عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛

اگر ملاک راه اندازی مناطق جدید، توسعه و سیستم مدیریتی کیش باشد در رونق اقتصادی کشور موثر است

احمدی لاشکی در خصوص فوریت ایجاد مناطق آزاد جدید گفت: اگر ملاک راه اندازی مناطق جدید، توسعه و سیستم مدیریتی کیش باشد در رونق اقتصادی کشور موثر است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از تلاشهای مسئولان در راستای توسعه جزیره کیش، گفت:علی رغم اینکه مدت بازدید ما در جزیره محدود بود اما آنچه که دیدیدم جای تشکردارد لذا به مدیریت منطقه و همکاران ایشان تبریک می گویم و آینده درخشانی را برای کیش می بینم.

وی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت ها در کیش اظهار کرد: توجه جدی به زیرساخت ها از جمله فرودگاه، بندر و مباحث درمانی مسائل مهمی هستند که قابل تقدیر است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جلسه برگزار شده و دیدار با روسای دانشگاه ها گفت: جلسه ای که با روسای دانشگاه های کیش داشتیم و گزارش هایی که از دانشگاه آزاد، بین الملل تهران و صنعتی شریف شنیدیم، بسیار خوب بود.

احمدی لاشکی افزود: آمارها و زیرساخت های دانشگاهی کیش،  نوید این را می دهد که ما می توانیم جذب دانشجوی خارجی را در اسرع وقت و با سرعت بیشتر دنبال کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که مستحضرید برنامه قانون پنج ساله ششم توسعه هم اکنون در کمیسیون تلفیق در مجلس است لذا امکان استفاده از بازدیدها و پیشنهادات در این لایحه وجود دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، پیشنهادات ارائه شده در جلسه با روسای دانشگاه ها را مفید خواند و گفت: طی جلسه با روسای دانشگاه ها پیشنهاداتی مطرح شد که برای من بسیار جالب بود. یکی از پیشنهادات این بود که ما بتوانیم فرزندان ایرانیانی که مهاجرت کرده اند و دچار مشکلات نظام وظیفه ای هستند، به کشور جذب کنیم.

احمدی لاشکی تصریح کرد: اگر بتوانیم قانونی مصوب کنیم که بر اساس آن بتوانیم از ظرفیت های مالی این افراد در کشور استفاده کنیم و آنان را به عنوان دانشجویان کشور خود پذیرا باشیم بسیار خوب است لذا من سعی می کنیم که این پیشنهادات را منتقل کنم تا روی آن کار شود.

وی حرکت و پویایی را از جمله ویژگی های کیش خواند و گفت: امروز در کیش آنچه را که شاهد هستیم، حرکت و پویایی است.

نماینده منتخب نوشهر، چالوس و کلاشهر ادامه داد: حضور 22 کشتی به صورت همزمان در بندرگاه کیش نشانگر زنده بودن منطقه است که بسیار باعث خرسندی است زیرا زنده بودن نخستین ویژگی بالندگی منطقه است بر همین اساس نیز امیدوارم که مجلس هم برای رونق بخشیدن به مناطق آزاد کشور به خصوص کیش که شرایط در آن متعادل است، تلاش کند البته امیدوارم 6 منطقه دیگر نیز روند رو به رشد و حرکت را داشته باشند.

احمدی لاشکی در پاسخ به این سوال که در مورد ایجاد مناطق آزاد دیگر چه نظری دارد گفت: اگر ملاک راه اندازی مناطق جدید، کیش باشد به نظر من توفیق رفیق خواهد شد اما اگر نه اینطور نیست.

وی افزود: طبیعی است که محصور کردن مجموعه ها جزء وظایف ذاتی است که دولت باید برای آن کار کند اما این مساله خود بسیار مهم است.

این نماینده ادامه داد: از آنجایی که کیش  90 کیلومتر وسعت دارد و اطراف آن را آب فراگرفته است طبیعتا نگرانی در این زمینه وجود ندارد اما برای مناطق دیگر مساله اینگونه نیست مثلا قشم بسیار بزرگ است و مناطق دیگر نیز اینگونه است لذا باید 7 منطقه جدید را بررسی کرد البته ما به کلیات آن رای دادیم اما باید در جزئیات آن دقت کرد که البته کمیسیون اقتصاد در حال انجام آن است.

احمدی لاشکی تصریح کرد: اگر الگو و سمبل برای مناطق جدید را کیش انتخاب کنیم و سیستم مدیریتی خوبی لحاظ شود قطعا برای کشور موثر خواهد بود اما گهگاه عملکرد برخی از مدیران را ضعیف می بینیم که انگیزه نمایندگان را تضعیف می کند.

وی پیشنهاد داد: دبیرشورایعالی مناطق ازاد در جهت آگاهی بخشی نمایندگان مجلس، جلساتی تشکیل دهند تا مدیران توضیحات را به آنها ارائه دهند زیرا این امر به کاهش ضعف ها و افزایش تعاملات بسیار کمک می کند.