برگزاری نشست بزرگداشت اندیشمند فقید دکتر داریوش شایگان در کیش

در نشستی با حضور معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و دکتر فولادوند و جمعی از ساکنان و گردشگران کیش از خدمات فرهنگی فیلسوف ایرانی "داریوش شایگان" تقدیر شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست که شامگاه سه شنبه 29 خرداد با حضور جمعی از علاقمندان به فرهنگ و ادب  در تالار همایش های بین المللی کیش برگزار شد، سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان بخش هایی از زندگی و فعالیت و اندیشه های بلند داریوش شایگان گفت : معنویت و مسائل دوران گذار مهم ترین دغدغه های فکری این فیلسوف و اندیشمند بزرگ بود که در آثار اونیزآشکار است .

پورعلی با اشاره به سه دوره فکری استاد شایگان و تحولات فکری وی افزود: وی بسیار علاقمند به فرهنگ سنتی و فرهنگ آسیایی در کشورهایی مانند هند بود و در میان دوستان نزدیک او نام چهره های بزرگ دینی و فرهنگی کشور مانند علامه طباطبایی ، الهه قمشه ای و جلال الدین آشتیانی به چشم می خورد که نقش مهمی در تحولات روحی او داشتند.

پور علی اظهار داشت : استاد شایگان با اشاره به اهمیت معنویت در سنت به لزوم آگاهی از تعدد منابع هویت ساز در سنت و فرهنگ تاکید کرده واعتقاد دارد تنها با آگاهی گسترده از منابع متعدد هویت ساز می توان از گزند کج فهمی ها و توهم زدگی و یا اسکیزوفرنی فرهنگی در امان ماند.   

  وی با بیان اینکه سنت یکی از مفاهیم مهم در عرصه علوم اجتماعی است که در مقابل آن مدرنیته قرار دارد گفت : عقاید و نگرش های گوناگونی در زمینه تقابل و یا سازگاری سنت وتجدد وجود دارد اما آنچه در آثار شایگان بر آن تاکید شده است معنویت گرایی و تلاش برای ایجاد توازن بین سنت ومدرنیته برای سازگاری بیشتر هویت های مختلف فرهنگی در سراسر جهان است .

معاون اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت : انسان امروزی نیازمند راه رهایی ویافتن پاسخ سوالات متعدد در خصوص چیستی زندگی و جهان پس از مرگ است. سوالاتی که مدرنیته از پاسخگویی به آن عاجز است و پاسخ آنها تنها در سایه معنویت یافت می شود.

به گفته پورعلی زحمات استاد شایگان به جامعه جهانی و فرهنگ ایران زمین در کنار تلاش ما برای مطالعه و پژوهش در آثاراین استاد ارزشمند می تواند ایرانی فرهنگی تر و پیشروتر را رقم بزند.

پورعلی با بیان اینکه شایگان از حوزه افرادی که بین فرهنگ ها مرز می سازند گذشته و به مرحله پل سازی میان فرهنگ ها رسیده است گفت: استاد شایگان در آثارخود نگرش نوینی نسبت به تفاوت ها و پذیرش تکثرافکارو فرهنگ ها داشته و اعتقاد دارد در سایه  تعلیم و تربیت آگاهانه معنویت اجازه ظهورمی یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه به خلاقیت این اندیشمند بزرگ در نامگذاری آثارش اشاره کرده و گفت : عناوینی همچون جنون هوشیاری ، سرزمین سراب ها، آسیا در برابر غرب، پنج اقلیم حضور،تفکر سیال، بت های ذهنی وخاطره های ازلی بیانگر اندیشه نوآورانه استاد شایگان است .

در این نشست دکتر فولادوند دانشمند ، محقق و مترجم پیشکسوت فلسفه و ادبیات و از دوستان نزدیک داریوش شایگان با بیان اینکه وی یک اندیشمند بلند مرتبه وشاعری خوش ذوق بود که به رغم زندگی در خانوادهای مرفه و متمول تلاش می کرد لایه های مختلف جامعه را شناخته و با افراد باتفکرهای مختلف ارتباط نزدیک داشته باشد گفت : نگرش نوین و تفکرات خاص وی در زمینه هویت انسانی و انعکاس این تفکرات در سطح بین المللی از این اندیشمند ایرانی چهره ای ماندگار در عرصه جهان ترسیم کرده است .

وی، داریوش شایگان را از جمله روشنفکرانی برشمرد که با دیدگاه خاص نسبت به مسئله هویت همواره از روحیه ای مخالف با جریان های  فکری رایج و معمول جامعه برخوردار بود.  

وی افزود : آثار شایگان گنجینه ای ارزشمند برای حفظ فرهنگ غنی کشورمان بوده ومطالعه آنها برای ارتقاء سطح آگاهی نسل جوان و آینده ساز ایران بسیارمهم است.    

لازم به ذکر است دکتر داریوش شایگان اندیشمند و روشنفکر معاصر ایرانی در سال1313 در تبریز زاده شد. وی که یکی از بزرگترین دانشمندان و پژوهشگران هندشناس است با رمان سرزمین سرای ها برنده جایزه انجمن نویسندگان فرانسه شد و و در سال 2010 از دانشگاه آرهوس دانمارک جایزه گفتگوی فرهنگ ها و تمدن ها را از آن خود کرد.  در سال2011 نیز مدال عالی زبان و ادبیات فرانسه را بدست آورد و نشان عالی دولت فرانسه با مضای فرانسوا اولاند رییس جمهور وقت این کشور نیز در سفارت فرانسه در تهران به داریوش شایگان اعطا شد .

داریوش شایگان روزپنجشنبه 2 فروردین 1397 در 84 سالگی در تهران درگذشت .