نقش راهبردی بندرتجاری کیش در حوزه بازار بانکرینگ

عزت اله محمدی از فعالیت های تجاری، ترانزیتی و نقش راهبردی منطقه آزاد کیش در حوزه بازار بانکرینگ با کشورهای همسایه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس هیئت مدیره و سرپرست شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش، گفت: امروز با وجود زنگ‌ خطرکرونا در هرمزگان و دنیا؛ بندر تجاری کیش می تواند فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی از جمله در حوزه بازار بانکرینگ با کشورهای همسایه خلیج فارس(کشتی های گذری از این بندر) داشته باشد.

محمدی اظهار داشت: تامین مواد غذایی، ارائه خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشتی، امکان اسکان و تعویض خدمه کشتی، جمع آوری پسماندهای نفتی و زباله‌های کشتی و غیره از جمله خدمات جانبی صنعت بانکرینگ هستند که هر یک می‌تواند زمینه ساز درآمدزایی بالایی برای بندر تجاری کیش باشد.

وی اظهار داشت: منطقه آزاد کیش در مسیر ورود کشتی‌ها به این خلیج در منطقه استراتژیک تنگه هرمز با ظرفیت‌های جغرافیایی لازم و با اقدامات مناسب می تواند سهمی از بازار را برای سوخت‌رسانی به کشتی‌ها اختصاص دهد.

عزت اله محمدی با اشاره به آمار های اعلام شده، اظهار داشت: در طول سال، ۲۵ هزار کشتی از خلیج‌فارس عبور می‌کنند که نیاز به ۲۰ میلیون تن سوخت دارند، در این میان امارات متحده یکی از کشورهایی هست که به کشتی‌ها سوخت‌رسانی می کند و به گفته کارشناسان افزون بر ۸۰ درصد سوخت کشتی‌ها در بندر فجیره این کشور تامین می‌شود.

محمدی در ادامه افزود: موقعیت استراتژیک بندر تجاری مجهزی که در شمال شرقی این جزیره واقع شده و همچنین عدم دسترسی به حمل و نقل جاده ای، سبب می شود تا این بندرگاه شاهرگ حیاتی حمل و نقل توسعه فعالیت های دریایی و اقتصادی باشد.

وی گفت: مجتمع بندر تجاری کیش می تواند در حوزه توسعه بازار بانکرینگ با کشورهای همسایه خلیج فارس، نقش راهبردی داشته باشد که برای تقویت چنین ظرفیت بی نظیری با برنامه ریزی دقیق می توان در شرایط فعلی از دریا به عنوان بزرگ‌ترین محور تجارت بین‌الملل بهره گرفته و سبب رونق همه جانبه این جزیره زیبا شود.

سرپرست شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش در ادامه تصریح کرد: بندر تجاری کیش قابلیت پهلوگیری کشتی های کانتینری، مسافری، تفریحی، سوختی است و حجم گسترده‌ای از عملیات جابه‌جایی کالاهای عمومی در این بندر انجام می‌ شود.

محمدی در پایان با اشاره به موقعیت استراتژیک بندرگاه تجاری کیش گفت: از آنجا که گستره های آبی یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیتی برای رشد اقتصادی هر کشور محسوب می شود و دریا به عنوان بستر مبادله بخش زیادی از کالاهای تجاری دنیا سبب افزایش توان اقتصادی آن کشور است، جزیره زیبای کیش می تواند کانون اصلی دستیابی به اهداف کلان در حوزه اقتصاد دریا محور باشد.