آغاز طرح توسعه و بهسازی بازار ماهی کیش

طرح توسعه و بهسازی بازار ماهی کیش با هدف رفع مشکلات و ارتقاء کیفی نحوه عرضه و نگهداری آبزیان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعی جزیره کیش و دسترسی به آبزیان دریایی به عنوان یکی از ارزشمندترین نیازهای تغذیه ای در سبد خوراک خانواده ها، بازار ماهی کیش از جمله اماکن مورد توجه و تردد شهروندان وگردشگران است.

با وجود بازار ماهی مسقف در جزیره کیش، به دلیل مشکلات بهداشتی و تهویه ای که این بازار داشت علاوه بر عرضه کنندگان ماهی، خریداران نیز از وضعیت بازار ناراضی بودند.

در پی دستور دکتر انصاری لاری مبنی بر رسیدگی به وضعیت بازار ماهی کیش، مصطفی خانزادی معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش طرح بهسازی، توسعه و ساماندهی بازار ماهی کیش را در دستور کار قرار داد.

به گفته خانزادی در چند ماه گذشته با حضور گروه های مختلف کارشناسان و بهره برداران در جلسات تخصصی، علاوه بر شناسایی وضعیت موجود و نواقص با آسیب شناسی شرایط کنونی برای اجرای طراحی جدید برنامه ریزی شد.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در طراحی جدید با الحاق ساختمانی جدید،  بازار ماهی کیش از نظر فضا توسعه می یابد. بر اساس این طراحی فضاهای پشتیبانی از محل عرضه ماهی ها جدا می شود تا از نظر بهداشتی و تهویه بوی نا مطبوع، مشکلات برطرف شد.

وی تشریح کرد: در طرح توسعه بازار ماهی، مشتریان در بدو ورود با سالنی روبرو می شوند که 12 غرفه عرضه ماهی در مرکز سالن متمرکز شده اند و تمامی سالن با کفپوش یکپارچه اپوکسی پوشانده شده که به لحاظ مقاومت بالا و رعایت مسایل بهداشتی شرایط بسیار خوبی دارد. همچنین با تعبیه شبکه های جمع آوری فاضلاب در غرفه ها تمامی شیرابه ناشی از آبزیان از این مجراها خارج می شود تا از نشر بوی نا مناسب جلوگیری شود.

خانزادی در ادامه در خصوص بخش های پشتیبانی گفت: با اجرای طرح توسعه و بهسازی و ساماندهی این بازار، پس از اینکه ماهی ها با خودروی حمل آبزیان وارد محل تخلیه شد بلافاصله تمامی ماهی ها در حوضچه های ویژه شستشو می شوند و سپس به صندوق های مخصوص نگهداری در یخ و پس از آن محل عرضه منتقل می شوند. این مجموعه دارای چند سردخانه  است که بنا بر نوع ماهی و شرایط نگهداری آن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین دو دستگاه یخ ساز نیز برای تولید پودر یخ مورد نیاز عرضه کنندگان ماهی پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات اصلی بازار ماهی کیش عدم امحاء ضایعات ماهی و تجمیع این ضایعات در محل عرضه بود که باعث بوی بسیار نامساعدی در محل عرضه می شد به همین دلیل با منفک کردن بخش امحاء از بازارچه عرضه، تمامی ضایعات ماهی ها به اتاقک امحاء منتقل و روزی دو بار خارج می شوند.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش، رصد تمامی فعالیت ها توسط مدیریت مجموعه را از اقدامات نظارتی در این طرح برشمرد و افزود: با توجه به جدا سازی بخش پشتیبانی از محل عرضه و منفک شدن فضای پاک کردن و بسته بندی ماهی از غرفه ها، نظارت مستمر برفعالیت همه بخش ها وجود دارد تا ضمن رعایت موازین بهداشتی، پروسه عرضه و نگهداری ماهی نیز در کمال سلامت و بر اساس استانداردهای غذایی باشد.

طراحی محل استراحت کارگران بازار، سرویس های بهداشتی، پارکینگ و ایستگاه تاکسی از دیگر شاخصه های طرح توسعه بازار ماهی کیش است که به گفته معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش تلاش می شود تا دو ماه آینده به بهره برداری برسد و عرضه کنندگان ماهی بتوانند در بازار جدید مستقر شوند.

گفتنی است تا زمان اتمام طرح توسعه و بهسازی بازار ماهی، صیادان کیش ماهی ها و آبزیان را از طریق فروشگاه های اختاپوس، فیش مارکت و شعبات سوپر گوشت محمدی به شهروندان وگردشگران عرضه می کنند.