دكتر جهانگيري فرودگاه و بندرگاه هندورابي را افتتاح كرد

فرودگاه و بندرگاه جزيره هندورابي با حضور دكتر اسحاق جهانگيري معاون رييس جمهور به بهره برداري رسيد

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، دكتر اسحاق جهانگيري معاون رييس جمهور كه در راس هياتي براي بهره برداري از چندين طرح عمراني، گردشگري و اقتصادي در جزاير كيش و هندورابي دوشنبه 26 تير وارد جزيره كيش شده بود صبح امروز براي آغاز بهره برداري از فرودگاه و بندرگاه هندورابي وارد اين جزيره شد.

   فرودگاه هندورابی دارای طول باند 1480 متر است كه با عرض 30 متر و شانه هاي 7 و نيم متري در هر يك از طرفين  می تواند پذیرای هواپیماهای سبک از نوع فوکر 50 و ATR باشد. تاكسي وي هاي ارتباطي به طول بيش از 212 متر، عرض 23 متر به همراه شانه هاي 7 و نيم متري در طرفين و اپرون يا پاركينگ هواپيماها به ابعاد 80 در 140و شانه هاي 7 و نيم متري دو تا دور از جمله بخش هاي فرودگاه هندورابي است.

این فرودگاه  پيش از اين در روز دوشنبه 4 بهمن میزبان نخستین پرواز آزمایشی بود. در این پرواز یک فروند هواپیمای y12  با 18 مسافر از جزیره کیش به مقصد هندورابی پرواز کرد و پس از گذشت 12 دقیقه در فرودگاه هندورابی به زمین نشست.

بندرگاه هندورابي هم دومين طرحي بود كه با حضور معاون رييس جمهور به بهره برداري رسيد.

این بندر دارای یک بازوی اصلی به طول هزار و ۳۰ متر، یک بازوی فرعی به طول ۳۴۰ متر و عرض ۸ متر است.

فاصله دهانه دو بازو از یکدیگر ۴۲۰ متر و عرض دهانه ورودی ۱۲۰ متر با عمق ۱۰ متر و قطر چرخش ۳۰۰ متر است.

مساحت حوضچه بندر هندورابی ۲۰ هکتار، مساحت دایک استحصالی این بندر بیش از ۴ هکتار و ارتفاع تاج از سطح دریا ۶ و نیم متر است.

با این مشخصات شناورهای مسافری کروز با طول ۱۵۰ متر امکان پهلو گیری در این بندر را دارند همچنین یک پست اسکله شناور نیز در این بندر تدارک دیده شده است.

بندر هندورابی دارای ترمینال مسافری و ظرفیت پذیرش سالیانه ۴۰۰ هزار مسافر، در حال حاضر آماده ارائه خدمات به گردشگران اين جزيره زيبا است. یک پست اسکله سوختی با ظرفیت ۲۵۰۰ تن به همراه سه خط لوله و مخازن بنزین و گازوئیل و دو اسکله رو رو با ظرفیت باربری و ۵ هزار تن مصالح از دیگر امکانات پیش بینی شده برای بندر جزیره هندورابی است.

نکته جالب توجه در ساخت بندر هندورابی جابجایی ۶۲ هزار مرجان از محدوده زیر بازوها و پشت دایک بندر با ۱۵ هزار ساعت عملیات غواصی است.

لازم به ذكر است، جزیره هندورابی که یکی از جزایر الحاقی به منطقه آزاد کیش است از سال ۹۳ در پی دستور رییس جمهور با رویکرد اکوتوریست در طرح توسعه قرار گرفت. در مرحله نخست برای توسعه این جزیره با دستور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش تدوین طرح جامع در دستور کار قرار گرفت اما با توجه به زمان بر بودن تدوین این طرح با بهره گیری از مشاوران داخلی و خارجی عملیات ساخت فرودگاه و بندر هندورابی به عنوان تنها مبادی ورودی این جزیره و مهمترین زیر ساخت توسعه آغاز شد.

جزیره هندورابی با ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت، در فاصله ۳۲۵ کیلومتری بندر عباس و ۱۳۳ کیلومتری بندر لنگه واقع شده است. این جزیره سرزمینی هموار و بدون عارضه طبیعی، پوشیده از یک رشته ارتفاعات کوتاه است که کرانه های آن با شیب ملایمی به دریا منتهی می شود.