افزایش فزاینده رسوب تالاب انزلی

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گیلان گفت: رسوب حوضه آبخیز تالاب انزلی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و هم اکنون سرعت انباشته شدن رسوبات در کف تالاب 10 برابر بیشتر از چهار دهه قبل است.

نیلوفر عابدین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، اظهار کرد: این تالاب در فهرست کنوانسیون رامسر قرار داشته و منطقه ثبت شده آن در این فهرست شامل تمام تالاب انزلی، تالاب سیاه کیشم، منطقه حفاظت شده سلکه و سایر آب بندان‌های متعدد محدوده تالاب است.

وی با اشاره به اینکه تالاب انزلی یکی از مهمترین اکوسیستم‌های طبیعی گیلان است، افزود: این تالاب به دلیل افزایش ورود آلودگی‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی از طریق 11 رودخانه گیلان که نهایتا به تالاب می‌رسند، هم اکنون در لیست سیاه کنوانسیون رامسر قرار دارد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گیلان تصریح کرد: حمل رسوب از ویژگی‌های شاخص رودخانه‌ها در شرایط طبیعی است؛ بخشی از مواد رسوبی حمل شده حاصل فرسایش بستر سواحل رودخانه بوده و بخشی نیز منشا حوضه‌ای داشته و حاصل فرسایش خاک سطحی و جابه‌جایی توده‌ای ناشی از رانش زمین است. در حال حاضر عمق تالاب انزلی به دلیل ورود رسوبات از رودخانه‌هایی که به آن وارد می‌شوند به طور فزاینده ای در حال کاهش است و در برخی موارد عمق آن به 1.5 متر رسیده و خطر خشک شدن آن افزایش یافته است.

وی ادامه داد: رسوبات ورودی عمدتا آلوده به مواد آلی ناشی از فاضلابهای شهری و صنعتی حاوی فلزات سنگین و فاضلاب ناشی از مصرف بی رویه سموم کشاورزی است.

عابدین زاده توضیح داد: سالانه حدود 585 هزار تن خاک به صورت رسوب به این تالاب سرازیر می‌شود، این مواد رسوبی باعث افزایش کدورت آب، کاهش نفوذ نور و کاهش اکسیژن محلول شده و زندگی زیست کنندگان تالاب را به خطر می‌اندازد. جهت جلوگیری از انباشت بیشتر رسوبات در تالاب در محل ورود آب به رودخانه، اقدام به احداث سازه‌های کنترل رسوب یا تله رسوب گیر شده است. این سازه موجب کاهش سرعت جریان رودخانه، کاهش انرژی جریان و در نهایت ترسیب این مواد در سازه می‌شود.

پژوهشگر پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی با بیان علل مرگ تدریجی تالاب گفت: کاهش سطح آب دریای خزر، رسوب‌گذاری و افزایش گیاهان آبزی، آلودگی‌ها، استفاده از سموم و کودهای مختلف در فعالیتهای زراعی و بهره برداری بی‌رویه از منابع و ذخایر آبزی از جمله مهمترین عوامل موثر در کاهش سطح تالاب انزلی و مرگ زودرس آن است.

انزلی