آشیانه و مرکز تعمیرات بالگردی هلی آریا کیش افتتاح شد

آشیانه و مرکز تعمیراتی و عملیاتی بالگردی، هلی آریا کیش در جزیره کیش افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از خبرگزاری تسنیم، آشیانه و مرکز تعمیراتی و عملیاتی هلیکوپتری شرکت هلی آریا کیش که مزین به نام شهید سعیدخانی است با حضور مسئولان سازمان هواپیمایی و مدیران شرکت های هلیکوپتری در جزیره کیش افتتاح شد.

مدیر عامل شرکت هلی آریا کیش در مراسم افتتاحیه این آشیانه و مرکز که در سالن همایش های هتل ایران در کیش برگزار شد، گفت: این شرکت پس از اخذ مجوزهای پروازی، تخصصی و فنی و مهندسی از سازمان هواپیمایی کشوری (CAO) فعالیت خود را در سال 1389 با چهار فروند هلیکوپتر شامل سه فروند هلیکوپتر بل 212 و یک هلیکوپتر بل 412 با در اختیار گرفتن کادر پروازی و متخصصین فنی مجرب آغاز کرد که تاکنون 12 هزار ساعت پرواز ایمن را در کارنامه خود دارد.

کاپیتان مصطفی عرب نژاد افزود: این شرکت در انجام عملیات های پروازی به منظور تجسس، نجات و امداد هوایی و کمک رسانی به هنگام وقوع سوانح طبیعی و حوادث بر روی دریا و خشکی در طول شبانه روز و همچنین پشتیبانی پروازی از عملیات اکتشاف، حفاری و بهره برداری از منابع نفت و گاز و پشتیبانی هوایی از عملیات نقشه برداری به شرکت های نفت و گاز پارس، شرکت پترو گوهر فراساحل کیش و چندین شرکت دیگر خدمات ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه با اخذ گواهینامه‌های مرتبط به امور نگهداری و تعمیرات پارت 145 آماده ارائه کلیه خدمات فنی مربوط به بازرسی‌های دوره‌ای هلیکوپترهای بل212 و 214 در بالاترین رده های استاندارد هستیم، گفت: مرکز تعمیراتی و عملیاتی این شرکت در جزیره کیش با دارا بودن کلیه امکانات، لوازم و شارپ‌های مجهز تعمیراتی شامل، اویونیک، شیت متال، موتور تجهیزات زمینی پروازی، انبار قطعات فنی و بخش ابزار آلات تخصصی و انواع تسترها، آماده انجام و ارائه خدمات تعمیر و نگهداری است.

وی با اشاره به نام گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: با شروع به کار این مرکز هزینه‌های تعمیرات و بازرسی های هلیکوپترهای‌ مان به یک سوم و زمان تعمیر نیز به یک دوم کاهش می‌یابد که این امر به نوعی اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی است.

کاپیتان عرب نژاد همچنین با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان هلیکوپتری کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به دنبال خرید دو فروند هلیکوپتر مجهز و پیشرفته در سال جاری هستیم که توان ما را در ارائه خدمات هوایی به کشور افزایش می‌دهد.

وی در پایان از همکاری سازمان هواپیمایی ایران، منطقه آزاد کیش، شرکت‌های ساخه، پنهاد و پاسکو تقدیر و تشکر کرد.

مهندس مجید حسنلو مدیر کل دفتر قابلیت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این مراسم با بیان اینکه از چهار سال گذشته مجوز مراکز تعمیراتی برای شرکت های هلیکوپتری صادر شده است، گفت: 32 گواهینامه تحت مقررات 145 برای مراکز تعمیر و نگهداری صادر که شرکت هلی آریا کیش نیز موفق به دریافت این گواهینامه شده است که گرفتن چنین گواهینامه بسیار سخت و نگهداری آن بسیار سخت تر می‌باشد.

 وی با اشاره به فعالیت مناسب شرکت هلی آریا کیش در زمینه پروازهای ایمن و همچنین تلاش در جهت رعایت استانداردهای بین المللی در ایجاد مرکز تعمیراتی و عملیاتی هلیکوپتر اظهار داشت: امیدواریم پس از رفع تحریم‌ها، شرکت‌های خصوصی دیگر نیز در زمینه احداث آشیانه و مرکز تعمیرات و همچنین نوسازی و افزایش تعداد هلیکوپترها اقدام کنند تا این صنعت نیز از رشد خوبی برخوردار شود.

مهندس حسین شریف آبادی مدیر کنسرسیوم بهره بردار فاز های 15 و 16 نیز در این مراسم گفت: دولت باید به صنعت هلیکوپتری نیز نیم نگاهی داشته باشد زیرا که در بعضی از مسیرها و به جهت توسعه صنعت نفت و گاز نیازمند بهره مندی از هلیکوپتر برای جابه جایی متخصصین و یا امداد و نجات هستیم.

وی افزود: صنعت نفت و گاز به صنعت هلیکوپتر نیازمند است و این نیاز موجب آن شده است که کاستی های این بخش برای ما نمایان شود.

مدیر کنسرسیوم بهره بردار فاز های 15 و 16 با بیان اینکه برای سرمایه گذاری در زمینه تولید هلیکوپترهای بومی جهت انجام ماموریت های صنعت نفت و گاز آماده همکاری هستیم، ادامه داد: استکبار جهانی همواره مانع دستیابی متخصصان ما به علوم و دانش هواپیماسازی و هلکوپترسازی شده است اما با تلاش و مجاهدت و حمایت مسئولان می‌توانیم هلیکوپترهای بومی در سطح هلیکوپترهای بل 212 و 412 تولید و به عنوان یک برند در جهان معرفی شویم.

شریف آبادی با بیان اینکه اقتدار سیاسی، اقتصادی و نظامی محقق نمی‌شود مگر آنکه به اقتصاد مقاومتی و توان بومی توجه شود، به تحریم های گسترده علیه ایران اشاره کرد و گفت: پس از تحریم‌ها در حوزه صنعت نفت و گاز کمپرسورهای بالای 25 هزار مگاوات را به ایران جهت راه اندازی فازهای 15 و 16 تحویل ندادند و ما با تکیه بر جوانان متعهد و متخصص توانستیم این قطعه مورد نیاز و ضروری را در داخل کشور تولید کنیم.

گفتنی است در این مراسم از پدر و فرزند شهید سعید سعیدخانی و همچنین از کسانی که در احداث آشیانه و مرکز تعمیرات هلیکوپتری شرکت هلی آریا کیش تلاش داشتند با اهدای لوح تقدیر و هدایا  تجلیل به عمل آمد.

شایان ذکر است، پس از برگزاری این مراسم، مسئولان  و شرکت کنندگان به هلی پورت فرودگاه بین المللی کیش رفتند و رسماً با حضورشان در آشیانه و مرکز تعمیراتی و عملیاتی شهیدسعیدخانی آن را افتتاح کردند.