با حضور معاون وزیر بهداشت؛

اجلاس سراسری مدیران و کار‌شناسان تجهیزات پزشکی کشور در کیش آغاز شد

بیست و یکمین اجلاس سراسری مدیران و کار‌شناسان تجهیزات پزشکی کشور با حضور معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو مدیرکل تجهیزات پزشکی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، مدیران و کار‌شناسان تجهیزات پزشکی کشور و معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این همایش ضمن خوشامدگویی به مهمانان حاضر گفت: در هر حوزه و زمینه‌ای که کار کنیم و در هر جایگاهی که باشیم ملاک ارزیابی جهت ارزش گذاری عملکردمان در نهج البلاغه تبیین شده است و به گفته امام علی (ع) ارزش انسان به اندازه همت اوست.

دکتر رضوانی با تاکید بر اینکه جایگاه تجهیزات پزشکی در کشور در ایجاد رضایتمندی مردم بسیار موثر است افزود: باید تلاش کرد که رضایت مردم را با کم کردن سرگردانی آن‌ها در مراکز درمانی افزایش داد.

وی تجهیز بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش در یک سال گذشته را بیش از همه سال‌های گذشته دانست و گفت: بنا بر این است که با تجهیز بیشتر بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش، این بیمارستان در زمره بیمارستان‌های بزرگ و مرجع کشور در آید.

دکتر رضوانی ابراز امیدواری کرد که این همایش صرفنظر از منطقه میزبان در سال‌های آینده نیز در کیش برگزار شود.

در ادامه همایش معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی کشور با تشکر از میزبانی مناسب کیش و نگاه‌های مثبت معاونت آموزشی سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به امور درمانی و بهداشتی گفت: تجهیزات و تکنولوژی های مدرن پزشکی به عنوان ابزار تشخیص و درمان در سلامت جامعه نقشی بی‌بدیل دارد.

دکتر دیناروند با بیان اینکه مردم ما نیز انتظار دارند که از ابزار مدرن پزشکی بهره‌مند شوند افزود: تنوع و پیچیدگی بالای تجهیزات پزشکی نظارت بر آن‌ها را به اندازه داروهای بیولوژیکی حساس می‌کند.

وی افزود: مسئولیت مستقیم ایمنی و ارزیابی این دستگاه‌ها بر عهده مدیران و کار‌شناسان تجهیزات پزشکی است.

دیناروند با اشاره به ملزم کردن بیمارستان‌ها به اینکه هیچ بیماری را برای تهیه دارو و تجهیزات به خارج از بیمارستان ارجاع ندهند گفت: این امر مستلزم افزایش تجهیزات بیمارستان بوده است که به صورت کامل محقق نشده است.

وی نهادسازی و سیستم سازی، پراکندگی چارت‌های اداری، صدور پروانه ساخت و پروانه ترخیص از گمرکات، بازنگری در ضوابط و مقررات حمایت از تولید داخل را از نیاز‌ها و برنامه‌های آتی سازمان غذا و دارو دانست.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم محافظت از بازار تجهیزات در ایران با توجه به وارادات زیاد تجهیزات از منابع خارجی و بعضا بی‌کیفیت، افزود: باید با کنترل قیمت‌ها بازار واردات را کنترل کرد و در بازار صادرات نیز حضوری درشان صنعت و اعتبار علمی ایران داشت.

در ادامه همایش مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی کشور از دانشگاه‌ها خواست تا در حوزه‌های نظارتی و خطوط تولید به صنعت تجهیزات پزشکی کشور یاری رسانند.

مهندس صفوی افزود: بحث واگذاری نظارت  به دانشگاه ها در نشست‌های هم اندیشی اجلاس مدیران و کار‌شناسان تجهیزات پزشکی کشور بررسی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه تولید تجهیزات نیاز به اقدامات زیادی دارد، عدم نظارت کافی را علت  پایین بودن کیفیت تجهیزات شده برشمرد.

وی تفویض نظارت بر خطوط تولید به دانشگاه‌ها را راه حل افزایش کیفیت تولید دانست.

مهندس صفوی ثبت تجهیزات وارداتی، درخواست از کمپانی‌های خارجی برای قبول تعهدات خدمات پس از فروش و آموزش کار‌شناسان داخلی، نیاز سنجی و تامین تجهیزات سرمایی را از جمله اقدامات در دستور کار سازمان دارو و غذا ذکر کرد.

همچنین در این مراسم معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه در راستای اجرای نظام جدید سلامت تجهیزات به حوزه معاونت غذا و دارو منتقل شده است، گفت: در ماه‌های گذشته علاوه بر تجهیز بیمارستان سوختگی شفا، بیمارستان فارابی و تجهیز‌ام آر‌ای میناب این طرح نظام سلامت نیز در استان هرمزگان اجرایی شد.

در پایان همایش دانشگاه‌های بر‌تر کشور شامل دانشگاه های علوم پزشکی ایران، یزد، مراغه و نیشابور بر اساس امتیاز رعایت ضوابط و همچنین صرفه جویی تقدیر شدند.

همچنین در  پایان بخش اول همایش نمایشگاه تجهیزات پزشکی با حضور معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو مدیرکل تجهیزات پزشکی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، مدیران و کار‌شناسان تجهیزات پزشکی کشور و معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش افتتاح شد.

شایان ذکر است بیست و یکمین گردهمایی مدیران و کار‌شناسان تجهیزات پزشکی سراسرکشور و نخستین نمایشگاه تجهیزات پزشکی با هدف تدوین برنامه‌های سال ۹۴ در اداره کل تجهیزات پزشکی کشور، بررسی مشکلات برنامه تحول نظام سلامت در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی و تصویب چارت نهایی اداره کل تجهیزات پزشکی کشور در کیش در حال برگزاری است.

از برنامه‌های این همایش برگزاری دوره‌های آموزشی برای کار‌شناسان تجهیزات پزشکی  و برگزاری نشست‌های تخصصی و رونمایی از کتاب «برنامه جامع مدیریت تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی» است.

همچنین نخستین نمایشگاه تجهیزات پزشکی «هرمز هلث» نیز با حضور صد شرکت تولید و عرضه تجهیزات پزشکی با هدف ارائه آخرین دستاورد‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه تجهیزات پزشکی و برقراری تعامل مستقیم بین تولید کننده و مصرف کنندگان از امروز صبح پنج شنبه ۱۱ دی آغاز به کار کرده است.