صنایع پایین دستی یکی از ظرفیت های موجود برای سرمایه گذاری

مشاور رئیس جمهور صنایع پایین دستی "پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی" را یکی از ظرفیت های ارزشمند برای سرمایه گذاری در این حوزه برشمرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، عصر دوشنبه سوم آبان در نخستین همایش معرفی فرصت های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر متمرکز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد؛ بر لزوم اهمیت سرمایه گذاری در حوزه صنایع پایین دستی تاکید کرد.

سعید محمد با بیان این که سود آوری، افزایش جی تی بی، اشتغالزایی در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: می توان با سرمایه گذاری 20 هزار دلار در صنایع پایین دستی یک شغل و با سرمایه گذاری بیش از یک میلیون دلار یک شغل در صنایع بالادستی ایجاد کرد که در صنایع بالادستی فاصله موجود بیانگر این مهم است که حجم ایجاد اشتغال در کشور با صنایع پایین دستی به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته محمد حجم سرمایه گذاری در بخش های پایین دستی نسبت به صنایع بالادستی و میان دستی کمتر است و سرمایه گذاران می توانند در هر بخشی که علاقمند هستند ورود پیدا کنند و به صورت تجمیعی برای سرمایه گذاری در توسعه پایدار نقش آفرینی کنند.

وی بر عدم تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و پتروشیمی اشاره داشت و گفت: از نظر ساخت تجهیزات، صنعتگران در وضعیت مطلوبی هستند و به خاطر این که از منابع نمی توانیم استفاده کنیم به یک صادر کننده مواد خام تبدیل شدیم.

مشاور رئیس جمهور با تاکید بر این که تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز یکی از بزرگترین آرزوی هر ایرانی است که با تحقق یافتن این مهم ارزش نفت طبق وعده های داده شده سر سفره های ملت احساس خواهد شد، اظهار داشت: عدم توسعه صنایع در پایین دستی و هم بالا دستی احساس می شود و متاسفانه در سال های گذشته به خاطر این که به غربی ها اعتماد کردیم که میادین نفت و گاز ما را توسعه دهند و با انعقاد قراردادهای مکرر در آخر به تعهدات خود عمل نکردند و صنایع بالادستی نفت و گاز ما سال ها متوقف شد.

سعید محمد با بیان این که بخش عمده ای از انرژی کشور از منطقه پارس جنوبی استحصال می شود و امروز خانه های شهری، صنعت، نیروگاه های کشور و تولید برق به گاز وابسته است، افزود: در پارس جنوبی به شدت با افت گاز مواجه هستیم و این چراغ خطری است که باید تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود.

محمد انسجام همگانی و تسهیل فرایند ارتباط میان تامین کنندگان مالی، سرمایه گذاران، اجرا کنندگان پروژه ها، سازندگان تجهیزات، مشاوران و پیمانکاران را یکی از اقدامات مهم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برشمرد و اظهار داشت: از ظرفیت های خوبی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برخورداریم و مباحث مالیاتی و ارزش افزوده ای که امسال اجرایی شد با پیگیری هایی لازم این مشکل تا پایان سال جاری برطرف خواهد شد.

وی بر ظرفیت لجستیکی در راستای کمک به سرمایه گذاران، صادر کنندگان و تولید کنندگان اشاره داشت و افزود: وظیفه اصلی ما ایجاد اعتماد برای سرمایه گذاری است و با برنامه مدون در دبیرخانه نسبت به شتاب گرفتن این مهم اقدام کردیم.

مشاور رئیس جمهور تاسیس بانک ارزی را یکی از ظرفیت های جدید مناطق آزاد کشور عنوان کرد و گفت: با برگزاری جلساتی با بانک مرکزی و معاونت اقتصادی رئیس جمهور به دنبال تهیه شیوه نامه های آن با بانک مرکزی هستیم و همه کسانی که علاقمند هستند می توانند در تاسیس بانک ارزی مشارکت کنند.

سعید محمد خاطر نشان کرد: بانک ارزی و یا بانک آف شور بدون ارتباط با بانک مرکزی کشور فعالیت می کند و هیچ گونه تعهدی را متوجه بانک مرکزی نخواهد کرد و خیلی ها علاقمند هستند منابع ارزی که دارند به ویژه ایرانیان خارج از کشور و شرکت های خارجی از این ظرفیت برای هزینه کردهای خود در مناطق آزاد بهره مند شوند.

محمد از راه اندازی تالار بین المللی بورس در مناطق آزاد خبر داد و گفت: بخش سهام در مرحله دوم پیش بینی شده است، اما بخش نخست تهیه اوراق و واگذاری اوراق بابت پروژه ها به صورت ارزی که در این تالار شکل خواهد گرفت تاثیر بسزایی در حل مشکلات بخش صنایع ارزی خواهد داشت.

وی به یکی از بندهای توافق نامه همکاری ۲۵ساله با چین اشاره داشت و خاطر نشان کرد: تکمیل زنجیره رمز ارزها یکی دیگر از موضوعات مورد توافق است که طبق پیگیری های صورت گرفته با ایجاد رمز ارز ملی ارائه خدمات صرافی، کیف پول را در مناطق آزاد قانونمند کنیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان این که روش های مختلفی برای تامین منابع مالی در مناطق آزاد در دستور کار قرار دادیم، گفت: مشارکت عمومی و خصوصی مدل سازی شده و با فعالان اقتصادی در حال مذاکره هستیم.

سعید محمد افزود: مناطق آزاد چین حجم بزرگ تجارتی که انجام می دهد پیشنهاد انعقاد قرارداد دو جانبه و فعالیت های مشترک با مناطق آزاد دادند و در مرحله مذاکره هستیم و این ظرفیت می تواند کمک حال فعالان اقتصادی در مناطق آزاد باشد.

وی اظهار داشت: بیش از ۱۰۰فرصت بزرگ سرمایه گذاری در مناطق آزاد را احصا کردیم و تا کنون اطلاعات کامل بیش از ۸۰ فرصت در پورتال مناطق آزاد ارائه شده است که تا آخر هفته به ۱۰۰ فرصت خواهد رسید و علاقمندان در هر بخشی که تمایل به سرمایه گذاری داشته باشند در خصوص فرصت های سرمایه گذاری آماده مذاکره هستیم و علاقمندیم فعالان اقتصادی بتوانند از ظرفیت های صندوق توسعه ملی استفاده کنند .

نخستین نمایشگاه و همایش نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی های تجدیدپذیر با حضور 133 شرکت داخلی فعال در بخش دولتی و خصوصی، عناصر فعال در اکوسیستم، نفت، گاز و پتروشیمی کشور و نیز با مشارکت گسترده و هدفمند سازمان های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کنار سایر بخش های حوزه تامین مالی و بازار سرمایه شامل حوزه بورس، بانک و بیمه در جزیره کیش فعالیت خود را عصر دوشنبه سوم آبان در نمایشگاه بین المللی کیش آغاز به کار کرد.

معرفی فرصت های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ایران، تحلیل و فرصت یابی زنجیره های ارزش در صنایع پایین دست نفت، گاز و پتروشیمی، امنیت سرمایه گذاری در مناطق آزاد، روش های تجدید زنجیره ای تامین مالی اجرای پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی، اقتصاد صنعت آب شیرین کن در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و پیاده سازی با محوریت شرکت های دانش بنیان از جمله برنامه همایش ها و نشست های تخصصی این رویداد است.