در همایش «حمل و نقل و گردشگری» مطرح شد

از نَهی چادرخوابی گردشگران تا انتقاد به تورهای ریلی

معاون گردشگری کیش گفت: اعلام می‌کنیم شخصی که در چادر می‌خوابد گردشگر خوبی نیست. ما مسافران بسیاری داریم که ماشین‌های گران‌ قیمتی دارند، اما بهترین چادرها را تهیه می‌کنند تا تجربه یک شب اقامت در چادر را داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از خبرنگار گردشگری ایسنا، محمد محب خدایی در همایش «حمل ونقل و گردشگری» که 13 اسفندماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، گفت: کیش تنها مقصد گردشگری است که 6 میلیون اقامت شب در سال دارد و جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر به گردشگران آن سرویس می‌دهند.

ورود "رالی باس" و "هتل کاراوان" به کیش

وی سپس از رایزنی با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی برای ورود "رالی باس" به کیش خبر داد و افزود: با اجرای این طرح، مسافران می‌توانند در مسیر حرکت خود از 75 هتل به عنوان اقامتگاه استفاده کنند.

خدایی همچنین از برنامه‌ریزی برای اجرای سفر ترکیبی با اتصال شبکه حمل و نقل، خبر داد و گفت: بسیاری از این مسافران می‌توانند با اتوبوس به بندرعباس و از این بندر با کشتی کروز به کیش سفر کنند و با هواپیما هم برگردند.

او سپس از دریافت مجوز هتل کاروان خبر داد و اظهار کرد: با شهرداری تبریز توافق نهایی را انجام دادیم تا ماشین‌هایی با پلاک کیش داشته باشیم و کاروان‌هایی را به این ماشین‌ها نصب کنیم ومردم با اجاره این هتل کاروان‌ها بتوانند تجربه جدیدی هنگام سفر داشته باشند. هزینه هر شب اقامت در این هتل کاروان ها حدود 300 هزار تومان تعیین شده است.

معاون گردشگری کیش اضافه کرد: ‌ما می‌توانیم این هتل‌ کاروان‌ها را جایگزین کمپ‌های چادری کنیم و این مدل را به سراسر کشور تسری دهیم، زیرا این شکل سفر برای گردشگران خارجی هم جالب است و بسیاری از اروپایی‌ها این کار را انجام می‌دهند.

هاله‌ای از امید در صنعت هوایی ایران

علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشور نیز در ادامه این همایش، با اشاره به اهمیت حمل و نقل هوایی در گردشگری بین ‌المللی، گفت: بیش از 50 درصد از گردشگران بین‌المللی از طریق خطوط هوایی جابه‌جا می‌شوند. خوشبختانه دوران سخت صنعت حمل و نقل هوایی به پایان رسیده است و ما برای بهبود آن در آینده تلاش بیشتری می‌کنیم.

او با بیان اینکه دو اتفاق مبارک در صنعت حمل و نقل کشور رخ داده است، گفت: نخست تصویب آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی که در سه ماه اخیر با موافقت دولت و پیگیری‌ها، محقق شد تا بزرگترین مشکل توسعه صنعت هوایی برطرف شود. شاید اگر این اتفاق 20 سال قبل می‌افتاد حالا وضعیت بهتری داشتیم.

وی برداشتن تحریم ها را دومین اتفاق میمون صنعت حمل و نقل کشور دانست و افزود: با پیگیری‌های دولت این اتفاق خوشایند رخ داد، اگرچه کار سنگینی در پیش است، ولی امیدواریم با هاله‌ای از امید که در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد شده بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان، عقب‌ماندگی‌مان را جبران کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشور گفت: در حال حاضر جابه‌جایی مسافران در 54 فرودگاه کشور انجام می‌شود. 90 درصد پروازها از طریق 15 فرودگاه برقرار می شود و 90 درصد مسافران نیز از 12 فرودگاه اصلی جابه جا می شوند. مابقی فرودگاهها صرفا 10 درصد از پروازها را به عهده دارند. ما 29 نقطه کشور را به مشهد نصب کرده ایم و از 16 نقطه کشور به جزیره کیش پرواز داریم، در حالی که 51 فرودگاه ما این ظرفیت و قابلیت را دارد که اگر هواپیمای مناسب داشته باشیم می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

تمام تورهای لوکس ریلی در سال 95 فروش رفت

محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه‌آهن ایران نیز در این همایش به جایگاه شبکه ریلی کشور در گردشگری اشاره کرد و افزود: راه‌آهن به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری همیشه مطرح بوده و هست و برای گردشگران خارجی یک ایده‌آل است، زیرا هواپیما جاذبه‌های گردشگری را نشان نمی‌دهد. به دلیل آمار بالای تصادفات نیز گردشگران خارجی تمایلی برای استفاده از اتوبوس ندارند. به همین دلیل باید دنبال توسعه حمل و نقل راه‌آهن باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با رویکردی که در سال‌های اخیر اتخاذ شده، صنعت حمل و نقل ریلی به عنوان وسیله‌ جابه‌جایی گردشگران درنظر گرفته شده است. در حال حاضر 23 استان به شبکه‌ ریلی متصل هستند و ایران رتبه 44 را از نظر کیفی در دنیا دارد.

او سپس به مزایای استفاده از قطار در صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: ما شاهد استفاده خارجی‌ها از قطار در این صنعت هستیم، به طوری که تمام تورهای لوکس ریلی به مقصد ایران در سال 95 به طور کامل به فروش رفته است. به همین دلیل باید قطارهای مختص گردشگری در ایران داشته باشیم و دراین زمینه سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

اگر دبی هزینه ویزا را کاهش دهد تمام مسافران کیش را می‌مکد

محمدحسن کرمانی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران نیز در ادامه این سخنان با بیان این که هنوز درک درستی از گردشگری حاصل نشده است، گفت: اگر دبی هزینه ویزا را کاهش دهد تمام مسافران کیش را می‌مکد، قطعا ما نمی‌توانیم با قطار کیش را آباد کنیم. مردم باید با هواپیما به این جزیره سفر کنند، اما هزینه تمام‌شده را چه می‌توان کرد؟

او افزود: ‌گردشگری یعنی آن شخصی که می‌خواهد از خانه راه بیافتد و اهل دیکته نوشتن نیست. خود شما وقتی به خارج از کشور سفر می‌کنید حالت طلبکارانه دارید، زیرا پول می‌دهید. باید قبول کنیم که فضای اجتماعی ما مناسب گردشگر نیست.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران اضافه کرد: ما حتی تعریف درستی از کمپین‌هایی که راه می‌اندازیم، نداریم. کمپین تعریف خاص خودش را دارد و اگر می خواهیم آن را به افزایش ورود گردشگر به شهرهای داخلی تسریع دهیم باید امکانات متناسب با آن را هم داشته باشیم، زیرا گردشگران در چادر امکانات رفاهی ندارند، به همین دلیل صنعت گردشگری دچار آسیب می‌شود.

وی ادامه داد: قطعا شیوه سفر کردن با چادر، ارزانتر تمام می‌شود. اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم در شمال ایران و شهری مثل سرعین مردم در جاده‌ها چادر می‌زنند، اگر وضع این‌طور پیش برود، پس چرا باید رستوران و هتل بسازیم؟ با این کار ما تنها به دوران محمدعلی شاه برمی‌گردیم.

کرمانی اضافه کرد: ما فرهنگ سخت‌پروری را گسترش می‌دهیم، اگر قطاری از مجارستان می‌آید و تمام امکانات در آن قطار برای گردشگر مهیا است، چه ربطی به گردشگری پیدا می‌کند؟! گردشگری یعنی ایجاد شغل و درآمد. مسافری که در قطار سفر می‌کند تمام کارهایش را هم در همان قطار انجام می‌دهد و تنها برای رفتن به یک موزه از قطار بیرون می‌آید. مگر دبی، سنگاپور و مالزی مسافرانشان را با قطار به کشورشان کشاندند.

نگاه دهه شصتی به ایرانیان خارج کشور پسندیده نیست

سیدجواد قوام شهیدی مدیرکل امور ایرانیان وزارت خارجه نیز در این همایش به تصویر ایران در جهان اشاره کرد و افزود: فکر می‌کنم ما در مخابره کردن تصویرمان به دنیا مشکل داریم. هنوز در عرصه‌ گردشگری و حمل و نقل به حق و حقوق خودمان نرسیده‌ایم. یونسکو برای گردشگری نیز حقی قائل شده است و برای هر کشوری با توجه به مولفه‌های خودش نمره‌ای می‌دهد. نمره ایران نیز در این زمینه بالا است، اما فاصله‌مان برای استفاده از این ظرفیت‌ها نیز زیاد است.

وی ادامه داد: ما در دوره‌ گذار هستیم و به اعتقاد من یکی از حلقه‌های مفقوده در این دوره مبحث به کارگیری ایرانیان مقیم خارج از کشور است.

قوام شهیدی سپس گفت: من مدتی سفیر ایران در ویتنام بودم. این کشور بعد از گذشت دو دهه از اصلاحات کشورش، در حال حاضر وضعیتی پیدا کرده که موتور محرکه توسعه کشورش رشدی میانگین 7 درصد پیدا کرده است. ویتنامی‌هایی که در جنوب کشورشان با دولت آمریکا همکاری می‌کردند حالا همان‌ها موتور محرکه ویتنام شده‌اند، زمانی که با آنها صحبت می‌کردم معتقد بودند نمی‌توان بدون کمک خارج از کشور به مفهوم توسعه رسید.

این مقام مسؤول در وزارت خارجه افزود: حلقه مفقوده ما نیز ایرانیان خارج از کشور هستند که بیشتر آنها به لحاظ علم، تکنولوژی و ثروت جایگاه بالایی دارند. همان طور که مسؤولان آمریکا اذعان کرده‌اند بهترین مهاجران خارجی این کشور که هزینه‌ای برای دولت آمریکا نیز نداشته‌اند، جامعه ایرانیان بوده‌اند. ما باید از نیروهای خارج از مرزها در توسعه کمک بگیریم.

قوام شهیدی تاکید کرد: باید نگاهمان را اصلاح کنیم، زیرا نگاه ما به ایرانیان خارج از کشور، استفاده‌محور نبوده، بلکه تهدیدمحور است. اگر مجبور بودیم در دهه 60 نگاه تهدیدمحور به ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم، امروز دیگر داشتن این نگاه پسندیده نیست.

همایش حمل و نقل و گردشگری روز 13 اسفندماه در حاشیه نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سفر کیش که تا 14 اسفندماه برپا است، برگزار شد.