روند رو به رشد ميزان زايمان طبيعي در بيمارستان كيش

طي سال هاي اخير درصد زايمان طبيعي در سطح كيش رشد چشم گيري داشته است.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش ضمن برگزاري دوره هاي آموزشي منظم و برنامه ريزي شده براي مادران باردار طي سال هاي اخير گرايش مادران به زايمان طبيعي رشد فراواني داشته است.

بنا بر اين گزارش درصد عمل سزارين در اسفندماه سال 91 رقم 75 در صد بوده است كه با شركت دادن مادران باردار در كلاسهاي حين بارداري كه توسط اساتيد، متخصصين زنان و ماماهاي مجرب تا به امروز نيز در بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي كيش برگزار مي شود؛ در اسفند 96 اين رقم به 56 درصد كاهش يافته است. اين آمار تاثير افزايش آگاهي مادران را بر افزايش درصد زايمان طبيعي نشان مي دهد.

گفتني است طي سال گذشته حدود 1150 نفر-ساعت، كارگاه و دوره آموزشي حين بارداري در بيمارستان كيش و كلينيك امام علي (ع) برگزار شد اين دوره ها كه هر چهارشنبه در سالن همايش بيمارستان كيش برگزار مي شود رايگان بوده و مراجعه كنندگان هزينه اي بابت آن نمي پردازند. در ضمن شايان ذكر است موارد زايمان طبيعي انجام شده كه با تاثير اين دوره ها رشد قابل توجهي داشته در سال گذشته در كيش تعداد 292 مورد ذكر شده است.

فوايد زايمان به صورت طبيعي چه براي مادر و چه براي نوزاد، بدون در نظر گرفتن عوارض بيهوشي و ساير مشكلات گزارش شده از جراحي و سزارين، به حدي است كه در پيشرفته ترين بيمارستان هاي جهان متخصصين زنان و زايمان مادران را به روي آوردن به زايمان طبيعي تشويق مي كنند.

همچنين از مزاياي زايمان طبيعي براي نوزادمیتوان به مواردی از جمله تكامل جنين، كاهش مشكلات تنفسي، گردش خون بهتر جنين، تكامل سيستم ايمني، تكامل هورموني، عدم تجربه عوارض دارويي، رشد بهتر و طبيعي تر مغز و برخي آثار مثبت رواني در نوزاد اشاره کرد.

گفته مي شود مادراني كه زايمان طبيعي انجام مي دهند نيز از برخي فوايد نظير: عدم نياز به تزريق برخي داروها و بواسطه آن عدم تجربه عوارض جانبي دارويي، بهبودي سريعتر و دوره نقاهت كوتاه تر، عدم تجربه خطراتي مانند زخم شدن و عفونت در زايمان هاي بعدي و مقرونه به صرفه تر بودن بهره مند مي شوند.

در بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي كيش تعداد 4 كارشناس مامايي، 2  متخصص زنان ساكن در جزيره و يك متخصص به صورت پروازي به مراجعه كنندگان خدمات درماني ارايه مي دهند و به طور ميانگين هرروز 2 عمل زايمان در اين حوزه درماني انجام مي شود.