مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش در نوزدهمين همايش صنايع دريايي:

مصمم به تمرکز در پروژه‌های نو دریایی هستیم

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش گفت: در جزيره كيش مصمم هستيم كه بر پروژه‌هاي نو و جديد در حوزه دريایی تمرکز کرده و به استفاده حداكثري از اين ذخيره دريايي بپردازيم؛ در اين مسير به همفكري و همياري همه فعالان عرصه صنايع دريايي نياز داريم.

به گزارش روابط عمومي و امور بين ‎‌الملل سازمان منطقه آزاد كيش، محمد ابراهيم انصاري لاري در نوزدهمين همايش صنايع دريايي كشور كه با حضور دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، رئیس سازمان صنایع دریایی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محيط زيست، سفیر هلند در ایران، جمعي از نمايندگان مجلس و فعالان صنايع دريايي در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین‌ المللی کیش برگزار شد با اشاره به لزوم بهره‌ برداري اقتصادي از ظرفيت‌هاي دريا گفت: كشور ما با وجود داشتن ٥٨٠٠ كيلومتر خط ساحلي در جنوب و شمال ازيك غفلت تاريخي نسبت به دريا رنج مي‌برد.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش تاكيد كرد: ما هنوز به معناي واقعي بر دريا مسلط نيستيم؛ اين موضوع غير از آشنايي و بهره ‌برداري موردي از درياست. ما بر دريا اقتدار داريم و امنيت دريا به يمن اقتدار نيروهاي نظامي ارتش و سپاه پاسداران برقرار است اما تسلط بر دريا به معناي بهره ‌برداري اصولي و علمي از همه داشته ها ونعمت های دريا با توجه به ملاحظات زيستي و حفظ محيط زيست دريايي است.

سهم کم کشور از اقتصاد دریا

وي افزود: كشور ما با وجود ١٧ استان دريايي و ساحلي پيوند عميقي با اقتصاد، فرهنگ و تمدن دريا ندارد. اگر اقتصاد مرتبط با صنايع نفت و گاز دريا را از اين موضوع جدا كنيم سهم اقتصاد كشور از دريا بسيار كم است.

انصاری لاری گفت: از ١٠ شهر مهم كشور، هيچكدام كنار دريا نيستند و هر چه به دريا نزديكتر مي شويم رنگ نا زيباي فقر و محروميت شهرها و آبادي‌ها بيشتر مي‌شود؛ در حالي كه بنادر در همه دنيا پيشاني اصلي كشورها هستند و از رونق و توسعه بنادر هر كشور مي توان وضعيت اقتصادي و توسعه آن كشور را ارزيابي كرد. در حالي‌كه اين موضوع در كشور ما متفاوت است و ديدن بنادر كشور ما باعث قضاوت نا درست درخصوص توسعه يافتگي ايران مي‌شود.

غفلت از ظرفیت دریا در کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه با بيان اينكه اهميت يك جزيره از یک سو به وجود توده خاك سر برآورده از دل آب و از سويي دريايي است كه آن توده خاك را احاطه كرده گفت: توجه اغراق آميز به اين توده خشكي ما را از دريا و ظرفيت هاي آن غافل مي‌كند؛ اين اتفاقي است كه در جزيره كيش هم افتاده و باعث شده از سويي زمين پر ارزش جزيره زير بار سرمايه ‌گذاري‌هاي بي هدف و نا تمام بماند و از سويي از اين درياي وسيع و زیبا استفاده نكنيم. اين غفلت عدم توجه به توسعه تفريحات دريايي، سفرهاي دريايي، ورزشهاي دريايي، حمل و نقل دريايي و تجارت دريايي را به همراه داشته است.

توجه به گردشگری دریایی در قطعنامه پایانی

انصاري لاري در پايان توجه به گردشگري دريايي را يكي از ضرورت‌هاي امروز كشور ما بر شمرد و پيشنهاد كرد: در قطعنامه پاياني همايش اين موضوع مورد توجه قرار گيرد و از سويي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور نيز جايگاه ويژه اداري براي گردشگري دريايي در ساختار خود قرار دهد. وی تاکید کرد حمايت از اين بخش موجب توسعه گردشگري دريايي می‌شود تا به عنوان دستاورد ارزشمند اين همايش، توسعه اقتصادي متكي بر گردشگري دريايي براي كشور به ارمغان بیاید.