دکتر انصاری لاری در دومین نشست با فعالان اقتصادی؛

لازمه تحول کیش هم افزایی همه بخش ها است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در دومین نشست خود با فعالان اقتصادی کیش گفت: برای تحول کیش باید همه فعالان دولتی و خصوصی کیش سهم عملکرد خود را مشخص کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در نشست صمیمانه دکتر انصاری لاری با فعالان اقتصادی و صاحبان صنوف مختلف که شامگاه چهارشنبه 23 خرداد در هتل شایان کیش برگزار شد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تقدیر از جامعه بازاریان و اصناف کیش که میزبان این نشست بودند گفت: این دومین نشست با سرمایه گذاران، تجار و فعالان اقتصادی کیش است و خوشحالیم که اعتماد متقابل و تفاهم صمیمانه قلبی و صادقانه بین سازمان منطقه آزاد کیش و مردم شریف جزیره در عرصه های مختلف، به عنوان سرمایه ای اجتماعی برای ما بسیار مغتنم است و هر چه این سرمایه بیشتر شود امید ما به آینده افزایش می یابد تا بتوانیم این دوران دشوار را مانند همه دوره های سخت به یمن هوشیاری و انسجام مردم، رهبری فرزانه و دولت مدبر به پشتوانه همین مناسبات و سرمایه اجتماعی سپری کنیم.

دکتر انصاری لاری افزود: همه مدیران کیش در ادوار مختلف با نیت مثبت و از صمیم قلب برای توسعه و آبادانی کیش تلاش کرده اند اما همچنان که در سطح ملی هم شاهد هستیم علیرغم نیت توسعه گرایانه و حسن ظن همه دولت ها، هم در کشور و هم در مناطقی مثل کیش در چمبره برخی ضوابط، قوانین، مقررات، شیوه نامه ها، روش ها و منش هایی گرفتار هستیم که دولت ما را یغماگر نشان می دهد و سازمان منطقه آزاد کیش را هم به لحاظ شان دولتی در موضع متقابل با مردم یا سرمایه گذار قرار می دهد.

وی تصریح کرد: همدلی و همراهی مردم و فعالان اقتصادی ضرورتی اجتناب ناپذیر برای توسعه کیش است و نیاز است در خصوص شفاف سازی و سلامت انجام امور نخبگان اقتصادی و شهروندان نیز همگام با سازمان منطقه آزاد کیش کمک کنند که هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی شاهد روابط و مناسبات سالم اقتصادی و بر اساس ضابطه و قانون باشیم.

دکتر انصاری لاری گفت: همان گونه که در سخنرانی مراسم معارفه،  تحول را رویکرد مدیریتی خود اعلام کردم همچنان نیز بر ایجاد تحول در کیش پایبند هستیم اما ایجاد تحول صرف اراده و تلاش ما ممکن نیست بلکه همه بخش ها باید برای ایجاد تحول به کمک ما بیایند و دست به دست هم دهند. کسانی که بیشترین سابقه سکونت و کار را در جزیره کیش دارند باید در خصوص وضعیت امروز کیش بیشترین پاسخ را بدهند. نباید منتظر باشیم که تنها از سوی تیم مدیریتی و سازمان منطقه آزاد کیش تحول و دگرگونی عمیق اتفاق بیفتد بلکه باید با صداقت سهم عملکرد هر یک از ما برای تحول کیش مشخص باشد و با همفکری، هماهنگی و همدلی در مسیر تحول کیش گام برداریم.

دکتر انصاری لاری تاکید کرد: در بسیاری از حوزه ها در کیش هنوز بسیار سنتی عمل می شود. گردشگری پیشانی کیش است و همه اتفاقاتی که ما دنبال می کنیم بر محور گردشگری است. اما صاحبان صنعت گردشگری در کیش باید بیشتر از دیگران از خود بپرسند که چقدر با جریانات نوین گردشگری دنیا همراه و هم پا هستند و خود را چه اندازه با این پیشرفت ها تطبیق داده اند. حوزه گردشگری بسیار مهم است  و با توجه به گردش مالی بالای این صنعت در جهان  بسیار به این حوزه توجه می شود. ما هنوز آموزش صحیح در زمینه ارائه دهندگان خدمات گردشگری نداریم. هنوز در بهترین هتل ها و رستوران ها در ایام شلوغی خدمات دهی بسیار دشوار می شود و آن طور که باید شایسته نیست. این موضوعات را باید خودمان پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: من معتقدم در جایی مثل کیش می توانیم الگویی برای کشور باشیم و بخش خصوصی دولت را به دنبال خود بکشاند. بخش خصوصی کیش این ظرفیت را دارد. در همه حوزه های اقتصادی، فرهنگی و ورزشی کیش واجد چهره های متخصص و مجرب هستیم اما هم افزایی و شناسایی لازم را نداریم تا از توان و تجربه هم استفاده کنیم. اگر در جزیره کوچک کیش نتوانیم این وحدت و هم افزایی را داشته باشیم چگونه می توانیم در پهنه کشور این طرح را پیاده کنیم.

دکتر انصاری لاری گفت: من معتقدم در جزیره کیش با این ظرفیت بسیار خوب که بخشی از آن فعالان اقتصادی هستند می توان اقدامات خوبی انجام داد. درست است که کشور در شرایط خوبی نیست و ممکن است در این شرایط قوانینی هم تبدیل شود که متناسب با شرایط مناطق آزاد و نقض صحیح قوانین این مناطق باشد که وظیفه داریم دولت را متوجه کنیم اما با همه این ها ما ظرفیت خوبی در کیش داریم و نیاز است فعالان کیش به جای تفکر صنفی، عمومی فکر کنند. ما امروز برای گذر از این بحران با محوریت دولت به یک ائتلاف فراگیر و همه جانبه بین بخش خصوصی و دولت در کشور نیاز داریم و در جزیره کیش هم ایجاد یک ائتلاف عمومی همه جانبه برای توسعه ضرورت است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: در هفت ماه گذشته هیچ زمینی در کیش فروخته نشده در حالیکه همه درآمد سازمان منطقه آزاد کیش از محل فروش اراضی بوده است. با این وجود تمامی پروژه های عمرانی کیش را فعال کرده ایم و به زمان بندی مناسب رسانده ایم. ترمینال جدید فرودگاه که در حال حاضر 270 نفر در آن مشغول به کار هستند تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. اسکله 35 هزار تنی بعد از عید فطر بهره برداری و لایروبی آن هم آغاز می شود. پروژه باند جنوبی فرودگاه کیش با رفع اختلاف نظر سه ساله فعال شد و تا پایان سال افتتاح و سیستم آی ال اس بر روی آن نصب خواهد شد. ناوگان کیش ایر هم با ورود سه هواپیمای جوان توسعه می یابد.

وی با اشاره به لزوم توسعه فرودگاه کیش به عنوان مهمترین مبداء ورودی افزود: توسعه ترمینال فرودگاه ضرورتی برای جذب گردشگر است تا بتوانیم سالیانه به 5 میلیون گردشگر خدمات بدهیم. بازارهای جزیره کیش باید شرایطی را با ارائه اجناس بر اساس ویژگی های کیفی و کمی متناسب فراهم کنند که انگیزه خرید در گردشگران ایجاد کنند. کیش را به عنوان کالای برتر ایرانی می دانیم اما آیا در بازارهای کیش هم کالای برتر عرضه می کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه به تبیین مشکلات ناشی از اجاره بهای بالا و خدمات دهی نا مناسب در بخش تفریحات دریایی گفت: بازار بی ثبات و بی کیفیت جذابیتی برای گردشگران ندارد فعالان بخش خصوصی هم باید برای کسب و کار خود برنامه داشته باشند. ماهم در سازمان منطقه آزاد کیش باید برنامه های کیش ایر را توسعه دهیم و این امر در برنامه ریزی های ما قرار دارد تا این شرکت هواپیمایی در خدمت جزیره باشد. ایرلاین های دیگر هم باید کمک کنند. چارتر کنندگان باید به صورت متعارف نرخ بلیت ارائه کنند. سفر گردشگران به کیش با قیمت بلیت 15 هزار تومان و برگشت با نرخ هشتصد هزارتومان فریب گردشگر است. باید به گردشگران در مورد هزینه سفر آگاهی بدهیم. انتظار داریم همه فعالان حوزه های مختلف با ما همراه باشند. چارتر کنندگان هتل ها هم باید تناسب را رعایت کنند که فقط چند هتل ضریب اشغال 100 درصدی نداشته باشند و دیگر هتل ها خالی باشند. اگر تفاهم و ارتباط متقابل و صمیمیت بین ما باشد همه این مشکلات حل می شود. اگر مفاهمه در ارتباطات ما جاری باشد باید صحبت های یکدیگر را بشنویم. چنانچه دیدگاه های مدیریتی ما را می پذیرید با ما همراه باشید و اگر نقدی هم دارید بیان کنید تا در کنار هم این مسیر را برای تحول کیش طی کنیم.

گفتنی است در این نشست معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش به تبیین عملکرد، برنامه ریزی های انجام شده و وضعیت اقتصادی کیش پرداخت و تعدادی از فعالان اقتصادی کیش نیز ضمن تقدیر از عملکرد مدیرعامل و تیم مدیریتی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص رفع موانع مشکلات اقتصادی جزیره  سخنرانی کردند.