اجراي طرح سنجش سلامت با هدف حفظ و ارتقاء سلامت دانش آموزان كيش

سلامت حدود 2 هزار دانش آموز مقطع ابتدايي كيش در طرح سنجش سلامت پايش شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر محمدرضا رضانیا با اشاره به اهميت پايش سلامت كودكان از سنين ابتدايي براي فراهم كردن زمينه رشد جسمي مطلوب و پيشگيري از ابتلا به برخي بيماريها گفت: طرح سنجش سلامت دانش آموزان مقطع ابتدايي، استفاده از وارنیش فلوراید در مدارس، طرح مکمل یاری با قرص ویتامین D بطور 100 در صدی و پیشگیری از کم خونی با توزيع قرص آهن از جمله طرح هاي مهمي بود كه امسال با هدف حفظ و ارتقاء سلامت دانش آموزان در مدارس جزيره كيش و در مقاطع مختلف اجرا شد.

به گفته رئیس مرکز توسعه سلامت کیش، طرح سنجش سلامت دانش آموزان  شامل پایش رشد قد، وزن، سنجش توده بدنی، کنترل واکسیناسیون و معاینات پزشکی، ارزیابی و تشخیص سابقه بیماری در دانش آموزان و خانواده و  ارجاع به متخصصان مربوطه در صورت نياز، معاینه دندان پزشکی و وارنیش فلوراید و ثبت اطلاعات بود.

وي با اعلام اينكه با تكميل اين طرح 1 هزار و 947 دانش آموز مقطع ابتدايي در جزيره كيش سنجش شدند افزود:  طرح سنجش سلامت دانش آموزان ابتدايي در پايه هاي مختلف از 18 خرداد با پايش دانش آموزان پايه اول آغاز شد و تا 24 شهريور ادامه داشت كه در مجموع سلامت  733 دانش آموز شامل 383 پسر و 350 دختر،  سنجش شد.

دكتر رضا نيا افزود:  طرح سنجش پایه چهارم ابتدايي نيز از 15 آذر تا 6 بهمن در مدارس  جزیره کیش ادامه داشت كه در مجموع  648 دانش آموز شامل 313 دختر و 335 پسر تحت سنجش سلامت قرار گرفتند.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: آخرين مرحله سنجش سلامت جسمی دانش آموزان با سنجش566 دانش آموز پايه هفتم شامل 261 دانش آموز دختر و 305 دانش آموز از 9 بهمن آغاز شد كه  دهم اسفند به پايان رسيد.

بنا بر اعلام رئیس مرکز توسعه سلامت کیش از 1947 دانش آموز پايه هاي اول، دوم و چهارم ابتدايي در جزيره كيش 4/7 درصد از دانش آموزان دچار لاغری ،7/7 درصد دارای اضافه وزن، و 1/9 درصد  به چاقی مبتلا هستند. همچنين بر اساس معاینات انجام شده جهت غربالگری کم خونی در دانش آموزان، میزان کم خونی در دانش آموزان دختر با افزایش سن بالاتر رفته ودر سن بلوغ به بیشترین مقدار می رسد.

وی تصریح کرد: با اجراي طرح مکمل یاری با قرص ویتامین D بطور 100 درصدی، ماهيانه يك عدد قرص ویتامین D بين دانش آموزان تمام مدارس دخترانه و پسرانه دوره اول و دوم متوسطه توزيع شد كه آمار قرص هاي توزيع شده در يك سال تحصیلی بيش از 26 هزار عدد بود. همچنین براي آشنايي بيشتر دانش آموزان،  معلمان و مربیان با اهداف  و مزيت هاي اين طرح دوره هاي آموزشي ويژه اي در مدارس برگزار شد.

رضانیا ضمن اشاره به اینکه احساس خستگی، بی حوصلگی و ضعف و کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی از مهمترین عوارض بیماریهای کم خونی در گروههای مختلف سني است، افزود: توزیع 40 هزار و 200 قرص آهن در مدارس دوره اول و دوم متوسطه دخترانه به صورت هفته ای یک عدد قرص آهن از جمله طرح هايي بود كه با هدف پیشگیری از ابتلا به کم خونی در مدت 4 ماه، با نظارت مربیان بهداشت مدارس اجرا شد.

وی در خصوص اجرای طرح استفاده از وارنیش فلوراید در مدارس گفت: استفاده از وارنیش فلوراید روش راحت و قابل قبولی است که نیاز به تجهیزات دندانپزشکی ندارد و در اين طرح  4 هزار و  590 دانش آموز از خدمات رایگان فلوراید تراپی استفاده کردند.

دكتر رضانيا تصريح كرد: اعزام دندانپزشک و کارشناس به مدارس و آموزش اصول اولیه بهداشت دهان و دندان در راستای جلوگیری از بیماریهای دهان و دندان است.

وی در پایان با اشاره به اینکه غفلت در رعایت بهداشت دهان و دندان مهم ترين عامل شيوع پوسيدگي دندان است ابراز اميدواري كرد اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی مناسب، فرهنگ خود مراقبتی در خصوص دهان و دندان را در جامعه نهادینه كند.