اهدای جایزه ویژه ایکوم ایران به موزه خانه بوميان كيش

موزه خانه بومیان کیش به پاس فعاليت هاى فرهنگى مستمرو معرفى فرهنگ، آداب و رسوم بوميان كيش و جنوب ايران درعرصه ملی و بين المللى جایزه ویژه ایکوم را دریافت کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در آيين گراميداشت و انتخاب موزه هاى برتر كشور در سال ١٣٩٧ که ٢٨ ارديبهشت در روز جهانى موزه ها در محل فرهنگستان هنر ايران برگزار شد از خانه بوميان كيش به پاس فعاليات هاى فرهنگى مستمر، همكارى دائم با ايكوم و معرفى فرهنگ و آداب و رسوم بوميان كيش و جنوب ايران در نمايشگاه ها و محافل بين المللى تقدير و جايزه ويژه ايكوم ایران ( کمیته ملی موزه های ایران ) به این موزه خصوصی اهدا شد . همچين اين خانه موزه در شاخص توسعه فيزيكى در بين موزه هاى خصوصى كشور رتبه دوم را كسب کرد.

در اين مراسم که دكتر مونسان معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگى و گردشگرى و جمعی از مسئولان محلی و اندیشمندان و شخصیت های مطرح فرهنگی کشور و موزه داران و مديران موزه هاى خصوصى و دولتى سراسر كشور حضور داشتند از موزه هاى برتر و شخصيت هاى تاثيرگذار در اين زمينه تقدير و تجليل شد.

لازم به ذكر است خانه بوميان كيش خانه ٢٠٠ ساله حاج عبدالله بن شاهين تاجر مرواريد سال هاى دور جزيره كيش بوده است که در سال ٩٣ با تغيير كاربرى و تبديل آن به خانه موزه به عنوان اولين موزه خصوصى جزيره كيش فعاليت خود را شروع كرد.

خانه بومیان کیش در حال حاضر و به دلیل فعاليت هاى متنوع و گسترده فرهنگى به يكى از موزه هاى زنده و مركز فرهنگى مطرح در جنوب كشور تبديل شده و تا كنون ٣ بار لقب موزه خصوصى برتر كشور و يك بار تنديس و جايزه ويژه ايكوم ايران را دريافت کرده است.

شورای بین‌ المللی موزه‌ها (ایکوم) یک سازمان بین‌المللی و غیر دولتی است؛ که با هدف پیشبرد منافع موزه‌شناسی، نظام‌‌خاصی را در خصوص مدیریت و عملکرد موزه ها تدوین کرده و در ۵ سپتامبر ۱۹۸۹ راه‌ اندازی شده است. ایکوم سازمانی جهانی است که بسیاری از اعضای یونسکو از جمله ایران به آن پیوسته‌اند. این سازمان در کمیته‌های ملی و بین‌المللی در سطح جهانی و منطقه‌ای فعالیت می‌کند. ایکوم زیر نظر یونسکو است ولی شخصیت حقوقی مستقل و مجزایی از سازمان یونسکو دارد.