بررسی محورهای همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و دانشگاه فردوسی مشهد در نشستی مشترک

بررسی ظرفیت ها ومحورهای همکاری، موضوع نشست مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش با دانشگاه فردوسی مشهد بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در این نشست که با حضور دکتر توفیقی معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر بهرامی معاون پژوهش و فناوری، دکتر ملک زاده مدیر توسعه انتقال فناوری، دکتر موسوی معاون توسعه مراکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد و جمعی از مدیران سازمان شنبه 14 اردیبهشت در سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد درخصوص استفاده طرفین از ظرفیت های یکدیگر گفت وگو شد.

دکتر توفیقی با اشاره به موضوع اصلی مدل کیش که مورد تایید قرار گرفته است گفت: شورایعالی مناطق آزاد در ساختار جدیدی در حوزه راهبردی در هفت بند تعریف کرده است محوریت سه بند از آن موضوع اقتصاد دانش بنیان، شرکت های دانش بنیان و حوزه فناوری است که با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش این موضوع با جدیت تمام پیگیری می شود و پیشنهاد های مشخصی را با دیدگاه های مشخص در فناوری و نوآوری پیش برده ایم.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: ما در سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نهاد حاکمیتی به صورت هدفمند در مدت سه ماه گذشته با برگزاری جلسات متعدد تلاش کرده ایم ضرورت های رسیدن به یک طرح جدید در حوزه فناوری و نوآوری را در جزیره کیش شناسایی کنیم. اینکه وارد چرخه ایده به محصول شویم یا وارد تجاری سازی محصول شویم، کدام یک از این چرخه ها را انتخاب کنیم. این بحث ها در گروه ها و ضلع های مختلفی مطرح شده است.

دکتر توفیقی افزود: با توجه به اینکه جزیره کیش از شرایط خاصی برخوردار است لایه های اصلی جامعه هدف در جزیره کیش لایه های گردشگری است، و ضمن اینکه هر کدام از آنها به دیگری ضربه نزند باید اقتصاد پایه جزیره کیش تقویت شود و با حوزه فناوری و نو آوری نیز در یک جهت باشد، لذا علاوه بر اینکه تلاش می کنیم حوزه فناوری و نوآوری توسعه داده شود از سویی با مباحث، پنل و اقتصاد پایه جزیره کیش هم باید در یک جهت باشند تا در تعارض و تداخل با هم قرار نگیرند.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست به تشریح اقدامات انجام شده درکیش در حوزه توسعه فناوری گفت: اصلی ترین محور اقتصادی جزیره کیش بحث گردشگری  است که براساس این ماموریت بهره برداری از دو برج نو آوری در کیش، تبدیل جزیره کیش به شهر هوشمند، ایجاد زمینه های سرمایه گذاری در بستر آی تی وآی سی تی، تفاهم و مشارکت چند جانبه در این حوزه، گسترش همکاری های بین المللی و منطقه ای برای تسهیل شرایط پرداخت و تبدیل بسیاری از مکانیزم ها به فرآیندهای الکترونیکی از برنامه های در حال اجراست.

دکتر بهرامی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد نیز با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان یک مدل در آموزش عالی کشور مطرح است گفت: مدل های جدیدی که در دانشگاه فردوسی مشهد ارائه می شود مورد توجه بسیاری از دانشگاهها است. با توجه به سند استراتژی که این دانشگاه دارد تدوین سند اولیه راهبردی در حال اتمام است و سند دوم نیز در دست تدوین است که اهداف کلان دانشگاه در آن دیده شده است. از دیگر شاخص های این دانشگاه فلسفه وجودی است به این دلیل که همیشه پیش بینی مشکلات در این دانشگاه شده و این موضوع در سطح کوچکتر مشابه با برخی امور سازمان منطقه آزاد کیش است که می تواند به عنوان الگو از استراتژی راهبردی این دانشگاه درکیش هم استفاده شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد افزود: دانشگاه فردوسی این آمادگی را دارد براساس ماموریت محوله از سوی سازمان منطقه آزاد کیش در حوزه های اقتصادی خدماتی، ارزش افزوده با صادرات مجدد، گردشگری سلامت و محیط زیست همکاری کند.

گفتنی است دراین نشست مقرر شد با بررسی توانمندیهای دانشگاه فردوسی مشهد، مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص نحوه همکاری و بهره گیری از ظرفیت های علمی وتخصصی این دانشگاه در حوزه های مختلف تصمیم گیری کنند.