کنند.

رئیس کمیته ملی موزه های ایران  جزیره کیش را مقصدگردشگری ارزشمندی در خلیج فارس عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت توجه جدی به مقوله فرهنگ برای توسعه شهری گفت: کیش می تواند شهری مبتنی بر تجارت گردشگری باشد و برای تحقق این امرتوجه به میراث فرهنگی رکن اساسی است.

دکتر سید احمد محیط طباطبائی اظهارداشت : ایرانیان باستان روش های منحصر بفردی در سازگاری بامحیط زیست و مصرف منابع انرژی داشته اند و به همین سرانه مصرف آب در ایران دردهه های قبل یک سوم سایر کشورهای جهان بود. اما امروزه بی توجهی به این میراث رفتاری ارزشمند سبب شده است که سرانه مصرف آب در ایران سه برابر استاندارد های جهانی باشد.

 وی  فعالیت های حوزه فرهنگی را مهم ترین بخش در توسعه پایدار کشورها برشمرد و گفت: دردهه های اخیر و باتوسعه فناوری تجارت خاطره ها با زیر مجموعه فعالیت های فرهنگی از جمله سینما، تئاتر، موسیقی، ارتباطات و گردشگری بخش مهمی از فعالیت های اقتصادی موفق جهان را به خود اختصاص داده است. ما نیز باید با تکیه بر داشته های فرهنگی و تاریخی خود برای جذب گردشگران علاقمند به این حوزه حرکت کرده و موجب رونق اقتصادی و فضای کسب و کار را در کیش شویم.

 عضو شورای فنی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، بر ایجاد وجه تمایز برای جزیره کیش با تکیه بر پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی این جزیره و موقعیت آن در خلیج فارس تاکید کرد و گفت: درکتب قدیمی و ارزشمند ادبیات کشور به جایگاه جزیره کیش به عنوان یکی از ثروتمند ترین بنادر جهان با رونق کسب و کار و تجارت اشاره شده است و امروزه ما می توانیم با مستندسازی و روایت داستان منحصربفردکیش درقالب فعالیت ها و رویدادهای فرهنگی ، رونق بیشتر این جزیره زیبای مرجانی را تضمین کنیم.

دکتر سید احمد محیط طباطبائی افزود : امروزه می توان از نمادها و شخصیت های فرهنگی جزیره کیش کیش که درادبیات کهن ایران زمین جایگاه خاص دارند  به عنوان یکی از شاخصه های تاریخی این منطقه  برای ایجاد رویدادهای فرهنگی و گردشگری بهره گرفت و صنعت گردشگری راتقویت کرد.