آتش نشانی کیش، حافظ ایمنی شهروندان

در دیدار عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با آتش نشانان، اسدی زنوز گزارشی از عملکرد شش ماهه این اداره ارائه کرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، اسدی زنوز رئیس اداره آتش نشانی و ایمنی کیش در دیدار با سیروس عیدی پور عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش از آتش نشانان کیش که عصر روز دو شنبه 17 مهر در ایستگاه مرکزی آنش نشانی کیش انجام شد، در خصوص اقدامات و وظایف اداره آتش نشانی و ایمنی کیش گفت: آتش نشانی و خدمات ایمنی کیش در قالب سه ایستگاه اطفاء و نجات فعال با 58 نفر پرسنل در سه شیفت کاری با اهدافی چون مهار و اطفاء حریق و حفاظت از افراد و شرکت های عمومی و خصوصی در مقابل آتش سوزی، عوارض و سوانح ناشی از آن، ارایه آموزش های لازم در امور آتش نشانی و خدمات ایمنی در سطوح مختلف، ایجاد توسعه ایستگاه های مورد نیاز و بهره برداری از آنها انجام اقدامات لازم جهت مقابله و کاهش آثار سوء ناشی از حوادث، سوانح طبیعی و غیر طبیعی، نظارت و کنترل بر تحقق شرایط ایمنی و استانداردهای تجهیزاتی ساختمان ها در مقابل سوانح گوناگون آتش سوزی، زلزله، برق گرفتگی، سیل و ... فعالیت می کند. همچنین تعداد 76 آتش نشان داوطلب نیز در مواقع مورد نیاز حوادث احتمالی آماده همکاری با این اداره هستند.

رئیس آتش نشانی کیش در خصوص عملکرد شش ماهه نخست سال 96 در جزیره اعلام کرد: با توجه به عملیات انجام شده از اول سال 96 تا پایان تابستان، تعداد 155 فقره آتش سوزی و اطفاء حریق، شرکت در 255 مورد عملیات امداد رسانی از جمله تصادفات، سقوط از ارتفاع آوار، سقوط در چاه، خزندگان و حشرات موذی، محبوس شدن در منزل، امداد رسانی به خودرو، آسانسور و امور خانگی توسط این اداره انجام شده که متأسفانه در این مدت 20 نفر آسیب دیدند و 4 نفر نیز فوت شد.

وی یادآور شد: این حوادث به نسبت مدت مشابه در سال گذشته 46 درصد کاهش داشته است.

همچنین در این مدت 363 مورد بازدید ایمنی توسط کارشناسان آتش نشانی کیش از اماکن مختلف به عمل آمده است.

وی در ادامه گفت: اطلاع رسانی های موضوعی در خصوص راه های مقابله جهت جلوگیری از حادث شدن آتش سوزی در قالب کلاس های آموزشی رایگان در ایستگاه شماره سه مرجان به صورت روزانه جهت کیشوندان عزیز برگزار می شود که مورد قبول و رضایت شرکت کنندگان قرار گرفته است. این آموزش های مقدماتی به مدت1/5 ساعت تئوری و 2 ساعت عملی است و شرکت کنندگان را قبل از هر چیز با خطرات موجود در محیط کار و زندگی که باعث به وجود آمدن حریق و سپس با عملیات واقعی با انواع خاموش کننده های دستی آشنا می کند. تداوم این آموزش ها سبب کاهش حوادث در جزیره می شود به طوریکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش حوادث در جزیره کیش ثبت شده است. علاوه بر آموزش مقدماتی، آموزش های تخصصی نیز جهت تربیت آتش نشانان داوطلب برگزار می شود. در این راستا نیز  185 ساعت کلاس آموزشی برای کارکنان آتش نشانی و 1177 نفر ساعت کلاس آموزشی برای کیشوندان برگزار شده است.

همچنین برای 180 مورد نیز خودرو های اطفائیه جهت امداد رسانی احتمالی به صورت استند بای در مکان های مختلف مستقر شده اند