در آیین بهره برداری ازطرح تصفیه و صادرات روغن پسماند خوراکی در کیش مطرح شد:

ترویج فرهنگ بازیافت و تبدیل کیش به پایلوت طرح های زیست محیطی کشور

غلامحسین مظفری بهره برداری از طرح تصفیه و صادرات روغن پسماند خوراکی در کیش را الگوی موفقی در زمینه فعالیت های زیست محیطی برای کشور و منطقه عنوان کرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، آیین بهره برداری از طرح تصفیه و صادرات روغن پسماند خوراکی ظهر امروزسه شنبه 5 اسفند با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزادکیش و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان و شرکت های تابعه، حجت الاسلام احمدی مدیر کل حقوقی و پارلمانی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و روسای شرکت پترو ایمن شریف سرمایه گذار و مجری طرح در سالن رازی مرکزهمایش های ببین المللی کیش برگزارشد.

بر اساس این گزارش نخستین محموله صادراتی روغن تصفیه و فراورش شده حاصل از بازیافت روغن های پسماند خوراکی که با کسب مجوزهای لازم محلی و بین المللی از کیش به آلمان صادر می شود 20 تن وزن داشته و ارزش فعلی آن 10 هزار یورو برآورد شده است.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در این مراسم بر ضرورت حمایت همه جانبه از بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان فعال در عرصه محیط زیست و ترویج فرهنگ بازیافت برای تبدیل کیش به پایلوت طرح های زیست محیطی کشور تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه نخستین محموله از نظر حجم و ارزش ریالی رقم بالایی ندارد اما به لحاظ اهمیت و جایگاه طرح به ویژه برای کیش به عنوان جزیره سبز و دوستدار محیط زیست بسیار ارزشمند و قابل توجهی است.

وی افزود: آغاز این فعالیت ارزشمند علاوه بر ارز آوری، اشتغالزایی و افزایش صادرات، نقش مهمی نیز در حفظ محیط زیست دارد و نمونه خوبی از تلاش جزیره کیش برای تبدیل شدن به الگوی موفق ملی در زمینه اجرای طرح های زیست محیطی و حمایت از فعالیت های نو آورانه شرکت های دانش بنیان است.

غلامحسین مظفری ابراز امیدواری کرد با تلاش جوانان با انگیزه کشورمان در جهت انتقال دانش و فناوری روز دنیا در زمینه تصفیه کامل روغن های پسماند خوراکی به زودی شاهد راه اندازی کامل خط تولید بایو دیزل از روغن های پسماند خوراکی در جزیره کیش باشیم.

به گفته مظفری راهبرد سازمان منطقه آزادکیش در برنامه های میان مدت و بلند مدت تبدیل این جزیره به مقصد مطلوب گردشگری و سکونت برای ساکنان و گردشگران است و یکی از مهم ترین عوامل موثر در تحقق این اهداف توجه جدی به مقوله محیط زیست و جلب مشارکت افراد جامعه برای رونق فعالیت های زیست محیطی است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به حضور داوطلبانه ساکنان کیش در برنامه های زیست محیطی تاکید کرد: بی تردید با اطلاع رسانی گسترده و افزایش سطح آگاهی جامعه در خصوص مزایای تصفیه روغن های پسماند خوراکی، ساکنان کیش با مشارکت فعال خود استمرار اجرای این طرح و توسعه آن را تضمین می کنند.

حجت الاسلام و المسلیمن احمدی مدیر کل حقوقی و پارلمانی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نیز در این جلسه اجرای این طرح را گام موثری در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: خود باوری و توجه به توانمندی های جوانان کشور که از مهم ترین دغدغه های رهبر معظم انقلاب و مسئولان نظام است گام اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

حجت الاسلام و المسلیمن احمدی اجرای موفق این طرح در جزیره کیش را موجب بالندگی منطقه و مایه مباهات دانست و افزود: این که جوانان با انگیزه کشور با توکل به خدا و ظرفیت های بومی منطقه چنین فعالیت اقتصادی ارزشمندی را راه اندازی کرده اندکه هم زمان با صرفه اقتصادی به سلامت افراد و محیط زیست نیز کمک می کند در خور تحسین است و باید از آن حمایت کرد.

وی با تقدیر از توجه مدیرعامل سازمان منطقه آزادکیش به تقویت فعالیت شرکت های دانش بنیان در منطقه اظهار داشت: در منطقه آزاد کیش به مبحث اقتصاد مقاومتی توجه خوبی شده است و باید با حمایت از فعالیت شرکت های دانش بنیان و جوانان با انگیزه به رونق اقتصادی کشورکمک کرد.

ابوالفضل طیبی مدیر عامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش نیز با اشاره به اهمیت بهره برداری از طرح تصفیه روغن های پسماند خوراکی در حفظ محیط زیست ارزشمند کیش اظهار داشت: در مراحل ابتدایی طرح روغن های پسماند از هتل ها و رستورانها جمع آوری می شود اما با توجه به حجم بالای مصارف خانگی، مشارکت مردم نقش مهمی در موفقیت اجرای این طرح دارد.

وی ابراز امیدواری کرد در سایه سیاست های حمایتی سازمان منطقه آزاد کیش، تعامل بخش خصوصی و مشارکت ساکنان فهیم جزیره کیش شعار کیش شهر عاری از پسماند تحقق یابد.

شاه پسند عضو هیات مدیره شرکت پترو ایمن شریف سرمایه گذار و مجری طرح با اشاره به سوابق فعالیت های این شرکت در عرصه آموزش های تخصصی حوزه محیط زیست و پسماند در سطح ملی و بین المللی گفت: این شرکت فعالیت خود را در جزیره کیش از سال98 آغازکرد و با هزینه 5 میلیارد تومان به مرحله بهره برداری رسید.

وی با بیان این که در حال حاضر بخش زیادی از روغن های پسماند خوراکی کشور در چرخه تامین خوراک دام و طیور مصرف می شود که برای سلامت افراد مضر است گفت: رها شدن روغن های پسماند خوراکی در شبکه فاضلاب شهری نیز موجب فرسودگی و تخریب این شبکه و تحمیل هزینه های گزاف می شود.

شاه پسند تصریح کرد: تصفیه روغن های پسماند خوراکی و تبدیل آن به بایودیزل علاوه بر حفظ سلامت افرادو محیط زیست ارزآوری خوبی داشته و راهکارخوبی برای تامین سوخت پاک است.

وی افزود: در جزیره کیش به طور میانگین روزانه 600 تا 800 لیتر روغن پسماند تولیدمی شود که در مجموع ماهیانه ارسال یک محموله صادراتی به وزن 24 تن امکان پذیر است.

عضو هیات مدیره شرکت پترو ایمن شریف اظهار داشت: درحال حاضر برای جمع آوری روغن های پسماند ظرف های20لیتری با لوگوی شرکت عمران، آب و خدمات و شرکت پتروایمن به متقاضیان ارائه شده که با حضور در محل ظرف ها جمع آوری می شوند. سامانه ای نیز به زودی ایجاد می شود تا متقاضیان از طریق ثبت اطلاعات خود و دریافت کد مشخص روغن های پسماند خودبه مسئول جمع آوری تحویل دهند.

بنابر اعلام شاه پسند، بومی سازی دانش و تجهیزات لازم برای تصفیه مرحله دوم بر مبنای پارامترهایی ممکن خواهد بودکه ازطریق آنالیز روغن صنعتی ارسالی از کیش به آلمان در این کشور و طی دو مرحله در دو فصل سال ازجمله زمستان و تابستان ممکن خواهد شد .

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در شمار فعالیت های فناورانه است گفت: پس از تعیین پارامترهای لازم و بومی سازی دستگاه، شرکت پترو ایمن با خریداری و انتقال دانش و دستگاه های لازم، زمینه اجرای کامل طرح بازیافت روغن های پسماند خوراکی در جزیره کیش و تبدیل آن به سوخت پاک را دراین منطقه فراهم می کند.

لازم به ذکراست پس از پایان این مراسم، شرکت کنندگان در این نشست با حضور در محل شرکت پترو ایمن شریف درمجاورت سایت بازیافت کیش از روند اجرای طرح تصفیه روغن های پسماندخوراکی بازدید کردند.