آغاز سفر جوجه لاک پشت های کیش در خلیج فارس

امسال اولین سری نوزادان لاک پشت در جزیره کیش شامگاه دهم خرداد راهی آبهای خلیج فارس شدند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، امسال سیزدهمین دوره متوالي است که اداره محيط زيست معاونت عمراني و زيربنايي این سازمان، طرح حفاظت و مونيتورينگ لاك پشت هاي دريايي كيش را اجرا می کند و  محیط بانان به طور شبانه روزی از بزرگترین سایت تخمگذاری لاک پشتهای پوزه عقابی به طول تقریبی 800 متر حفاظت می کنند.

از اسفند پارسال تا کنون 35 لاک پشت برای تخم گذاری به سواحل کیش آمده و 35 لانه در سایت حفاظت شده کیش علامتگذاری شده است که شامگاه جمعه 10 خرداد اولین سری نوزادان لاک پشت از تخم بیرون آمده و راهی آبهای خلیج فارس شدند. این لانه 27 اسفند پارسال شناسایی و علامت گذاری شده بود. معمولا متوسط مدت انکوباسیون تخم ها حدود دو ماه است که امسال بخاطر خنک تر بودن هوا به حدود 75 روز افزایش یافت.

به دلیل اینکه نوزادان لاک پشت پس از بیرون آمدن از تخم ها به طور غريزي به سمت نور ماه حركت مي كنند، هر ساله اداره محیط زیست کیش با هماهنگی شرکت آب و برق بخاطر تهدید نورهای مصنوعی برای گمراه کردن نوزادان چراغ های جاده جهان در مجاورت منطقه حفاظت شده جنوب جزیره کیش را خاموش می کند.

در برنامه حفاظتی کیش سعی بر این است که لانه ها در شرایط طبیعی و با کمترین مداخله انسانی مورد حفاظت قرار بگیرند, زیرا جابجایی لانه ها موجب برهم خوردن نسبت جنسیتی نوزادان لاک پشتها می شود.  لانه ها تنها زمانی جابجا می شوند که احتمال از بین رفتن لانه بیش از 70 درصد باشد.

 هنگام تخم گذاری و یا تولد جوجه لاک پشتها  علاوه بر ثبت مشخصات زیستی لاک پشتها، همکاری محیط بانان در پذیرش علاقمندان به تماشای لاک پشتها گام موثری در جهت فرهنگسازی و آشنایی بیشتر مردم با این گونه در معرض خطر و حائز اهمیت جهانی است.

تخمگذاری لاک پشت پوزه عقابی در سواحل ماسه ای دیگر جزیره نیز به تعداد کمتر وجود دارد که به علت عدم وجود نیروی مستقر دائمی, توجه و همکاری ساکنان و گردشگران کمک موثری برای حفظ این گونه ارزشمند به شمار میرود. ساکنان و گردشگرانمی توانند در صورت مشاهده تخمگذاری و یا خروج نوزادان از لانه با گشت محیط زیست به شماره 09347694796 تماس بگیرند.

 از آنجا که لاك پشتهاي دريايي براي تخمگذاري به سواحلي كه در آن متولد شده اند باز مي گردند با انجام چند اقدام ساده، امکان ديدن آنها برای نسل های آینده نیز میسر خواهد شد.

نریختن زباله در سواحل و کمک به پاکسازی آنها، عدم توقف با چراغ روشن در سواحل ماسه ای (از اواخر اسفند ماه تا اواسط مرداد ماه)، رها نکردن زائدات به ویژه نخ ها و قلاب های ماهیگیری در دریا، مشارکت در برنامه های پاکسازی دریا و جمع آوری تورهای سرگردان، اطلاع رسانی تخلفات (از جمله شکار و برداشت تخمها) و همچنین اعلام مشاهدات در خصوص تخمگذاری و خروج نوزادان از لانه به گشت اداره محیط زیست از جمله کارهای ساده اما موثری است که در حفظ لاک پشت های پوزه عقابی جزیره کیش و خلیج فارس نقش مهمی دارد.