براي نخستين بار در كشور كوچكترين كتيبه هاي قراني با هنر سوخته نگاري در كيش به نمايش در آمد.

در نمايشگاه كوچكترين كتيبه هاي قرآني دركيش از دو تابلو مرتضي نداف، با نام هاي"پنجره فولاد" و " ميراث نبي" با حضور دكتر مونسان و حجت الاسلام و المسلمين عليدادي رو نمايي شد

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، در نمايشكاه كوچكترين كتيبه هاي قرآني كه براي نخستين بار در كشور در مركز همايش هاي بين المللي  جزيره كيش به نمايش در آمده است و  درآستانه نزديك شدن به عيد سعيد غدير با حضور دكتر مونسان و امام جمعه كيش از دو تابلوي سوخته نگاري بر روي چوب اثر استاد مرتضي نداف رو نمايي شد.

بر اساس اين گزارش اين دو تابلو در اندازه هاي 60  در80  تازه ترين آثار مرتضي نداف است كه با هنر سوخته نگاري بر روي چوب درخت افرا به زيبايي خلق شده است. 

 اين هنرمند با ذوق كشورمان در تابلوي ميراث نبي با هنر سوخته نگاري اسامي مبارك حضرت محمد (ص) و حضرت علي (ع) و حديث نبوي غدير "من كنت مولاه فهذا علي مولاه" را با خط ابداعي خويش بر روي چوب حك كرده و با هنر تذهيب بر زيبايي اين خطوط افزوده است. زمينه اصلي اين تابلو تصوير دستان مبارك پيامبر گرانقدر اسلام و نخستين پيشواي شيعيان جهان حضرت امير المومنين علي (ع) در روز عيد سعيد غدير را نشان مي دهد كه پيامبر(ص) حضرت علي را به عنوان نخستين امام و ولي امر مسلمانان جهان معرفي كردند. در چهارگوشه تابلو نيز چهار فرشته مقرب الهي به زيبايي به تصوير كشيده شده اند كه به گفته خالق اثر نمادي از حركت انسان به سوي تعالي، كمال و سعادتمندي هنگام توسل به خاندان مطهر پيامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار عليهم السلام است.

 وي در تابلوي پنجره فولاد نيز در زمينه اصلي دست زائري را به تصوير كشيده است كه با گرفتن پنجره فولاد در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع)، شفاعت هشتمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت را طلب مي كند. در اين تابلو عبارت يا علي بن موسي الرضا المرتضي به زيبايي و با خط ابداعي استاد نداف بر روي پنجره فولاد حك شده است. 

 امام جمعه كيش در حاشيه رونمايي از اين تابلوها ضمن بازديد از آثار متعدد مرتضي نداف، از تلاش وي براي انتقال مفاهيم و فرهنگ غني  ديني از طريق هنر به نسل جوان و آينده ساز ايران اسلامي  تقدير كرد و گفت: هنرمند در خلق آثارخويش مي كوشد تا از تمام توان و خلاقيت هاي ذهني خود بهره گيرد و همين امر تاثير گذاري آثار هنري را قوت مي بخشد.  

 حجت الاسلام و المسلمين عليدادي همچنين با اشاره به رونق فعاليت هاي فرهنگي، هنري و ديني در جزيره كيش در چند سال گذشته گفت: در بخش اجراي امور فرهنگي، تفكر ديني، نگاه جدي  و پيگيري مستمر و وظيفه محور مسئولان سير تكاملي فعاليت ها را قوت بخشيده و اميد است كه اين روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد. 

 وي با بيان اينكه بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي ايران نگاه به هنر و جايگاه هنرمند متحول شده است گفت: مسئولان با نگاهي ارزشي به مقوله هنر ميكوشند تا جوانان را به فعاليت در اين عرصه تشويق كنند.

 امام جمعه كيش با تشكر از حمايت هاي مسئولان سازمان منطقه آزاد كيش براي فراهم كردن زمينه حضور هنرمندان و اساتيد رشته هاي مختلف هنري در جزيره كيش اظهار داشت: حمايت از هنرمندان  و برگزاري چنين نمايشگاه هايي فرصت ارزشمندي است تا جوانان با هنرهاي اصيل و بر گرفته از فرهنگ غني ديني آشنا شده و انگيزه آنان براي فعاليت در اين عرصه تقويت شود. 

 دكتر مونسان مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش نيز همزمان با رونمايي از دو تابلوي جديد مرتضي نداف از ساير آثار وي در نمايشگاه ميراث نبي بازديد و از دقت خاص اين هنرمند و ظرافت بكار رفته در خلق آثار ارزشمند تقدير كرد.

در نمايشگاه ميراث نبي كه از 22 شهريور و همزمان با عيد سعيد قربان در مركز همايش هاي بين المللي جزيره كيش آغاز شده است 46 تابلو نفيس از آثارمرتضي نداف، با موضوع آيات، احاديث، متون ديني و همچنين نمايي از كعبه مكرمه و يا صحنه هاي از قيام عاشورا از جمله لحظه شهادت امام حسين(ع) و برادر بزرگوارشان حضرت ابوالفضل (ع) با اسامي پنجره فولاد، میراث نبی، علی قلب زمین، اعجاز، رستگاری، هجر نگار، شفاعت رضوی و معراج پیامبر، گودال قتلگاه، علقمه، حضرت علي اصغر، سقا، به نمايش گذاشته شده است.

 در اين تابلوها احاديث و آيات قرآني همچون َ» یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً  « و » لیس کمثله شی ء«  و عباراتي مانند عشق محمد بس است و آل محمد و احاديث "يا ابالحسن انت اخي و وزيري"، " يا علي انت امام المسلمين" و " ان امامكم و وليكم علي ابن ابيطالب" با  هنر سوخته نگاری به زيبايي روی پر کاه در مقیاس عرض کمتر از نیم میلیمتر در طول هشت میلیمتر با چشم غیر مسلح نوشته شده است که در جهان بی نظیر است.  

همچنين در اين نمايشگاه برای نخستين بار در کشور کوچکترین کتیبه هاي احادیث و عبارات قرآني از جمله کلمه الله، و اسامي و شمايل ائمه اطهار كه بر روي دانه هاي گندم، ارزن و پر كاه با هنر سوخته نگاري خلق شده است در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است.

گفتني است مرتضي نداف هنرمند پیشکسوت کشورمان كه از سن ۱۴ سالگی در شهر کاشمر هنر سوخته نگاري را فرا گرفته است در 23 سال گذشته به صورت حرفه ای در زمينه خلق آثار نفيس سوخته نگاری روي چوب و آموزش و احياء اين هنر در كشور فعاليت گسترده اي داشته است. نمایشگاه میراث نبی تا ٣٠ شهریور جهت بازدید هنر دوستان در مرکز همایش های بین المللی کیش بر پا است , و علاقمندان مي توانند از ساعت 18 تا 22 از اين نمايشگاه به طور رايگان بازديد كنند.