به همت کار گروه اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش انجام شد؛

فعال سازی 43 پروژه نیمه تمام در شش ماه گذشته

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش از فعال سازی 43 طرح نیمه تمام و یا غیر فعال عمرانی و اقتصادی در 6 ماه گذشته در جزیره کیش خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در نشست صمیمی دکتر انصاری لاری با فعالان اقتصادی و صاحبان صنوف مختلف که شامگاه چهارشنبه 23 خرداد در هتل شایان کیش برگزار شد دکتر سعیدی با اشاره به تاکید مدیر عامل سازمان مبنی بر فعال سازی طرح های غیر فعال یا نیمه فعال در جزیره کیش گفت: با آسیب شناسی های انجام شده و اجرای طرح های پژوهشی مشخص شد که 44 درصد از طرح های جزیره کیش غیر فعال و 13 درصد نیز نیمه فعال است.

وی افزود: در ابتدا با 400 نفر ساعت فعالیت پژوهشی فرآیند سرمایه گذاری در این جزیره از لحظه ورود سرمایه گذاران تا مرحله عملیات اجرایی طرح ها و جزئیات ارائه خدمات در بخش های مختلف سازمان از جمله معاونت عمرانی، امور مالی، امور حقوقی، کنترل در آمدها، شهر سازی و ... بررسی شد.

دکتر محمدرضا سعیدی با اشاره به اینکه تلاش کردیم به سهم خود مشکلاتی را که در این مسیر وجود داشت مرتفع کنیم اظهار داشت: بدون شک تسریع در این روند نیازمند تعامل گسترده تر فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران با سازمان منطقه آزاد کیش است، چرا که این روند  یک همکاری دو سویه است و طرفین باید برای بهبود و ارتقاء کمی و کیفی آن تلاش کنند.

وی با بیان اینکه با وجود شرایط  سخت اقتصادی کشور که ناشی از موضع گیری های خصمانه دشمنان خارجی است می توان تهدید ها رابه فرصت بدل کرد گفت: همیشه نو آوری و خلاقیت در شرایط سخت محقق می شود از این رو باید اطمینان داشته باشیم که با تعامل و همدلی می توان راه توسعه را هموار و فضای کسب و کار را در جزیره کیش بهبود بخشید.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام اینکه 158 پروژه که متراژ هریک بیش از هزار متر است و در بخش غیر صنعتی نیمه تمام رها شده بود که چهره زیبای جزیره کیش را مخدوش کرده و مشکلات متعدد اجتماعی و حقوقی را ایجاد کرده است گفت: در 6 ماه گذشته با ایجاد کارگروه های تخصصی و برگزاری بیش از هزار نفر ساعت جلسه با سرمایه گذاران و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، 43 پروژه غیر فعال و نیمه تمام دوباره فعالیت خود را آغاز کردند.  

 دکتر سعیدی همچنین از رشد 60 درصدی صدور مجوزهای فعالیت اقتصادی در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در سه ماه  اول سال 96 تعداد مجوز های اقتصادی صادر شده 769 مورد بود که در سال97 به 1230 مجوز فعالیت اقتصادی افزایش یافته است.

وی با اشاره به  صدور1327 مجوز فعالیت اقتصادی در شش ماهه دوم سال 95 گفت: صدور 1896 مجوز فعالیت اقتصادی در شش ماه دوم سال 96 بیانگر تلاش ما در حوزه فعالیت های اقتصادی و تسهیل شرایط فعالیت برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در جزیره کیش است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان با اشاره به فعالیت های انجام شده در بخش ارزیابی طرح های سرمایه گذاری گفت: علاوه بر شناسایی فرصت های سرمایه گذاری قصد داریم تا برای بازاریابی این فرصت ها به سرمایه گذاران مراجعه کرده و پیشنهاد فعالیت در این منطقه آزاد تجاری – صنعتی را مطرح کنیم. ما اعتقاد داریم که بازاریابی فرصت های سرمایه گذاری کیش نباید به داخل کشور محدود شود از این رو در سطح خارجی و منطقه ای نیز فعالیت های گسترده ای را برنامه ریزی کرده ایم.

وی با بیان اینکه فرایند برگزاری کمیسیون های اقتصادی تسریع شده است به برگزاری 5 کمیسیون اقتصادی در سازمان منطقه آزاد کیش در فاصله زمانی اول فروردین 96 تا بیست آذر 96 اشاره کرد و گفت: در شش ماه گذشته بیش از 19 کمیسیون اقتصادی در سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شده که با در نظر گرفتن ایجاد کارگروه های متعدد، بیانگر توجه ویژه مدیریت سازمان به تسریع روند ارائه خدمات به فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در این جزیره است.

سعیدی اظهار داشت: دکتر انصاری لاری برای کاهش بروکراسی و سرعت بخشیدن به تصمیم گیری های ضروری در خصوص فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری، مجوزی را صادر کردند که بسیاری از تصمیمات بعد از تصویب در کمیسیون های اقتصادی با نظارت ایشان اجرا شود.

معاون اقتصادی سازمان همچنین با اعلام خبر کاهش هزینه های تمدید مهلت ساخت در جزیره کیش گفت: یکی از مشکلات عمده سرمایه گذاران طرح های عمرانی و اقتصادی نیمه تمام، هزینه صدور مجوز های تمدید دوره ساخت بود که با دستور مدیر عامل سازمان مقرر شد این هزینه ها بر مبنای درصد پیشرفت فیزیکی پروژه ها کاهش یافته تا مشوقی برای سرمایه گذاران و عامل تسهیل کننده فعال سازی طرح های غیر فعال باشد.

وی افزود: پیش از این برای محاسبه هزینه تمدید دوره ساخت یک درصد از قیمت زمین در ماه های تمدید دوره ضرب می شد. اما با روش محاسبه جدید میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ها یکی از مهم ترین عوامل تعیین مبلغ تمدید دوره ساخت است و این شیوه هزینه را  تا بیش تر از نصف کاهش می دهد.  

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش تغییر اقتصاد کیش از اقتصاد مبتنی بر دارایی های فیزیکی به اقتصاد دانش محور و نو آورانه را یکی از برنامه های اصولی سازمان منطقه آزاد کیش و گام زیر بنایی در جهت توسعه پایدار این جزیره برشمرد و گفت: بهبود وضعیت موجود با استفاده از توان و پتانسیل فعلی و  تبدیل تهدید ها به فرصت و همچنین  برنامه ریزی برای آینده در جهت فراهم کردن زیر ساخت های لازم در بخش های مختلف گردشگری، تجاری، اقتصادی و عمرانی دو گام مهم توسعه کیش هستند که باید به طور همزمان و موازی انجام شوند.

وی از همکاری با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در جهت راه اندازی بورس بین المللی با پایه ارزی در جزیره کیش خبر داد و گفت: احیای طرح تشکیل مرکز مالی بین المللی، بهره گیری از ظرفیت های بازار پولی در تامین مالی پروژه های کیش و بهره گیری از ظرفیت بازار سرمایه و انواع اوراق بهادار در آینده نزدیک ازجمله طرح هایی است که در حال اجرا است.

سعیدی همچنین بر لزوم ایجاد صندوق سرمایه توسعه کیش تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کیش باید بکوشند تا با ایجاد این صندوق روند توسعه کیش را تضمین کنند. زیرا ایجاد این صندوق سبب می شود علیرغم تغییر دولت ها و حضور مسئولان و دولتمردان مختلف در این منطقه آزاد، برنامه های مدون توسعه ای جزیره کیش به قوت خود باقی مانده و به نتیجه مطلوب منجر شوند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش همچنین از ایجاد یک مرکز توسعه کارآفرینی و نو آوری در جزیره کیش خبر داد و با اشاره به روند زمان بر مهیای زیرساخت های لازم برای ایجاد این مرکز گفت: در حال حاضر به دنبال فعال سازی یک مرکز شتاب دهنده هستیم تا در آینده نزدیک بتوان مرکز توسعه کارآفرینی را تشکیل داد.

وی توسعه و تقویت فضای دیجیتالی کیش، افزایش پهنای باند و تامین سرعت بیش از 500  مگابایت در ثانیه را از ضروری ترین اقدام های سازمان منطقه آزاد کیش در جهت توسعه تجارت، گردشگری و فعالیت های بین المللی در منطقه آزاد کیش برشمرد.

گفتنی است در این نشست که با حضور فعالان اقتصادی کیش برگزار شد برخی سرمایه گذاران جزیره نیز به سخنرانی و طرح موضوعات مد نظر در جهت تسهیل فرآیندها و سرعت بخشی به امور مرتبط با سرمایه گذاران و احداث پروژه ها پرداختند.