دکتر آخوندی در نشست روسای بانک ها عنوان کرد:

بانک ها باید تسهیل گر و موتور محرکه فعالیت های اقتصادی باشند

دكتر آخوندي سرپرست معاونت اقتصادي و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد كيش عملکرد اصولی و موفق بانكها به عنوان شاهرگ اقتصاد مناطق آزاد راعامل مهمی در رونق اقتصادی کشوربرشمرد.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش در نشست دكتر آخوندي معاون اقتصادي و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد كيش با روساي بانك ها كه چهارشنبه يكم خرداد در سالن رازي مركز همايش هاي بين المللي کیش برگزار شد، راهکارهای عملکرد موفق تر بانك ها و حل مشکلات آنها در منطقه آزاد كيش مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

دكتر آخوندي در این نشست با اشاره به نقش مناطق آزاد در رونق اقتصادی كشور در شرایط اعمال تحريم گفت: بايد به گونه اي عمل كرد كه در بحث ورود دارو، مواد اوليه كارخانه ها و كالا هاي اساسي كمك حال سر زمين اصلي باشيم. بنابر اين در بخش تجاري براي رفت و آمد كشتي هاي بزرگ به منطقه آزاد كيش راي زني ها شده است تا با بهبود شرايط بانك ها و ارائه تسهيلات به تجار و توليد كنندگان شرايطي ايجاد شود كه فعالان اقتصادي، تجار، بازرگانان در زمينه هاي مختلف فعاليت كنند. بخش هاي توليدي، صنعتي و خدماتي نيز امكان فعاليت داشته باشند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان همچنين از بانك ها خواست تا با گيرندگان تسهيلات تعامل سازنده داشته باشند و در اخذ نرخ بهره و بخشش جريمه ها مساعدت كنند.

وی دو موضوع بازگرداندن فلسفه مناطق آزاد با توجه به قوانين وضع شده و تبديل كيش به شهر هوشمند را از اولويت های كاری سازمان برشمرد و گفت: ايجاد شهر هوشمندي و ارتقاء خدمات بانکداری الکترونیکی از جمله مواردی است که مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش نيز در برنامه ٣ ساله خود برآن تاکید دارند.

آخوندي با اشاره به نقش بانك ها در حمايت از سرمايه گذاران گفت: بانك هاي ما با استانداردهاي جهاني هم خواني ندارند و ما به عنوان منطقه آزاد ملزم به رعایت استاندارد هاي بانكداري ويژه منطقه آزاد هستیم. این مهم نیز با ارائه آيين نامه پيشنهادي به بانك مركزي، هيئت دولت و دبيرخانه براي ايجاد تغييرات محقق می شود.

آخوندي همچنين در خصوص تمديد مجوز بانكها گفت: طبق توافقات انجام شده با روساي برخي بانك ها و امضای چند تفاهم نامه از اين پس طبق قوانين مناطق آزاد مجوز بانك هايي كه به صورت شعبه مستقل فعاليت مي كنند تمديد شده و مديران بانك ها با استقلال عمل بیشتر فعالیت می کنند.

وی همچنين از پيگيري تشكيل دبيرخانه متشكل ارزي، افتتاح بورس بين الملل و تشكيل مركز مالي متشكل از بانكها و بيمه ها و بورس هاي نفت، اوراق، انرژي و كالا خبر داد و گفت: در حال پيگيري اجراي اين طرح ها هستيم و اين فرصت خوبي براي بهبود وضعيت كنوني بانک ها و رونق اقتصادی كيش است.

در اين جلسه روسای بانک ها نیز موارد متعددی را عنوان و با توجه به اینکه سیستم بانکداری شریان اصلی اقتصاد است، با امید به رونق بیشتراقتصاد کیش، بر پایلوت شدن جزیره کیش در بحث حواله ارزی کل کشور، حذف یا تسهیل قوانین دست و پا گیر و تسهیل سیستم بانکی جزیره تاکید کردند.

رواج بانکداری ارزی، مشکلات حواله ارزی با توجه به نوسانات نرخ ارز، باز پرداخت تسهیلات ارائه شده به بازاریان، وابستگی مضاربه به واردات جنس توسط کسبه، اعمال تغییرات اصلاحی در سیستم بانکداری جزیره، لزوم ایجاد شورای عالی هماهنگی بانک ها و تبدیل کیش به یک برند بانکداری که از سال های قبل نیز مطرح شده بود برخی موارد عنوان شده در این نشست بود.

از دیگر موارد مطرح شده نیز می توان به وجود نقش پر رنگ حاکمیتی در اجرای قوانین در چارچوب استاندارد های کلان برای جلوگیری از چندگانگی اجرای قوانین، روند طولانی دریافت مجوز فعالیت اقتصادی در سازمان، تسهیلات خرید خودرو، مستقل سازی شعب بانک ها با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش و مشکلات معیشتی کارمندان بانک ها اشاره کرد.

همچنین ایجاد زیرساخت های مناسب با قوانین مناطق آزاد با هدف تحقق اهداف سازمان منطقه آزاد کیش و تغییر ساختار های مربوط به سرزمین اصلی که در کیش اجرا می شود، ایجاد فضای جدید متفاوت با سرزمین اصلی، بازنگری سیستم بانکی در صادرات و واردات، استفاده درست از قابلیت هر بانک، افزایش اختیارات مدیران بانک ها از جمله راهکارها ارائه شده مدیران و روسای بانک ها در جهت حل چالش های فراروی عملکرد موفق بانک ها در مناطق آزاد بود.