آغاز طرح وارنیش فلوراید در مدارس ابتدایی کیش

در راستای طرح‌ اداره سلامت دهان و دندان طرح پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان زیر 12 سال همزمان با سراسر کشور در کیش آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش، با بیان اینکه این طرح با هماهنگی اداره آموزش و پرورش انجام می شود، افزود: در اجرای این طرح ابتدا آموزش‌های لازم توسط مربیان بهداشت در مدارس به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و پس از مسواک زدن جهت انجام عمل وارنیش فلوراید آماده می‌شوند که این کار توسط تیم مرکز توسعه سلامت به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انجام طرح‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان 12-  6 سال از اهداف بلند مدت اداره سلامت دهان و دندان است که در مدارس ابتدایی اجرا می‌شود که مرحله اول این طرح از 24 آبان به مدت یک ماه در تمام مدارس ابتدایی کیش آغاز شده است و مرحله دوم نیز در اردیبهشت 96 اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از نظر علمی ثابت شده است که فلوراید تراپی می‌تواند تا 60% پوسیدگی دندان‌های کودکان را کاهش دهد، تصریح کرد: فلوراید ماده‌ای است که وقتی در مجاورت مینای دندان قرار می‌گیرد با نفوذ به آن باعث استحکام دندان در برابر پوسیدگی می‌شود.

 رضانیا افزود: استفاده از وارنیش فلوراید روش راحت و قابل قبولی است که نیاز به تجهیزات دندانپزشکی ندارد. اعزام دندانپزشک وکارشناس به مدارس و آموزش اصول اولیه بهداشت دهان و دندان در راستای جلوگیری از بیماریهای دهان و دندان است.

دکتر رضانیا ضمن اشاره به اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان،گفت: پوسیدگی دندان یک بیماری  مربوط به فعالیت میکروبهای محیط دهان است که می‌تواند از یک دندان به دندان دیگر انتقال یابد.

 وی با بیان اینکه به علت غفلت در رعایت بهداشت دهان و دندان و نگهداری دندانها منجر به  پوسیدگی دندان میشود، تصریح کرد: با انجام اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی مناسب، زمینه خود مراقبتی در خصوص دهان و دندان در جامعه نهادینه می شود.

شایان ذکر است 4368 دانش آموز در مقطع ابتدایی مرحله اول و دوم در مدارس کیش در حال تحصیل هستند.