با حضور مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش؛

آیین اختتامیه سوگواره عکس کیش عاشورایی برگزار شد

آیین اختتامیه نخستین سوگواره عکس کیش عاشورایی با تجلیل از داوران و عکاسان برگزیده جزیره کیش در مرکز همایش های بین المللی خلیج فارس برگزار شد

به گزارش روابط عمومي واموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش ،سوگواره عکس کیش عاشورایی که آبان امسال به همت سازمان منطقه آزاد کیش وباهدف ثبت آیین های عزاداری محرم درشهرها و روستاهای ایران برگزار شده بود یکشنبه 19 بهمن  به کار خود پایان داد.

این سوگواره بامحوریت نگاه آزادعاشورایی، عزاداری ایام محرم در جزایر وشهرهای ساحلی خلیج فارس،عزاداری اقوام ایرانی در ایام محرم، عزاداری ایام صفر، اربعین حسینی و کاروان های عزاداری کربلا برگزار شد.

رسول كشت پور دراين مراسم با اشاره به تدوين  سند توسعه فرهنگي واجتماعي كيش گفت: درحال حاضر درجزيره كيش با گردآوري بانك اطلاعاتي از 600 هنرمند جزيره كيش، برگزاري برنامه هاي هنري وتنظيم تقويم هنري كيش تلاش شده است بستر هاي لازم براي رشد وشكوفايي هنر وهنرمندان فراهم شود.

وي با بيان اينكه برگزاري سوگواره شعر عاشورايي كيش و سمپوزيوم مجسمه سازي ازجمله فعاليت هاي شاخص جزيره كيش درحوزه فرهنگي درسال جاري است افزود: انتقال آيين حماسه هاي عاشورا درقالب تصا ويركه هنري ماندگار است كاري ارزشمند به شمار مي رود.

وي درپايان ضمن تقدير از دست اندركاران برگزاري اين سوگواره گفت: هنرمندان عكاس شركت كننده در سوگواره كيش عاشورايي با آثارشان سفيران انتقال انديشه هاي پاك وآيين هاي زيباي اقوام مختلف درسوگواريهاي ماه محرم هستند.

در این مراسم دبیر اجرایی این سوگواره به ارائه گزارشی از آثار ارسالی و عکاسان شرکت کننده پرداخت و گفت : پنج هزار قطعه عکس از یک هزار عکاس از 31 استان کشور به دبیرخانه سوگواره ارسال و در نهایت 40 اثر از 38 عکاس از میان تعداد آثار ارسالی به عنوان برگزیده انتخاب شد. داوری این آثار را سه تن از اساتید به نام این رشته سید عباس میرهاشمی،حسن غفاری، محمد نوروزی بر عهده داشتند.
حسین تهوری ماندگار کردن فرهنگ عاشورایی و روند برگزاری مراسم سوگواره محرم در اقوام مختلف ایرانی و ثبت نگاه واقع گرایانه و ترویج فرهنگ عاشورایی را مهمترین اهداف برپایی این سوگواره برشمرد و اظهار داشت : در این سوگواره تلاش کردیم تا از زاویه ای نو به ماهیت برپایی مراسم سوگواری محرم در اقوام مختلف ایرانی بنگریم از این رو تصویر تازه و دیده نشده از هنرمندان کشور و عکاسان آماتور را گردهم آوریم که در نهایت به برکت عشق به ائمه اطهار (ع) اهداف سوگواره محقق شد .

تهوری افزود : ذوق سرشار ایرانی در کنار ارادت بی نظیر به این خاندان فضل و احسان سبب شد تا مجموعه ای نفیس از تصاویر زیبا ، تاثیرگذار و ماندگار در کنار هم گردهم آوری شده و به آستان ابا عبدالله (ع( تقدیم شود.

حسن غفاری یکی از داوران سوگواره در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد هنر عکاسی پرداخت و گفت : عکس و عکاسی سبب افزایش سواد بصری در افراد می شود و به بهتر دیده شدن زیبایی کمک فراوانی می کند.
وی انتخاب نام 'سوگواره کیش عاشورایی' را انتخابی هنرمندانه دانست گفت: رویداهای زیادی در این زمینه برگزار شده اما یکی از ساده ترین و پرمخاطب ترین آنها این سوگواره بود.

این هنرمند عکاس با بیان اینکه برای نتیجه گرفتن برای کارهای فرهنگی نیازمند تکرار هستیم افزود :برای انجام کارهای فرهنگی باید وقت گذاشت ، ماندگار و اثر گذاری در این حوزه نیازمند زمان و حوصله است ، پیوستگی ، وابستگی و تکرار نتیجه بخش خواهد بود.

در این برنامه مستندی از روند برگزاری سوگواره برای حاضران پخش شد .
قرائت اشعاری به مناسبت دهه مبارک فجر و همچنین لحظه وداع امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) توسط غلامرضا سازگار مداح اهل بیت(ع) ، تجلیل از داوران و پنج نفر از عکاسان برگزیده جزیره کیش ، رونمایی از پوستر جشنواره جدید فیلم و عکس موج با موضوع گردشگری و اهدا احکام برگزار کنندگان این جشنواره بخش های دیگر این مراسم بود.

همزمان با برگزاری این مراسم نمایشگاهی از آثار برگزیده هنرمندان به مدت یک هفته در این محل دایر شده است .

آیین اختتامیه نخستین سوگواره عکس کیش عاشورایی یکشنبه شب با حضورحجت الاسلام حسن علیدادی امام جمعه کیش ، رسول کشت پور مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ، ابراهیم رضوانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از معاونان ، مدیران و هنرمندان در مرکز همایش های خلیج فارس برگزار شد