بهره برداری از پایانه جدید فرودگاهی کیش تا سال آینده

پايانه جديد فرودگاه بين المللي كيش با ظرفيت پذيرش سالانه بيش از 4 ميليون مسافر تا سال آينده به بهره برداري مي رسد

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، در راستاي برنامه توسعه پايدار و همه جانبه جزيره كيش ساخت پايانه جديد فرودگاه بين المللي اين جزيره كه از آبان 92 آغاز شده است تا شهريور 97 به پايان مي رسد.

طبق برنامه زمانبندي شده روند ساخت اين پايانه تا كنون بيش از 53 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و در حال حاضر در مرحله اجراي عمليات نازك كاري و خريد و نصب تجهيزات برقي، مكانيكي و فرودگاهي است.

بر اساس اين گزارش با توجه به جايگاه جزيره كيش بعنوان قطب گردشگري كشور و ظرفيت ها و قابليت هاي منحصر بفرد اين منطقه آزاد، افزايش ظرفيت پذيرش مسافر در فرودگاه بين المللي كيش يكي از مهم ترين اقدامات زير ساختي در جهت توسعه گردشگري بود. به همين دليل ساخت پايانه جديد فرودگاه بين المللي كيش در سال 92 در زميني به وسعت 90 هزار متر مربع آغاز شد. اين پايانه كه پس از فرودگاه امام خميني دومين پايانه بزرگ فرودگاهي كشور است با مساحت 37600 متر مربع ظرفيت پذيرش سالانه گردشگران در جزيره كيش را به 4 ميليون و 400 هزار گردشگر افزايش خواهد داد.

پايانه فرودگاه بين المللي كيش از لحظ بزرگي دهانه پايانه و پوشش سه لايه سقف، بزرگترين نمونه طراحي و اجرا شده در خاورميانه است.  اسكلت و سازه اين بنا فلزي است و وزن كل سازه هاي فلزي آن 10 هزار تن است. پوشش سقف اين پايانه با توجه به بزرگي ابعاد دهانه هاي پايانه ( فواصل ستونهاي بتني ) از نوع سقف سازه فضا كار انتخاب شده است.

پوسته اصلي اين پايانه از 8 ماژول موازي بهم پيوسته تشكيل شده و شامل سقف اصلي، عناصر باربر اصلي ستون هاي بتني و پوشش پيراموني با نماي شيشه اي است. ورودي پايانه شامل 8 درب اصلي جهت ورود و خروج  به داخل سالن و 6 گيت  خروجي ميباشد. 6 پل هوايي ( ايربريج) براي سوار و پياده شدن مسافران تعبيه شده كه 2 دستگاه آن قابليت اتصال به هواپيماهاي پهن پيكر مانند ايرباس A380 را داراست.

22 كانتر يا پيشخوان هم  براي پروازهاي داخلي و 12 كانتر نيز براي پروازهاي خارجي پيش بيني شده است.

دروازه يا گيت هاي  بازرسي مسافران و گذرنامه، سالن ترانزيت، رستوران به مساحت 3300 متر مربع، 3 بخش تحويل بار مسافران پروازهاي داخلي و 2 بخش براي پروازهاي خارجي، 5 تسمه نقاله جابجايي بار مجهز به سيستمهاي لازم براي كنترل و انتقال بارهاي خارج از اندازه، تعداد 15 دستگاه پله برقي و 12 دستگاه آسانسور كه 2 دستگاه آن قابليت حمل برانكارد را دارد از ديگر بخش ها و امكانات پايانه جديد فرودگاه بين المللي كيش است.

با توجه به اهميت طراحي يك پايانه زيبا در جزيره كيش به عنوان قطب گردشگري كشور و با هدف القايي درك تفاوت در مولفه هاي عناصر معماري داخلي و ويژگي هاي بصري در ذهن مسافران و تعميم موقعيت جزيره كيش به لحاظ جاذبه هاي گردشگري و قطب توريسم كشور، در طراحي اين پايانه پس از بازيد از پنج پايانه برتر و به روز دنيا و جمع آوري اطلاعات و ويژگي هاي خاص و عوامل تاثيرگذار در ارتقاء كلاس پايانه فرودگاهي و در عين حال بومي سازي و رعايت شئونات و مسادل فرهنگي و الهام گرفتن از فرهنگ و معماري غني كشورمان يك كميته تخصصي متشكل از طراحان صاحب نام، گروه مشاوران طرح و نمايندگان سازمان منطقه آزاد كيش برنامه ريزي و طراحي معماري داخلي عناصر و فضاها و سطوح داخلي ساختمان اين پايانه را بر عهده دارند.

همچنين با توجه به شرايط اقليمي جزيره كيش و براي رفاه بيشتر و تسهيل در تردد ساكنان و گردشگران ، مشاور طرح ساخت پاركينگي زير زميني با ظرفيت 500 خودرو و امكان تردد مسافران از گالريهاي زير زميني و انتقال با آسانسور به داخل سالن پايانه را در دست طراحي دارد.

در محوطه بيروني پايانه نيز فضاي پارك خودروها به صورت رو باز با ظرفيت 1200خودرو طراحي شده است.

سيستم طراحي شده براي نماي پايانه از نظر ويژگي هاي اجرايي و معماري از نوع كرتن وال يا نماي شيشه اي است. در اين نما با توجه به شرايط اقليمي، درجه حرارت و رطوبت محيط و تابش نور شيشه ها 3جداره – سان انرژي استفاده مي شود.

با توجه به ابعاد اين پايانه و نياز به تهويه  و تبريد حجمي بالغ بر 700 تن هواي داخل سالن تاسيسات مكانيكي مجهزي در اين پايانه تعبيه شده است.

 6 دستگاه چيلر(ظرفيت هر يك 380تن ) شامل 4 دستگاه فعال و 2 دستگاه رزرو با كندانسورها هوايي، تونل تاسيسات بطول 700 متر براي انتقال سيال تبريد شده از موتورخانه، 26 دستگاه هواساز داخلي، اسپيلت يونيتها براي سرمايش فضاهاي اداري، كانال هايي با ورق هاي از پيش عايق شده در كف براي انتقال جريان برگشت هوا، خطوط فاضلاب از نوع لوله هاي بيصدا ( پوشفيت سايلنت)  و خطوط آب شرب از لوله هاي P.V.C از جمله بخش هاي مختلف تاسيسات مكانيكي اين پايانه است