آغاز تحول در پروژه های عمرانی مناطق آزاد کشور با اجرای مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

با هدف کاهش هزینه ها وزمان در پروژه ها ی عمرانی، نشست هم اندیشی برای اجرای مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، جلسه هم اندیشی نحوه اجرای فرآیند BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) در پروژه های عمرانی مناطق آزاد کشور  با حضور محمد معزالدین معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق آزاد کشور، دکتر مصطفی خانزادی معاون عمرانی و زیربنایی منطقه آزاد کیش ، محمد رضا عبدالرحیمی مدیر دفتر برنامه ریزی، بودجه و سرمایه گذاری دبير خانه شورايعالي مناطق آزاد، مهدی رعیتی سرپرست مدیریت فنی و امور زیر بنایی دبیرخانه مناطق آزاد و اساتید مطرح گروه مهندسی و مدیریت ساخت دانشگاه های علم و صنعت ایران، صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، تربیت مدرس و فردوسی مشهد با توجه به پیشرو بودن سازمان منطقه آزاد کیش در پیاده سازی فرآیند BIM در پروژه های عمرانی به میزبانی جزیره کیش برگزار شد.

در این نشست معزالدین با بیان اینکه الگو سازی برای سرزمین اصلی یک وظیفه سنگین ملی است که در مناطق آزاد بر عهده داریم گفت: به دلیل نگرانی ها از مفاهیم مختلف در زمینه انتقال تکنولوژی، مدیریت، اوضاع اقتصادی و مناسبات فی ما بین بخش خصوصی و دولت که در حقیقت بخش کوچکی از چالش های ملی ما است و گاهی به عنوان ابر چالش ملی  نیز مطرح می شود باید در این زمینه قبول مسئولیت کنیم و با   انجام این اقدامات درمناطق آزاد به عنوان الگو زمینه را برای تسری به کشور فراهم کنیم.

معاون برنامه ریزی دبیر خانه شورایعالی مناطق آزاد افزود: ظرفیت ملی ما به حدی زیاد است که با نظر به علوم جدید بسیاری از موارد مورد نیاز در داخل کشور موجود است اما امکان ظرفیت شناسی و استفاده از آنها در مدیریت ملی دچار چالش سنگین شده است. یکی از این چالش ها بحث صرفه جویی و جلوگیری از هدررفت  در مجموع هزینه های ملی است و از جمله این جلوگیری از هدر رفت در حوزه عمرانی و بخش های زیر ساختی است که در کشور توسط دولت در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره به گزارش های ارائه شده در سطوح ملی گفت: این گزارش ها نشان دهنده ی وضعیت مدیریت ساخت در ایران است که حداقل بین  بین 30 تا 40 درصد هدر رفت هزینه و زمان دارند و اگر مدیریت شود با توجه به مشکلاتی که کل کشور با آن رو به رو است در زمینه اعتبارات ملی می بینیم که چه حجمی از مشکلات ملی که نقش مستقیم در اشتغال دارد سامان پیدا می کند و حل می شود.

معزالدین اظهار داشت : با فرصتی که پیش رو داریم به نوعی تقسیم کار بین مناطق آزاد به کمک دانشگاه های خوب کشور شکل می گیرد. نکته بسیار مهم اینکه ما در وضعیتی هستیم که حتی انعکاس عملکرد دانشگاه های ما بین تحصیلکرده های خودمان هم مثبت نیست و فارغ التحصیلان ارتباط خود را با دانشگاه ها ضروری نمی دانند و این یک معضل است. در صورتی که ارتباط آکادمیک مهندسین مشاور و پیمانکاران در راستای ایجاد ساختار نو در مناطق آزاد جدید در حوزه های توسعه ای  باید به صورت همیشگی باشد تا براثر این تعامل دو سویه جامعه مهندسی و دانشگاه از نظر علمی به روز شوند.

وی با اشاره به لزوم ارتباط و نقش دانشگاه ها در روند توسعه گفت: در کشورهای پیشرفته در مسائل توسعه ای دانشگاه ها تمامی طرح ها و فعالیت ها را باز بینی می کنند و اشکالات بر طرف می شود. دانشگاه ها نیروهای مورد نیاز را آموزش می دهند و آنها نیز یافته های اجرایی حین پروژه را به دانشگاه منتقل می کنند و این تعاملات موجب پیشرفت کشورها می شود.

معاون برنامه ریزی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد افزود: حال آنکه با نمونه سازی در مبحث BIM میتوانیم توانایی اجرایی مناطق آزاد را نشان دهیم. اگر در مناطق آزاد به جریان دانشگاه و دانشجوی داخل و خارج وصل باشیم و از نخبگان و اساتید استفاده کنیم مبحث BIM  نیز همچنان به روز می شود و بنایی گذاشته می شود که پیمانکار و مهندس مشاور نسل جدید را به کشور معرفی کنیم در نهایت تحولات اتفاق می افتد. باید شرکت هایی بسازیم یا همین شرکت ها را به نحوی پرورش و گشترش دهیم تا موفق به جذب این قدرت ها شوند وبا مدیریت هزینه هرچه سریعتر به آنچه نیاز است دست پیدا کنیم واین تحولات در سال های آتی مشهود باشد.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با تاکید بر لزوم ایجاد شورای سیاستگذاری و شورای اجرایی که از پیشنهادات اساتید حاضر در نشست بود گفت: جزیره کیش پتانسیل های خوبی برای آغاز این طرح دارد و اجرای طرح BIMمی تواند سرآغاز تحولی در ساخت پروژه های بزرگ به لحاظ صرفه جویی درمنابع، هزینه و زمان باشد. البته این طرح دستاوردهای بسیاری دارد که محدود به زمان ساخت نیست وپس از ساخت پروژه نیز برای کارفرما وپیمانکار امکان نظارت بر وضعیت پروژه و حفظ ونگهداری آن را فراهم می کند.

مصطفی خانزادی افزود: اشتغالزایی، تحول در مهندسی و عمران و صرفه جویی همه جانبه بخش هایی از مزیت های طرح BIM   است و کارفرمایان، پیمانکاران ومشاوران پروژه ها اگر با مزایای بسیار این طرح آشنا شوند راغب خواهند شد از منافع این طرح در پروژه ها بهره گیرند.

وی اجرای طرح BIM را علاوه برتحول در صنعت ساختمان گامی درجهت هوشمند سازی شهرها دانست وگفت: حتی دربحث امداد رسانی و حوادثی مانند آتش سوزی نیز داشتن مدل مجازی سازه کمک بسیار شایانی به امدادگران می کند تا با اطلاعات دقیق از وضعیت سازه اقدام به کار کنند. درحقیقت BIM طراحی کاملی از وضعیت سازه و تمامی مصالح، شبکه های آب، برق، فاضلاب و تمامی جزییات یک پروژه است که به صورت چند بعدی طراحی می شود و بادادن شمائی از سازه ضمن کمک به سازندگان برای پیش بینی و رفع نواقص درمرحله ساخت ، پس از ساخت نیز مزیت های زیادی برای بهره برداران ومدیریت شهری دارد.

ارائه گزارش از نحوه اجرای طرح BIM درکشورهای پیشرو، بررسی وضعیت صنعت عمران درکشور برای اجرای این طرح، اشاره به مزیت های بهره برداری از BIM درپروژه ها، بررسی نحوه اجرای این طرح وتدوین آیین نامه اجرایی ، چگونگی آغاز این طرح با مشارکت دانشگاهها، نحوه نظارت و تعریف طرح براساس ماموریت هر منطقه آزاد از جمله موارد مورد بحث وبررسی دراین نشست بود.

گفتنی است با توجه به ارتقای کیفیت ساخت و ساز در پروژه های عمرانی و به منظور جلوگیری از هدر رفتن هزینه و زمان در اجرای پروژه ها با استفاده از روش های مدیریت ساخت، پیاده سازی سیستم BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) در پروژه های عمرانی یکی از ضرورت های اساسی است.

فرآیند BIM یکی از روشهای مدیریت ساخت پروژه بر مبنای مدل کردن سه بعدی اطلاعات پروژه است که دو بعد هزینه و زمان نیز به آن اضافه می شود. در طول چرخه حیات پروژه متناسب با کلیه عوامل مرتبط با پروژه مرجع و پایگاه داده ای را تولید می کند که در تمامی مراحل پروژه امکان کنترل و نظارت دقیق و مدیریت هزینه، زمان و کیفیت پروژه را در بهترین شرایط ایجاد می کند.

این سیستم از طریق شبیه سازی و یکپارچه سازی اطلاعات پروژه در مراحل مختلف در محیط مجازی باعث رفع تداخلات و تناقضات در روند طراحی(هماهنگی بین طراحی معماری، سازه و تاسیسات برقی و مکانیکی)، برآورد دقیق احجام یا مقادیر و مدیریت بهینه ساخت و بهره برداری و نگهداری آن می شود.

امکان پیاده سازی استراتژی اقتصاد مقاومتی، فراهم نمودن بستر لازم برای حضور فعال در میدان رقابت های بین المللی ، هدایت طرح ها در چارچوب برنامه های توسعه ای و اهداف کلان اقتصاد کشور، برآورد دقیق هزینه ها، بودجه بندی و کاهش ریسک های سرمایه گذاری و امکان به روز رسانی و اعمال تغییرات در هر زمان با برآورد مالی انجام تغییرات برخی از مزایا و قابلیتهای پیاده سازی BIM در ساختار نظام فنی و اجرایی مناطق آزاد است.

شایان ذکر است پس از این نشست اعضای جلسه از سه پروژه ی ترمینال جدید فرودگاهی، اسکله 35 هزار تنی و بازارماهی  کیش دیدن کردند.