تاکید میهمانان خارجی همایش خاورمیانه و اروپا بر میزبانی شایسته جزیره کیش

اساتید و میهمانان خارجی همایش خاورمیانه و اروپا روند توسعه جزیره کیش برای تبدیل شدن به قطب برگزاری همایش های علمی بین المللی را بسیار مثبت ارزیابی کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش در حاشیه همایش خاور میانه و اروپا که با حضور بیش از 250 نفر از مسئولان علمی، اساتید و شخصیت های برجسته ملی و بین المللی و اندیشمندان دانشگاهی در حوزه‌های آب، محیط زیست، انرژی در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد گونار نوشتدت(Gunnar Norstedt) استاد سوئدی دانشگاه سلطان قابوس در عمان سطح همایش را بسیار عالی ارزیابی کرد و افزود: امکانات و تجهیزات سالن  همایش ها در حد بسیار خوب است.

 وی در خصوص ظرفیت های جزیره کیش برای برگزاری نشست های علمی در سطح بین المللی گفت: به نظر من کیش مکان بسیار خوبی در خاورمیانه است که سفر به آن آسان است. البته برای تسهیل تهیه بلیت باید برنامه ریزی بهتری انجام شود. 

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه در زمینه تحقیقات پزشکی همکاری بسیار آسان تر است، چراکه مسائل سیاسی دخیل نیستند و فقط فعالیت در زمینه ارتقاء سلامت مد نظر است افزود: فکر می کنم این همایش آغاز خوبی است. همیشه دیدار با دانشمندان بسیار خوب و پر فایده است. به ویژه در حال حاضر بسیار مهم است که خارجی ها دانشمندان ایرانی را بشناسند و برعکس زمینه آشنایی دانشمندان برجسته خارجی برای ایرانیان فراهم شود.

یکی دیگر از میهمانان خارجی این همایش که ا ز آتن یونان به جزیره کیش سفر کرده بود و با تاسیس  یک شرکت مشاوره ای در زمینه علوم و فناوری برای ارتقاء همکاری بین اروپا و کشورهای خارج از اروپا فعالیت می کند در خصوص سطح این همایش اظهار داشت: همایش بسیار عالی و بدون اشکال، مکان نمایشگاه بسیار دلپذیر و تجهیزات یعنی اتاق جلسات و ادیتوریوم عالی بود.

وی افزود: در زمینه محتوا نیز همایش دارای یک رویکرد منحصر به فرد است. 5 دانشگاه مطرح این همایش را سازماندهی کرده اند و برگزاری و دعوت برای این رویداد که هم منطقه ای و ویژه خاورمیانه است و هم به نوعی همکاری با اتحادیه اروپا است موفقیت بزرگی است. این رویکرد، رویکردی چالشی هم هست چرا که کشورها، افراد و دیدگاه های مختلف هریک با اصول خاص خود در این نشست حضور دارند. اکنون ما  در نقطه حساسی هستیم، مطالب ارائه شده و باید برای ارائه راهکارها  به جمع بندی برسیم. تا پایان همایش به این نتیجه خواهیم رسید که چطور پیش برویم.

وی که برای نخستین بار به کیش سفر کرده است با اشاره به اینکه در این سفر به دلیل فشرده بودن جلسات فرصت دیدن جزیره کیش میسرنشده گفت: مردم زیادی در ساحل نشسته و یاتفریح می کردند. عده ای هم مشغول  دوچرخه سواری بودند و فضای جالبی در کنار ساحل بوجود آمده بود. ما هم برنامه داریم تا گشت کوچکی در اطراف جزیره داشته باشیم.

این استاد دانشگاه در خصوص ظرفیت جزیره کیش برای برگزاری چنین همایش هایی در آینده گفت: به طور قطع ظرفیت خوبی وجود دارد و ایران در برگزاری چنین کنفرانس هایی بسیارمنظم است. می دانم که سالانه کنفرانسی در خصوص نو آوری برگزار می شود که سال گذشته در تهران و پیش از آن در کیش برگزار شد. به بیان دیگر جزیره کیش سابقه برگزاری نشست هایی زیادی در سطح بین المللی در کارنامه خود دارد.    

پروفسورعمر الرواس مدیر مرکز تحقیقات پزشکی از دانشگاه سلطان قابوس نیز در حاشیه این همایش با اشاره به اینکه همایش در سطح بسیار عالی برگزار شده است گفت: ما با مجموعه عظیمی از محققان مناطق مختلف ایران و همچنین اروپا و بعضی مناطق خاورمیانه ملاقات کردیم. سطح کیفی تحقیقاتی که در این همایش ارائه شد بالا بود. و این همایش فرصت مناسبی برای همکاری در زمینه های علمی فراهم می کند. روند هماهنگی و برگزاری این همایش بسیار عالی بوده، چراکه از نظر مکانی ممتاز بوده و کمیته اجرایی هم به خوبی همه چیز را مرتب و هماهنگ کرده است. تقسیم بندی موضوعات مورد بحث همایش هم بسیار منظم بود به صورتی که دارای 4 محور است و هر محور از اهمیت خاصی برخوردار بود و برای هر محور سالن خاص و متفاوتی در نظر گرفته بودند. بدین ترتیب هم زمان امکان حضور در جلسات بحث وبررسی پیرامون هر 4 محور برای افراد فراهم شده و شرکت کنندگان با توجه به تمایل و علاقه شخصی می توانند یکی از جلسات را انتخاب کنند.

وی با ابراز خرسندی از سفر به کیش  افزود: این نخستین سفر من به کیش است. در این فرصت اندک تنها از طریق پیاده روی کوتاه توانستم کیش را ببینم وامیدوارم در تورکوتاهی که به دور جزیره خواهیم داشت بتوانم زیبایی های  کیش را بیشتر ببینم. البته زمانی که در خصوص جزیره کیش مطالعه کردیم دریافتم که اهالی آن بسیار مهربان و خوب هستند. هوای این منطقه هم عالی و دریا و ساحل جزیره نیز بسیار زیباست. اگرچه هنوز فرصت مناسبی فراهم نشده تا این زیبایی ها را از نزدیک ببینیم.

پروفسورعمر الرواس ابراز امیدواری کرد پروازهای کیش به عمان روزانه برقرار باشد تا امکان مسافرت به کیش در تمام روزهای هفته فراهم شود.

مدیر مرکز تحقیقات پزشکی از دانشگاه سلطان قابوس درادامه با اشاره به آینده درخشان کیش در زمینه توسعه فعالیت های علمی در سطح بین الملل اظهار داشت: سهولت تردد به کیش  و نیاز نداشتن به روادید به همین شکل که الان هست و من بدون نیاز به ویزا راحت به این جزیره سفر کردم یکی از مزیت های مهم است که زمینه پیشرفت را مهیا میکند. معتقدم که اگر شما همینطور پیش بروید کیش می تواند مرکزی علمی برای ایران باشد زیرا  ایران کشور بزرگی با دانشگاه های متعدد در نقاط مختلف است و همایش های فراوانی در آن برگزار می شود. جزیره کیش  هم که یک استراحتگاه گردشگری محسوب میشود دارای پتانسیل های مناسبی برای برگزاری همایشی علمی است. البته باتوجه به ظرفیت ها و توانمندی های کیش با ایجاد زمینه های رقابتی وحمایت های ملی می توان اهداف بزرگ  این منطقه برای توسعه و تقویت فعالیتهای علمی را محقق کرد.

دکتر موسی الموسوی مشاور وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق که به همراه یک هیأت متشکل از 5 دانشگاه از کشور عراق در همایش شرکت کرده است سطح همایش را بسیار خوب ارزیابی کرده و گفت: در حقیقت مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش به شکل بسیار عالی طراحی شده و تمام لوازم و تجهیزات مورد نیاز یک سالن همایش بین المللی از جمله سالن هایی با ظرفیت های مختلف جهت برگزاری نشست های کوچک و بزرگ، وسایل پیشرفته  و تجهیزات سمعی و بصری مورد استفاده در همایش های بین المللی و امکاناتی مانند رستوران و کافی شاپ برای پذیرایی از میهمانان  را در خود دارد.

وی افزود: این همایش به جهت ایجاد ارتباط بین اروپا، خاورمیانه و افریقا یک همایش بسیار عالی است. بدون شک مشکلات و مسائلی مشترک از قبیل مسائل تحقیقاتی و پژوهشی مشکلات صنعتی و زیستی و اجتماعی و همچنین علمی بین کشورهای اروپایی و کشورهای عربی و خاورمیانه وجود دارد. بنابراین همایش خاورمیانه و اروپا یک فرصت بسیار مناسب جهت نزدیک کردن ایده هاست تا در راستای حل این مسائل معین و خاصی که گریبان گیرکشورها است، همکاری کنیم.

دکتر موسی الموسوی که برای نخستین بار به کیش سفرکرده است با اشاره به اینکه ما از طریق مشهد وارد ایران شده و سپس به کیش سفر کردیم افزود: پیش از این پرواز های مستقیم بین جزیره کیش و بغداد و جزیره کیش و نجف برقرار بوده اما متاسفانه در حال حاضر این پروازها برقرار نیست.

مشاور وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق گفت: در حال حاضر کیش که دارای رستوران های عالی و هتل های 5 ستاره و ساحلی با چشم انداز دریایی بسیار زیبا و بی نظیراست به یک پایگاه یا مرکز بزرگ تبدیل شده و پذیرای دانشمندان و گردشگران کشورهای عربی است. برنامه های تفریحی بسیار زیادی نیز برای شادی گردشگران در نظر گرفته شده که بسیار سرگرم کننده و عالی است. در حقیقت این امر موجب شادی و خشنودی است که در یک کشور اسلامی چنین امکاناتی وجود دارد.

وی افزود: من اعتقاد دارم که جزیره کیش همانند شرم الشیخ در کشور مصر و سواحل دریای مرده در اردن است که به محلی برای برگزاری و گرهمایی هایی مختلف همایش های علمی و اقتصادی، گردشگری، تجاری و سیاسی تبدیل شده است. کیش می تواند با امکانات و تجهیزاتی که دارد برگزاری این رویداد ها را به خوبی میزبانی کند.

دکترموسی الموسوی با آرزوی موفقیت برای تمام برادران خود در جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که این فعالیت های علمی در ایران ادامه داشته باشد و زمینه حضور اساتید و کارشناسان و دانشمندان عراقی نیز فراهم شود.