آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه بین المللی انرژی در کیش

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی انرژی با حضور 180 شرکت داخلی و خارجی در جزیره کیش آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، آیین افتتاح این نمایشگاه با حضور حبیب الله بیطرف معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، محمدرضا سعیدی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، غلامرضا منوچهری معاون توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، مسئولان ادارت و نهادهای دولتی و خصوصی و دست اندرکاران و فعالان داخلی و بین المللی حوزه انرژی در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با ارائه گزارشی به تبیین برنامه های وزارت نفت در زمینه توسعه فناوری پرداخت.

حبیب الله بیطرف با بیان اینکه 9 درصد ذخایر نفت جهان و 18 درصد ذخایر گاز جهان متعلق به کشورمان است گفت: با وجود اینکه از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز نیز کشور ما بیشترین میزان این ذخایر را دارا است میزان تولید نفت خام در ایران 4 درصد و گاز طبیعی سبک 5 درصد است.

وی افزود: در جهت ازدیاد برداشت نفت و گاز از میادین بکار گیری فناوریهای روز دنیا و انتقال فناوری به کار فرما، پیمانکاران، مشاوران، سازندگان تجهیزات و دانشگاههای ایرانی از اهداف کلیدی در حوزه توسعه فناوری در وزارت نفت است.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در ادامه گزارشی از راهکارهای اجرایی و اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه فناوری در بخش قراردادها و دستیابی به محصولات فناورانه ارائه کرد.

در این آیین معاون اقتصادی و سرمایه‌ گذاری سازمان منطقه آزاد کیش نیز از انرژی به عنوان حیات اقتصادی و ضامن بقای حرکت هر جامعه و سیستم اقتصادی یاد کرد و گفت: در کشور ما منبع اصلی انرژی، منابع فسیلی و خدادادی است به همین دلیل کشور ما جزو بازیگران مهم در حوزه انرژی دنیاست که باید بهره مناسبی از این فرصت‌ها ببریم.

محمدرضا سعیدی افزود: اگر بخواهیم از قافله تکنولوژی و دانش عقب نمانیم باید به گزینه های جایگزین انرژی فسیلی توجه دقیقی داشته باشیم تا اگر زمینه‌های در حال ظهور عوض شد، عقب نمانیم، بدین معنا که علاوه بر توجه جدی به زنجیره ارزش نفت و گاز باید به جایگزین‌ها هم توجه جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید نفت، گاز و پتروشیمی را سرمایه ببینیم گفت: در دنیا سه نوع اقتصاد داریم، اقتصادهای مبتنی بر منابع طبیعی، کارایی و نو آوری سه اقتصاد حاضر در دنیاست که عمده اقتصاد ما از دسته اول و مبتنی بر منابع طبیعی است و اگر بخواهیم این روند را تغییر دهیم، باید به سمت مسیرهای نوآورانه حرکت کنیم.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید براینکه اگربخواهیم برپایه اقتصاد نوآورانه قرار گیریم سه فاکتور مهم نیاز است. اولین فاکتور یادگیری است که مبتنی بر قدرت سازمان ها دریافتن فرصت‌های خارج از سازمان و جذب و به کارگیری این دانش در جای مناسب است.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع باید قدرت شبکه‌ای خود را که قابلیت شبکه‌ای سازمان است، ارتقاء دهیم. قابلیت شبکه‌ای سازمان می‌تواند قدرت یادگیری سازمان را افزایش دهد. اگر زمینه‌ای را فراهم کنیم که یادگیری و قدرت شبکه‌سازی در بازارهای جهانی را پیدا کنیم می‌توانیم به مزیت رقابتی و خلق دانش برسیم، اما نکته سوم، قابلیت نوآورانه است.

محمدرضا سعید با بیان اینکه نگته حایزاهمیت این است که هزینه تحقیق و توسعه ما برای شرکت‌های‌مان تقسیم بر درآمد سالانه ما چقدر است؟ تشریح کرد: این شاخصه بیانگر قدرت نوآورانه شرکت‌هاست و برای حرکت به سمت اقتصاد نوآورانه باید بتوانیم به درستی از ظرفیت‌های نفت و گاز و پتروشیمی خود استفاده کنیم.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش درپایان با اشاره به نقش جزیره کیش درپیشرفت حوزه نفت و گاز کشور گفت: جزیره کیش می تواند بستری باشد برای بین المللی سازی شرکت های حوزه نفت وگاز که بخش مغفول مانده این ظرفیت عظیم کشور است و دروازه‌ای برای تبادل دانش، اطلاعات و فرصت‌های موجود دراین حوزه باشد.

گفتنی است دراین دوره ازنمایشگاه بین المللی انرژی کیش که تا 5 بهمن ادامه دارد 180 شرکت داخلی ونمایندگانی از کشورهای آلمان، ارمنستان، اسکاتلند، سوئد، کره‌جنوبی، آفریقای جنوبی، چین، گرجستان، ایتالیا، فرانسه، سوئیس، روسیه، اتریش، امارات متحده عربی و عراق حضور دارند.