استقرار سامانه کشوری کسب و کار «سککوک» در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از استقرار سامانه کشوری کسب و کار «سککوک» در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اکبر افتخاری از تازه ترین دستاورد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در راستای حمایت از تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر داد و گفت: سامانه کشوری کسب و کار «سککوک» در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رونمایی شد.

وی افزود: تفاهم نامه استقرار این سامانه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز شنبه با حضور مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به امضاء رسید.

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: رفع موانع تولید واحدها و بنگاه های تولیدی مستقر در مناطق، کمک به حل مشکل تامین مالی و بهبود مدیریت زنجیره تامین تولید این واحدها از مهم ترین اهداف دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که استقرار این پلتفرم (سامانه)، تامین کننده این اهداف است.

افتخاری در تشریح ابعاد اکوسیستم و پلتفرم (سامانه) نوین کسب و کار گفت: «سککوک» یا همان سامانه کشوری کسب و کار با بکارگیری روش های نوین مدیریت زنجیره تامین، لجستیک و مالی و مبتنی بر بستر فناوری اطلاعات درصدد است از طریق ابزارهای جاری نظام مالی کشور همانند برات الکترونیکی، معاملات بین بنگاهی را تسهیل و با اتصال به نهادهای اعتبار بخش مانند صندوق های ضمانتی و حمایتی و بانک های معتبر کشور، سبب تسریع در معاملات تجاری بر پایه معاملات اعتباری شود.

وی افزود: بر اساس بررسی های صورت گرفته از عمده مشکلات جاری واحدهای تولیدی و بنگاه ‌های اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کمبود نقدینگی، کاهش سرمایه در گردش، عدم ارتباط مناسب با نهادهای مالی، کاهش معاملات بین بنگاهی با توجه به کاهش اعتماد فی مابین طرفین و افزایش هزینه‌های دریافت تسهیلات است.

افتخاری تاکید کرد: «سککوک» در مناطق آزاد با هدف رفع این چالش‌ ها و بهبود فضای معاملاتی بنگاه‌ های اقتصادی و در نتیجه بهبود فضای تولید تهیه و مستقر شده است.

معاون تولید صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: این پلتفرم (سامانه) نوین با شناسایی و ایجاد زنجیره های تولید تا مصرف، اقدام به ایجاد ساز و کار پرداخت اعتباری و مدت دار برای انجام معاملات تجاری در تمام بخش های زنجیره ای با استفاده از برات الکترونیک می کند. این فرآیند می تواند بین چندین بنگاه (معاملاتB2B) و یا در معاملات با حضور مشتریان خرد و مصرف‌کنندگان (B2C) انجام پذیرد.

وی افزود: از سوی دیگر با به کارگیری ساز و کارهای اعتبارسنجی در این پلتفرم (سامانه) که مخصوص واحدها و بنگاه های تولیدی و اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طراحی شده است، اعتماد بنگاه ‌ها به حضور در سککوک تامین شده است. همچنین امنیت معاملات انجام گرفته با بهره ‌گیری از امضاء دیجیتال که با مباحث قانون تجارت و همچنین قانون تجارت الکترونیک تطبیق داده شده است تامین می گردد.

افتخاری ادامه داد: از سوی دیگر، پتلفرم (سامانه) پیش رو با بهره گیری از تکنولوژی «بلاک چین» طراحی شده است تا بتواند با استفاده از ارزهای مجازی، کشور و بنگاه‌ های فعال را در معاملات بین المللی علی الخصوص در دوران تحریم کمک کند.

وی با اشاره به راهبردهای بلندمدت معاونت تولید صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مقدمات تاسیسات اولین صندوق حمایت و ضمانت از سرمایه‌ گذاران، تولیدکنندگان و واحدهای کسب و کار ویژه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام پذیرفته است تا در آینده نزدیک این صندوق به عنوان نهادی پشتیبان برای اعتبار بخشی به بنگاه های حاضر در پلتفرم (سامانه) نقش‌ آفرینی کند.

افتخاری اظهار داشت: سککوک با همکاری یکی از معتبرترین بخش‌های خصوصی کشور یعنی شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن طراحی و پیاده سازی شده است و ثبت نام واحدهای مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این پلتفرم (سامانه) از امروز (شنبه) آغاز می شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا با بکارگیری راهکارها و ابزارهای نوین مالی مستقر در این پلتفرم (سامانه) مقدمات رونق در واحدهای تولیدی، کاهش بحران های ناشی از کمبود نقدینگی، توسعه اشتغال و در نهایت شکوفایی اقتصادی مناطق آزاد و به تبع آن کشور را ایجاد کنیم.