جزیره کیش در سوگ سرور و سالار شهیدان سیاه پوش شد

مراسم عزاداری و سینه زنی ماه محرم با حضور خیل عاشقان اهل بیت (س) در مساجد، حسینه ها و تکایای کیش برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در حالی که آخرین ساعات ماه ذی الحجه رو به پایان است و محرم ماه قیام و خون از راه می رسد خیابان ها، میادین و معابر جزیره کیش در سوگ سرور و سالار شهیدان سیاه پوش شده است. ساکنان این جزیره جنوبی ایران اسلامی که از اقوام مختلف هستند هر یک با رسوم و آیین خاص شهر و استان خود مراسم سوگواری محرم را آغازمی کنند. گردشگران نیز در کنار ساکنان کیش در مراسم  سوگواري كه در نقاط مختلف شهر برگزار مي شود حضور یافته و در غم شهادت  حضرت ابا عبدالله الحسين و ياران با وفاي آن حضرت عزداداري مي كنند.

شاید جزیره کیش از معدود نقاط کشورمان باشد که به دلیل سکونت اقوام مختلف از اقصي نقاط ايران اسلامي در این منطقه مجموعه ای کم نظیر از آداب و رسوم اقوام مختلف ايراني را در عرض ارادت به اهل بين عصمت و طهارت عليم السلام و سوگواري براي حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) را به نمایش می گذارد. در این میان آیین ویژه آغازمحرم در میان اقوام مختلف ایرانی ساکن جزیره کیش جایگاه خاصی دارد. یکی از این مراسم خاص، آیین تشت گذاری هموطنان آذری است که از چندین سال گذشته تا کنون در جزیره کیش برگزار می شده است. این مراسم امسال شامگاه دوشنبه 19 شهریور ساعت 20 و سی دقیقه در حسینیه آذری های مقیم کیش در منطقه سفین آغاز می شود. 

 آیین تشت گذاری که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال می رسد به یاد ایثار و فداکاری امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش و گذشت ایشان برای سیراب کردن حربن ریاحی که در آن مقطع زمانی در سپاه یزید بود برگزار می شود.  

در این مراسم نمادین مقداری آب از دو کوزه بزرگ داخل تشت ریخته می شود و مردم با کوزه، جام و ظروف کوچک از آب این تشت ها به عنوان تبرک برمی دارند.

بر اساس این گزارش سازمان منطقه آزاد كيش محرم هر سال با هدف فراهم كردن زمينه آشنايي بيشتر جوانان با فلسفه قيام عاشورا از علمای برجسته کشور دعوت می کند تا با حضورخود در جزیره کیش بر غنای مراسم سخنرانی دهه اول محرم بیفزایند و زمینه آشنایی موثر و ماندگارتر نسل جوان و آینده سازایران اسلامی بیشتر با زوایای مختلف قیام عاشورا را فراهم کنند.

گفتني است بر پایی مراسم سوگواري محرم در جزیره کیش به تکایا، مساجد و حسینیه ها محدود نمی شود و هیئت های عزاداری مراکز تجاری و بازارها هر شب با ترتیب دادن مراسم عزاداری و پذیرایی از سوگواران یگانه سرور و سالار شهیدان حضرت عبدالله الحسین زيباترین جلوه های عرض ارادت به  پیشگاه ائمه معصومین علیهم السلام را به تصوير مي كشند.

امسال نیز همایش داستان عاشورایی با هدف بررسی ماندگار ترین آثار مکتوب در زمینه قیام عاشورا با حضور نویسندگان مطرح کشور سید مهدی شجاعی و محمود حاج حکیمی در کیش برگزار می شود. این همایش روز یکشنبه 25 شهریور ساعت 20 در مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش میزبان دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت و علاقمندان به آثارعاشورایی است.

لازم به ذکر است در جزیره کیش دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در قالب 44هیئت عزاداری هر یک با گویشی در غم مظلومیت شهیدان کربلا عزاداری می کنند و یاد و خاطره آزادگی و ایثار شهیدان کربلا و فرهنگ عاشورا را گرامی می دارند.

مصلای بزرگ کیش  نیز یکی از محافل برگزاری عزاداری امام حسین (ع ) است که هر شب پس از نماز مغرب و عشاء پذیرای شمار گسترده ای از زنان و مردان مومن و خدا جوی جزیره کیش و گردشگرانی است که برای بهره مندی از سخنرانی ها و مشارکت در مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان در مصلی حضور می یابند. این مراسم در دهه اول محرم هر شب با توزیع نذورات و پذیرایی از میهمانان سرور شهیدان عالم امام حسین (ع) خاتمه می یابد.