با تخم گذاري 4 قطعه لاك پشت در سايت حفاظت شده؛

آغاز فصل جدید تخمگذاری لاک پشت ها در جزیره کیش

فصل جديد تخم گذاري لاك پشت هاي پوزه عقابي در سايت حفاظت شده جزيره كيش آغاز شد.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، با تخم گذاری 4 قطعه لاک پشت پوزه عقابي (Hawksbill sea turtle) در تاریخ 6 فروردین 1394 در سایت حفاظت شده لاک پشت ها در جنوب جزيره كيش، فصل جدید زادآوری آنها آغاز شد.

از اين 4 قطعه لاک پشت تخم گذار، 2 لاك پشت دارای تگ (پلاک شناسایی) بوده که نشانگر این است كه آنها در سالهای گذشته نیز به سایت حفاظت شده لاك پشت ها در کیش آمده اند.

از هشت گونه لاك پشت دريايي موجود در جهان، پنج گونه آن در خليج فارس زندگي مي كنند  و لاك پشت عقابي و سبز از ‌آشناترين آنها در خليج فارس و جزاير آن مي باشند.

لاك پشت هاي پوزه عقابي از جمله گونه هاي تحت حمايت سازمان هاي جهانی مي باشند که به لحاظ درجه بندي حساسيت زيست محيطی به عنوان گونه هاي در معرض خطر انقراض معرفي شده اند.

لاک پشت ها برای تخمگذاري، شب هنگام به سواحل ماسه اي مي آيند و به كمك باله هاي عقبي لانه اي به عمق تقريبي 35 سانتي متر حفر مي كنند و پس از تخم گذاري روي آن را با ماسه هاي موجود در ساحل مي پوشانند.

نوزادان لاک پشت حدودا 60 روز بعد از تخم گذاري متولد شده و به كمك نور منعكس شده از سطح دريا راه را پيدا كرده و به سمت دريا مي روند.

لازم به ذکر است حفاظت از لاک پشت ها در جزیره کیش با اجرای "برنامه حفاظت و مونیتورینگ لاک پشتهای دریایی کیش" از بهار 1385 در حال اجرا بوده و هر ساله تعداد قابل توجهی از نوزادان لاک پشت روانه دریا می شوند و به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی کیش علاقه مندان بسیاری نیز به خود جذب كرده است.