تقدیر از رجبعلی مختار پور در نخستین نشست از سلسله همایش های کیش پژوهی

در نخستین نشست از سلسله همایش های کیش پژوهی از نویسنده کتاب دو سال با بومیان جزیره کیش تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، نخستین نشست از سلسله همایش های کیش پژوهی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، امام جمعه اهل سنت، سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات، سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان، رجبعلی مختارپور نویسنده کتاب دوسال با بومیان جزیره کیش، مسئولان و مدیران محلی، جمعی از هنرمندان و بومیان کیش شامگاه دوشنبه 23 بهمن به میزبانی خانه بومیان جزیره کیش برگزار شد.

در این مراسم پورعلی با بیان اینکه برگزاری همایش کیش پژوهی برگرفته از ایده های خلاقانه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جهت حفظ و معرفی ارزش های فرهنگی و محلی این جزیره است گفت: آغازگر این همایش ها، بررسی اثر ارزشمند رجبعلی مختار پور با عنوان دو سال با بومیان جزیره کیش است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: مردم نگاری یکی از حوزه های پر اهمیت برای شناخت میراث معنوی و مادی بومیان یک منطقه است و فرهنگ کیش با قلم خوب رجبعلی مختارپور ثبت و ضبط شده است.

وی با تشریح دشواریهای پیش روی تحقیق و پژوهش درحوزه مردم نگاری گفت: در این پروژه ها محقق باید ضمن مشارکت در جامعه محلی، جزئیات و زوایای زندگی بومیان را شناسایی، بررسی، ثبت و ضبط کند.

پورعلی تاکید کرد: ظرفیت های فرهنگی و بومی، فرصت های ارزشمندی برای توسعه گردشگری است در جزیره کیش نیز با توجه به غنای فرهنگ بومیان این جزیره می توان با معرفی این پتانسل ارزشمند باعث جذب گردشگران به این جزیره شد.

امام جمعه اهل سنت نیز در این مراسم ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند رجبعلی مختار پور در گرد آوری مجموعه ای کامل از فرهنگ، ارزشها، آداب و سنن بومیان جزیره کیش گفت: این پژوهشگر کشورمان برای مستند سازی فرهنگ بومیان جزیره کیش مدت دو سال با بومیان این جزیره زندگی کرد و ضمن تحقیق و پژوهش برای ثبت تاریخ شفاهی این جزیره پای صحبت بزرگان بومی کیش نشست.

رجبعلی مختار پور نیز در این مراسم با تشریح روند گردآوری اطلاعات در این کار تحقیقاتی گفت: فرهنگ غنی و دانش بومیان کیش دارای عمق و جلوه های گسترده ای است که می توان آثار بسیاری در این خصوص تالیف کرد.

وی موفقیت های کتاب دو سال با بومیان جزیره کیش را در جشنواره های مختلف به دلیل ارزش های نهفته فرهنگی دانست که در زندگی بومیان کیش وجود دارد و افزود: ادبیات بومی، آداب و رسوم، زبان، سنن، هنرها، خوراک، پوشاک و بسیاری موارد دیگر در زندگی بومیان جزیره جلوه های متنوعی دارد که تاکنون به آنها پرداخته نشده در حالیکه جای کار بسیاری در این زمینه ها است.

مختارپور در پایان با اشاره به همراهی و همکاری بزرگان و ریش سفیدان کیش در گردآوری این اثر گفت: بسیاری از این بزرگان در حال حاضر در جمع ما نیستند اما یادشان همواره ماندگار است زیرا این اثر مرهون صبر، حوصله و همراهی این بزرگان است که نقل کننده تاریخ شفاهی کیش برای ثبت در این کتاب بودند.

گفتنی است در پایان این مراسم با اهدای هدیه و لوح از خدمات ارزشمند رجبعلی مختار پور به عنوان محقق و نویسنده کتاب دو سال با بومیان جزیره کیش و آقایان شیخ یعقوب شمس و جمعی از بزرگان بومی این جزیره که در گردآوری این اثر دخیل بودند تقدیر شد.