آغاز نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی در کیش

نهمین نمایشگاه بین‌ المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران با حضور 110 شرکت داخلی و خارجی در کیش آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران صبح دوشنبه 5 آذر با حضور امیر سرتیپ امیرحاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران، ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران، دکتر انصاری لاری رییس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش وجمعی از متخصصان ، پژوهشگران و  دست اندرکاران صنعت هوانوردی کشور در جزیره کیش آغاز شد.

امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درآیین گشایش رسمی نمایشگاه که در سالن همایش های بین المللی جزیره کیش برگزار شد با تاکید بر اینکه امروز ایران با اعتماد به نفس کامل در برابر مسئولان جنایتکار آمریکا ایستاده است اظهار داشت: به مدد تلاش متخصصان و پژوهشگران توانمند ایرانی در حوزه هوایی به یک قدرت تبدیل شده ایم.

وی با اشاره به توسعه و پیشرفت درخور تحسین کشورمان در صنعت هوایی و هوانوردی تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران با نشاط، استوار، سربلند و با اعتماد به نفس کامل در برابر مسئولان نفرت پراکن، دروغ گو، عهد شکن، خشونت طلب و جنایتکار آمریکا، ایستاده است.

وی با اشاره به اینکه نهمین نمایشگاه بین‌ المللی هوایی تجلی اراده، خواستن، استقلال و نماد تحقق نظریه مقاومت در برابر زورگویی‌های نظام سلطه است اظهار داشت: پیشرفت‌های علمی و فناورانه برای همه ملت‌ها مایه غرور است ولی برای ملت‌هایی که تحت فشارهای قدرتهای زورگو و به رغم مخالفت آنان پله‌های ترقی و پیشرفت را می پیمایند بسیار افتخار افرین تر است.

امیرحاتمی حضور مهمانان خارجی از کشورهای دور و نزدیک را در این رویداد باشکوه فناورانه، علمی و صنعتی مایه مسرت و مشارکتی نوید بخش برشمرد.

وی برگزاری نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی کیش در این مقطع حساس را نوعی جشنواره امید و عزت و افتخار عنوان کرد و افزود: باید خداوند را شاکر بود که هوش و اراده را عادلانه میان انسان‌ها تقسیم کرده است تا روزی اگر افراد جاه‌ طلب و خودخواه‌، دیگران را از دانش خود محروم کردند‌، ملت‌های دیگر با اراده فولادین و هوش خود، با تلاش آن را به دست آورند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور نیز در این مراسم بر لزوم توجه بخش خصوصی صنعت هوافضا به شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی صنعت هوافضا در کشور بدون توجه به شرکت های دانش بنیان توسعه پیدا نخواهد کرد .

ستاری تصریح کرد: بازار صنعت حمل و نقل هوایی کشور باید در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا با استفاده از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها بتوانیم در این بخش شاهد رشد و توسعه بیشتری باشیم.

وی با بیان اینکه با وجود تجهیزات پیشرفته در زمینه صنایع هوایی کشورمان در بدو پیروزی انقلاب از دانش فنی در صنعت هوانوردی کم بهره بود گفت: در دهه های گذشته بهترین فرزندان ایران زمین در پایگاه‌های هوایی به سختی تلاش کرده و بسیاری از آنان نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

 وی افزود: به تدریج و با راه اندازی دانشگاه های هوا و فضا زمینه لازم برای رشد و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی در کشور فراهم شد و هم اکنون ایران جزو اولین کشور های جهان است که توانایی تولید پهپاد راکسب کرده است.

ستاری ارتباط نزدیک بین صنعت و دانشگاه در صنعت حمل و نقل هوایی کشور را بسیار ضروری خواند و افزود: بدون دانش و طراحی نمی‌توان در این بخش به رشد و توسعه مناسبی دست یافت.

مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه حمل و نقل هوایی موثرترین ابزار برای خروج کشور از رکود اقتصادی است اظهار داشت: حمل و نقل هوایی سالانه 4 و چهار دهم میلیارد نفر مسافر و 62 میلیون تن بار رادر سراسر جهان جابجا می کند که ارزشی معادل 6800 میلیارد دلار دارد. 

وی تقویت و توسعه زیرساخت های حمل ونقل به ویژه حمل و نقل هوایی در مناطق آزاد را از راهبردی ترین اقدامات این مناطق برشمرد و گفت: امروزه فرودگاه های  کیش ، قشم ، چابهار، آبادان ، ماکو و مناطق آزاد ارس و انزلی و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دروازه های اصلی پروازهای بین المللی کشور به شمار می روند.

بیژن بنکدار دبیر اجرایی نهمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران نیز درآیین گشایش رسمی نمایشگاه اظهار داشت: این رویداد اتفاق بزرگی در کیش است و برگزاری این نمایشگاه با حضور فعالانه بیش از 110 شرکت داخلی و خارجی  چشم انداز بسیار مناسبی را برای صنعت هوانوردی ایران ترسیم می کند.

وی بابیان اینکه این نمایشگاه از  16 سال پیش تا کنون  در جزیره کیش برگزار می شود گفت : خوشبختانه  با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه صنعت هوانوردی ایران شاهد برگزاری قدرتمند  نهمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در جزیره کیش هستیم.

به گفته دبیر اجرایی نمایشگاه برای کنفرانس بین المللی هوانوردی ایران که همزمان با نمایشگاه هوانوردی برگزار می شود، مقالات متعددی به دبیرخانه ارسال شده است که از بین 85 مقاله علمی 34 مقاله آن به صورت سخنرانی و 31 مقاله در قالب  پوستر همزمان با برگزاری این نمایشگاه به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است در این نمایشگاه علاوه بر برگزاری نخستین همایش تخصصی دانش فناوری هوافضای ایران،  تازه ترین دستاوردهای کشورمان و شرکت کنندگان خارجی در زمینه صنایع هوا و فضا ، صنعت حمل و نقل هوایی و هوانوردی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

همچنین همزمان با برگزاری نمایشگاه و در بخش نمایش هوایی که از ساعت 14 و سی دقیقه آغاز شد و تا ساعت 16 و 30 دقیقه ادامه داشت تیم‌های آکروبات از کشور های روسیه و لتونی، دو تیم عملیاتی نمایش هوایی شامل تیم هفت فروندی از میگ های روسیه و تیم شش فروندی زنبورهای بالتیک لتونی وتیزپروازان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمایش های هوایی زیبایی رابر فراز آسمان نیلگون خلیج فارس در جزیره کیش اجرا کردند.

لازم به ذکر است نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران در کیش تا 8 آذر ادامه خواهد داشت و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت 9 تا 14 از نمایشگاه دیدن کنند. اجرای نمایش هوایی نیزتا روز پنجشنبه 8 آذر از ساعت 14 و سی دقیقه تا 16 و سی دقیقه در فرودگاه بین المللی کیش ادامه دارد.